Gå til innhold

Dette liker jeg med kristendommen.

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Abelone

For å si det på en klumsete måte....

Jeg er veldig glad for at jeg er kristen. Jeg ser det ikke som min egen fortjeneste, eller et resultat av min egen forstand. Jeg ser på troen min som en gave fra Gud.

Troen gir meg trygghet. Jeg tror at det er en himmel over livet mitt. En Gud som ser meg, som har tanker for meg, en menig med mitt liv. Ikke at jeg er spesielt beskyttet eller skjermet mot livets alvor (det er jeg ikke......), men jeg føler meg likevel sett, elsket og ivaretatt midt i det hele..

Troen gir meg håp om et liv etter døden. At jeg skal få møte igjen de jeg er glad i, som også har en liten flik av tro på Jesus.

Jeg liker at kristendommen har et tydelig menneskesyn som hever statusen til barna, til kvinner, til de svake i samfunnet. Alle er vi Guds verdifulle skapninger, ingen er mer verd enn andre.

Jeg er glad fordi troen gir meg fellesskap med andre som tror. Jeg er en del av den universelle kirken. Jeg er aldri alene. Jeg har mine søsken i troen, lokalt og globalt. Jeg står i en stor sammenheng. Det er med på å gi meg identitet.

Troen gir mening og sammenheng for meg. At jeg er Guds skapning gir meg verdi, og at Jesus døde for meg, gir meg kjærlighet, liv og lys.

Jeg er takknemlig for at jeg tror. Det er en stor gave, som rekkes mot oss alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sitat
Troen gir meg trygghet

Sitat
Troen gir meg håp om et liv etter døden. At jeg skal få møte igjen de jeg er glad i

Sitat
Jeg er glad fordi troen gir meg fellesskap med andre som tror.

Sitat
Jeg er aldri alene. Jeg har mine søsken i troen' date=' lokalt og globalt[/quote']

Dette liker jeg også med religioner. De gir håp og støtte til de som er avhengig av litt mer mening med livet, enn hva virkeligheten tilsier. Det gir dem også en mulighet til å unnslippe faktumet at det er en definitivt stopp når man dør.

~*~

And would you look at that;

... og samme gjelder for røykere. :ler:

~*~

Det jeg derimot ikke liker med religioner - (manji som har sterke tvil om han bør fortsette dette innlegget) - er holdningen til de fleste kristene har. Jeg finner dem dømmende og fordomsfulle. Stinne av dobbelmoral og falske. De fleste kristene er ikke bedre enn de hobby-satanistene som ble referert til i en annen tråd her inne på forumet. Men sine egene tolkninger av bibelen (as they see fit).

(... manji kan godt holde kjeft hvis Abelone vil det ...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Jeg liker at kristendommen har et tydelig menneskesyn som hever statusen til barna, til kvinner, til de svake i samfunnet. Alle er vi Guds verdifulle skapninger, ingen er mer verd enn andre.

... hever statusen til kvinner... tja, vet om endel som er uenige med deg om det gitt!

Uansett, er glad for at du føler kristendommen gir deg så mye glede, så lenge du forstår at det går an å være like lykkelig uten Jesus i sitt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle
  Sitat

Hadde vært bra om alle de kristne levde etter det også. Men beklageligvis er det få mennesker som lever slik, og tenker slik. Har ikke møtt så mange dømmende mennesker før som kristne, de ser på seg selv som bedre enn alle andre som ikke lever som de. Ingen kan komme opp på deres nivå, og synd er det, for egentlig er det som du sier at kristendommen har et tydelig menneskesyn.

men fint for deg om du klarer å leve etter det :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sitter dere og kritiserer Abelone som hadde et helt greit innlegg H'n fortalte litt om tankene sine. Så kommer dere og klarer ikke gi en fin tilbakemelding uten å fortelle hvor dunne kristne er eller hva hun bør tenke å vite om Jesus? Det er ikke Abelone som er fordømmende og stengt i forhold til omverdenen nå - det er dere som fordømmer. Les dere selv da!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en diskusjonsforum, og når man skriver ett innlegg og starter en tråd må man jo regne med at noen er uenige?

Hvis alle bare skrev "Jippi, så bra, vi er så enige!" hele tiden så hadde ikke verden gått særlig fremover.

Dessuten er det da ingen som har kritisert Abelone for hennes personlige syn og valg?

Hvis du Atmi leser litt nøyere så vil du se at både jeg og Madam Felle sier at det er flott at hun har funnet sin greie. Manji er heller ikke spesielt personlig kritiserende, så når det gjelder å skrike ut at andre bør lese - right back at ya!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Reagerte ikke så veldig på svarene, bortsett fra at det ser ut som mange har inntrykk av at alle kristne er fordømmende.

Vet dere hva, jeg tror ikke det er riktig lenger. Selvfølgelig vil det alltid være noen som er imot absolutt alt, og som er veldig konservative, men flesteparten er ikke slik.

Se på kristne ungdommer som vokser opp nå, for eksempel; mye mer liberale og tolerante enn det mange tror.

Selv tror jeg ikke at jeg er halvparten så fordømmende som det dere sier, faktisk er mange ikke-kristne mer fordømmende mot kristne. Det er liksom opplest og vedtatt at kristne er bastante og nedlatende mot alle som ikke er enig med dem.

Jeg er også glad for å være kristen, og kunne ikke drømme om å melde meg ut av kirken, for det er her jeg hører hjemme. Selv om jeg ikke er enig i alt som skjer der, vil jeg være med og påvirke positivt slik at det f. eks. en gang blir helt greit at en prest kan være homofil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

har ikke sagt at alle er dømmende, men få som lever etter de reglene, er en forskjell det. Og tro meg jeg har vært mye sammen med mange kristne, både i min egen familie, venner og studiekaerater. Mange av de er noe av det verste jeg har vært ute for når det gjelder dømming av andre mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig Tuji, tror ikke alle kan skjæres over en kam, verken de fra den ene eller andre leiren.

Er selv ikke kristen, ikke døpt og har meldt meg inn i HEF, men godtar at andre er kristne.

har en venninne som plutselig ble frelst, og hun snakker mye om dette. Det er greit for meg, siden jeg skjønner at dette er noe som er viktig for henne. Heldigvis respekterer hun meg også, og har ingen problemer med at jeg ikke tror.

Har møtt noen kristne som syns synd på meg fordi jeg ikke tror og ikke har Jesus i mitt liv, og det vil jeg ha meg frabedt. Også de som mener det å være kristen og moralsk/etisk riktig har en sammenheng irriterer meg, da får jeg den "det jeg har er litt bedre enn ditt"-vibben.

Men folk får tro på hva de vil, så lenge de ikke dytter det på andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitterchick skrev:
Dette er en diskusjonsforum, og når man skriver ett innlegg og starter en tråd må man jo regne med at noen er uenige?

Hvis alle bare skrev "Jippi, så bra, vi er så enige!" hele tiden så hadde ikke verden gått særlig fremover.

Dessuten er det da ingen som har kritisert Abelone for hennes personlige syn og valg?

Hvis du Atmi leser litt nøyere så vil du se at både jeg og Madam Felle sier at det er flott at hun har funnet sin greie. Manji er heller ikke spesielt personlig kritiserende, så når det gjelder å skrike ut at andre bør lese - right back at ya!

Ja - visst opplever vi ting forskjellig. Jeg syns absolutt det var kritiserende. Og det betyr ikke at man trenger være enig. Men jeg tror ikke Abelone trenger formaninger om hva h*n skal tenke om andre, der er ingen grunn til å tro at det var et barn som la inn innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atmi skrev:

Ja - visst opplever vi ting forskjellig.  Jeg syns absolutt det var kritiserende.  Og det betyr ikke at man trenger være enig. Men jeg tror ikke Abelone trenger formaninger om hva h*n skal tenke om andre, der er ingen grunn til å tro at det var et barn som la inn innlegget.

Argh, har ikke sagt at Abelone ikke kan få mene hva hun vil, tenke hva hun vil om andre eller at hun er ett barn!

Formaninger, hvor da?

Nå syns jeg du leser det du vil lese, ikke det som faktisk står der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fighter

[

Det jeg derimot ikke liker med religioner - (manji som har sterke tvil om han bør fortsette dette innlegget) - er holdningen til de fleste kristene har. Jeg finner dem dømmende og fordomsfulle. Stinne av dobbelmoral og falske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat
[

Det jeg derimot ikke liker med religioner - (manji som har sterke tvil om han bør fortsette dette innlegget) - er holdningen til de fleste kristene har. Jeg finner dem dømmende og fordomsfulle. Stinne av dobbelmoral og falske.

Sitat

Fordommer? Dobbeltmoral? Falske? Er ikk det en ganske fordomsfull påstand. kjenner du alle kristne kanskje? Vet du at jeg (og mange av vennene mine) har fordommer? Hvor mange kristne kjenner du? Det er så mange som snakke så mye om at kristne er fordømmende, samtidig som de selv har fordommer overfor kristne.

:tommelsmil: enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sitat

Fordommer? Dobbeltmoral? Falske? Er ikk det en ganske fordomsfull påstand. kjenner du alle kristne kanskje? Vet du at jeg (og mange av vennene mine) har fordommer? Hvor mange kristne kjenner du? Det er så mange som snakke så mye om at kristne er fordømmende, samtidig som de selv har fordommer overfor kristne.

....du glemte dømmende.

Og jepp. Jeg har fordommer mot kristene. Og ikke som om du kommer til å tro meg, men så er de, de eneste jeg har fordommer mot også. Jeg er faktis den mest fordomsfrie personen jeg kjenner. Men kristene har bygd opp til det selv. Jeg hater det når folk ikke kan akseptere andre og ikke er annlagt til å forstå at det er 2 (eller flere) sider til en sak.

Nå vet jeg det kresjer (jeg hater når folk ikke klarer å akseptere andre, samtidlig som jeg drar mange kristene over med samme kam) - men som sagt, de har bygd opp til det selv. Jeg kan ikke hold meg. Jeg synes mange av dem fremmer så mye dritt i "godskapens" navn.

Om jeg kjenner alle kristene? Naaai. Kan ikke si det. Men jeg har kjent/kjenner utroilg mange (les; mange). Og har holdt til ved et lokalt kirkesamfunnd her i Trondheim. - Jeg har også lest bøker, aviser, sett på tv og fått dannet meg et generelt bilde av dem.

Dobbeltmoral synes jeg (bare for å komme med et eksempel) kommer når de er imot å flytte sammens med sin kjære før bryllupet (samtidlig som de dømmer andre som gjør det), men likevel tilbringer 23 1/2 time daglig hjemme hos hverandre, under hele forlovelsen.

Dømmende vil jeg si kommer (også bare et eksempel) når det er så mange som ikke klarer å forstå aleneforeldre konseptet. Akkurat som de holder på den eldgamle tradisjonen med å stemple bastarder. - Eller når de får de som drikker til å føle seg mindreverdig.

Falsk... vel. Klarer man ikke å gå hardere inn for å leve etter det som står i bibelen, så synes jeg det får et hobby/image preg over seg. Akkurat som de wannabe satanistene vi ser på gata, eller på 3B i Trondheim. - Så har vi jo dem som drikker, røyker, banner og ikke klarer å akseptere en homofil eller lesbisk prest

Jeg kunne gått on and on, men behøver ikke trekke det lengere. Men det er vel det som er så fint med bibelen. Man kan tolke den som man vil, gjøre hva man vil, og fremdeles være nobel/tapper, etisk og moralsk rett, og forbli "lysets barn".

Dette er min mening, og antar du ikke vil sette det som mål å overbevise meg at jeg burde mene anderledes. Det er ikke troende, troende, forskjelige troende og forskjelige religioner. Alle har vi forskjelige syn rundt temaet religion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo forståelig at du kan oppleve noe som du sier her. Noen mennesker er som du sier, og noen av dem er kristne. Men noen av dem er også ikke kristne og har likevel fordommer begrunnet i andre ting. Ingen grunn til å tro at alle kristne er slik, i hvert fall ingen grunn til å tro at Abelone er slik - hennes innlegg var jo helt fritt for all fordømmelse - det var bare positivt og jeg kan ikke forstå at noen kan reagere med annet enn glede over et slikt innlegg. Eller er ordet kristen virkelig så sterkt at det setter i gang så sterke reaksjoner hos noen? Jeg forstår ikke det.

hadde innlegget hett "Dette liker jeg med fellesskap" tror ejg ikke der ville kommet en eneste fordømmende eller formanende tilbakemelding. Men ettersom det sto kristendom - hjelpe meg, det store fy ordet det visst.

Nå er ikke jeg noe bibelekspert i det hele tatt, så beklager om jeg nå sier noe jeg ikke burde fordi jeg ikke vet bedre. Men etter som jeg vet står det ikke noe steder i bibelen at røyking og drikking er synd, men det står at overdrivelser er synd, "du skal ikke ha alle guder enn meg". Å ha en gud tenker jeg som sterkere enn en dram i ny og ne jeg i hvert fall., Når det gjelder banning er jeg forsåvidt enig da, liker ikke når kristne mennesker lesser av seg, selv om jeg jo kan forstå at de kan plupse ut med noe i ekstreme situasjoner. Men vanligvis syns jeg ikke kristne mennesker bør rope på satan.

Angående homofile prester - vel det er jo ikke nødvendigvis fordommer - det er vel heller at det faktisk står svart på hvitt i bibelen at homofili er en styggedom. Jeg kjenner faktisk homofile mennesker som er kristne og som er sterke motstandere mot homofile prester. Så akkurat den delen må jeg si jeg kanskje ikke er helt enig i selv, men forstår likevel at de kommer frem til dette. De respekterer det som står i bibelen - nemlig er det slik at skal homofili aksepteres i kirken, da leser de bibelen akkkurat som de vil alt etter humør. Og det er jo en av de tingene du ikke liker med kristendommen. Men -. det er jo heller ikke alle kristne som er i mot homofile prester, det er noen av dem. Akkurat som i resten av befolkningen der noen ikke klarer akseptere homofili.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Abelone

Puh.. ja, det var jo litt av en respons å få på innlegget mitt. Jeg kjente meg så glad over min tro at jeg ønsket å dele den gleden med noen. Synes også det er rart at noen kan bli såååå opprørt over det.

Mennesker er "rare dyr", og der er selvfølgelig også mennesker som tror på Jesus medregnet. Vi er vel ikke noen egen rase. Derfor skjønner jeg godt at mange kan bli utrolig provosert og irritert av ting de ser og hører ang. folk som kaller seg kristne. Det kan jeg også bli. Det er jo ikke sånn at vi som kaller oss kristne er noen prakteksemplarer av noen mennesker. Det er jo faktisk stikk motsatt. Jeg trenger å tro på Jesus fordi jeg ikke kan leve på en rett måte. Jeg er en skikkelig ego, tenker mer på meg selv enn andre, forurenser uten å mukke, lyver når jeg er skviset i et hjørne, og kunne sikkert blitt morder under rette omstendigheter. Jeg er et helt allminnelig menneske. Derfor trenger jeg Jesus.

Jeg vil bare si at jeg heldigvis ikke tror på kristne mennesker, men på kristendommens Gud. Og det er stor forskjell.

Dessuten er jeg ikke fordomsfull. Bare prøv meg. Jeg prøver å ta mennesker for det de er, og prøver å se under overflaten, og se dem slik Jesus ser mennesker (det er nå målet mitt iallefall, som jeg sikkert mislykkes med til stadighet, men som jeg ønsker å strekke meg mot...) Han møtte de utstøtte, de som ingen ville ha fellesskap med; horer, spedalske, pengeinnkrevere, barn (!), og han møtte dem som en tjener. Gav dem mat, gjorde dem friske, spiste med dem, gav dem kjærlighet. Og han var fryktelig streng mot de skriftlærde som var selvrettferdige og fromme, og syntes de var bedre enn alle andre. Han raste faktisk mot dem, og sa at vi ikke skulle se spliten i vår brors øye, men bjelken i vårt eget. Døm ikke, var Jesu sterke utsagn. Selv om vi mennesker har en hang til å dømme hverandre, så er det fjernt fra hvordan Jesus er, og det er det JEG ER SÅ GLAD FOR!!!

Ville bare si det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amen!! :D

Det som jeg synes er så fint med kristendommen, som ikke gjelder noen andre religioner, er at det er av nåde vi er frelst. Det er ikke vårt eget verk, men Guds nåde som gjør at vi kan kalle oss hans barn. Jeg har studert krl et år, og lest om veldig mange religioner. Og i hver eneste religion og trossretning er det snakk om å gjøre noe for guden/ånden for å komme til nