Gjest Zalomine Skrevet 23. oktober 2003 #21 Del Skrevet 23. oktober 2003 Man kan da fint etterstrebe å være et "godt menneske" og SAMTIDIG glede seg over at man er frelst av nåde. For, da trenger man ikke bruke livet sitt på å engste seg for om man har vært FLINK NOK... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agnete Skrevet 23. oktober 2003 #22 Del Skrevet 23. oktober 2003 Fint å lese at du har funnet en måte å få 'sjelefred' på, Abelone. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pip Skrevet 23. oktober 2003 #23 Del Skrevet 23. oktober 2003 Man kan da fint etterstrebe å være et "godt menneske" og SAMTIDIG glede seg over at man er frelst av nåde. For, da trenger man ikke bruke livet sitt på å engste seg for om man har vært FLINK NOK... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 23. oktober 2003 #24 Del Skrevet 23. oktober 2003 Ikke for å virke gledesdrepende her, men syns dere det ikke er bedre å etterstrebe å være ett godt menneske, enn å bare tro på at Jesus døde på korset? Er det noe i vegen med å prøve begge deler?Vel, jeg prøver ikke akkuratt å være et "godt "menneske(usikker på hva man legger i det), men jeg prøver å gjøre det jeg tror er rett i alle situasjoner, men fordi jeg er spontan hender det jeg handler/taler først og tenker etterpå! Da er det godt å tro på nåde og tilgivelse. :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitterchick Skrevet 24. oktober 2003 #25 Del Skrevet 24. oktober 2003 Ingen motsetninger i å både tro på Jesus og prøve å være ett godt menneske, det jeg reagerer på er troen på at i kristendommen så holder det med å erkjenne jesus for å komme til himmelen, så trenger man egentlig ikke være så snill. Hvis man ikke vil. hypotetisk sp. mål: En selverklært kristen som tror på Gud, erkjenner Jesus, men som egentlig er en kjip jævel kommer til himmelen, mens en snill, hyggelig og rettferdig person som evt. gjorde den ene feilen ved å ikke tro, kommer ikke til himmelen? Henger ikke helt på greip for meg det der, altså. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
manji Skrevet 24. oktober 2003 #26 Del Skrevet 24. oktober 2003 *nikker og klapper Glitterchick på hode* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pip Skrevet 24. oktober 2003 #27 Del Skrevet 24. oktober 2003 hypotetisk sp. mål: En selverklært kristen som tror på Gud, erkjenner Jesus, men som egentlig er en kjip jævel kommer til himmelen, Kva meinar du med det? At det var ein person du ikkje likte? Eller at han gjorde mange menneske vondt? Altså, har nett skrive litt om det i ein annan tråd, men det er altså ikkje bibelsk å gjere noko gale fordi 'ein får tilgjeving etterpå likevel'! Sjå Rom. 5,18-6,4 - her kjem det klart fram at dette ikkje er ein tanke etter Guds hjarte! (Bibelen på nett kan du finne her). Sanstundes så kan altså kven som helst få Jesu tilgjeving, ja. Viss dei angrar seg og bed Han om det. Hypotetisk sett: Viss Hitler mot slutten av livet såg at han hadde brukt livet sitt på noko riv ruskande gale, angra, og gjekk til Jesus med det, ville Jesus utan tvil 'byte' synderegister med Hitler. Hitler ville då, etter Bibelen sitt ord, kome til himmelen. Gode gjerningar åleine er ikkje nok - ingen kan leve heilt perfekt, utanom Jesus. Ein MÅ difor via Jesus for å verte heilt 'rein'... Gjekk dette an å skjøne? Reknar ikkje med at alle synest det er 'rettferdig' eller logisk, men om det gjekk an å skjøne kva eg prøvde å få fram? PS: Bibelen legg ikkje vinn på 'rettferd' i den forstand som me gjer - den som har gjort mykje gale får meir straff enn den som har gjort lite. Me har ALLE synda...(Rom. 3,23) -og treng difor alle den same nåden!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ehu Skrevet 24. oktober 2003 #28 Del Skrevet 24. oktober 2003 Ingen motsetninger i å både tro på Jesus og prøve å være ett godt menneske, det jeg reagerer på er troen på at i kristendommen så holder det med å erkjenne jesus for å komme til himmelen, så trenger man egentlig ikke være så snill. Hvis man ikke vil. hypotetisk sp. mål: En selverklært kristen som tror på Gud, erkjenner Jesus, men som egentlig er en kjip jævel kommer til himmelen, mens en snill, hyggelig og rettferdig person som evt. gjorde den ene feilen ved å ikke tro, kommer ikke til himmelen? Henger ikke helt på greip for meg det der, altså. Hvem har sagt at den selverklærte kristne som er en kip jævel faktisk kommer til himmelen?? Gud ser på hjertet står det. Er kristentroen bare ord så ser jo Gud det. Bibelens himmel er for de som har akseptert Jesus. "Jeg er Vegen ,Sannheten og Livet. Ingen kommer til Faderen uten ved meg". Det er billetten ifølge Bibelen. "Av nåde er vi frelst,ved tro og IKKE av gjerninger slik at ingen skal kunne rose seg selv". Det holder ikke å være snill og god alene slik jeg forstår det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitterchick Skrevet 25. oktober 2003 #29 Del Skrevet 25. oktober 2003 Kva meinar du med det? At det var ein person du ikkje likte? Eller at han gjorde mange menneske vondt? Altså, har nett skrive litt om det i ein annan tråd, men det er altså ikkje bibelsk å gjere noko gale fordi 'ein får tilgjeving etterpå likevel'! Gjekk dette an å skjøne? Reknar ikkje med at alle synest det er 'rettferdig' eller logisk, men om det gjekk an å skjøne kva eg prøvde å få fram? Som sagt var det et HYPOTETISK spørsmål, ikke snakk om noen reelle personer eller hendelser. Ingen personlig infallsvinkel. Det henviste til tidligere innlegg i tråden om hvor fint og flott det var å være kristen og derfor ha guds nåde: I kristendommen er det nok å bare være seg selv, tro i sitt hjerte at Jesus døde på korset og bekjenne at Jesus er Herre! La oss nå si at det fantes en Gud, snill og god og rettferdig slik de fleste kristne mener at den er, ville ikke den guden like best at folk prøvde å være snille og greie mot hverandre, i stedet for å være så opphengt i å anerkjenne Jesus som Guds sønn? Lyder en smule egoistisk, spør du meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pip Skrevet 25. oktober 2003 #30 Del Skrevet 25. oktober 2003 Gud ville i utg.pkt. at alle menneske skulle vere berre gode, og leve rettferdige liv. Sjølvsagt. Men det er, til dags dato, ingen som har klart det. Bortsett frå Jesus, Guds son. Guds redningsaksjon for oss menneske var difor at viss me TRUDDE på Jesus, Guds son, som hadde levd det livet me alle skulle ha gjort, fekk me del i han liv, medan han tok vårt på seg. Difor måtte Jesus døy, og bli forlaten av Far sin - det var det eigentleg me som skulle ha gjort... Og dette er grunnen til at det er TRU som frelser oss - ikkje gjerningane våre! Egoistisk? Å la sin eigen son gå i døden, og måtte snu ryggen til han? Vile vel ikkje nett seie det... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
manji Skrevet 25. oktober 2003 #31 Del Skrevet 25. oktober 2003 Er en følese av at folk gjør alt for å dodge problemstillingen her. :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
manji Skrevet 25. oktober 2003 #32 Del Skrevet 25. oktober 2003 Forresten.. Gud ville i utg.pkt. at alle menneske skulle vere berre gode, og leve rettferdige liv. Sjølvsagt. Men det er, til dags dato, ingen som har klart det. Bortsett frå Jesus, Guds son. Guds redningsaksjon for oss menneske var difor at viss me TRUDDE på Jesus, Guds son, som hadde levd det livet me alle skulle ha gjort, fekk me del i han liv, medan han tok vårt på seg. Difor måtte Jesus døy, og bli forlaten av Far sin - det var det eigentleg me som skulle ha gjort... Og dette er grunnen til at det er TRU som frelser oss - ikkje gjerningane våre! Egoistisk? Å la sin eigen son gå i døden, og måtte snu ryggen til han? Vile vel ikkje nett seie det... Stating the obvious? Eller er det bare en vane? (... manji som av og til lar sarkasmen ta overhånd ...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pip Skrevet 25. oktober 2003 #33 Del Skrevet 25. oktober 2003 Forresten.. Stating the obvious? Eller er det bare en vane? (... manji som av og til lar sarkasmen ta overhånd ...) :o Sorry! Les dessverre ikkje korrektur på alt eg skriv her... (Men er ganske pirkete når det gjeld språk sjølv, så eg burde nok vore meir nøye... ) Skjøna dessverre ikkje heilt kva du meinte med å 'dodge problemstillingen' - kva for ei problemstilling? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå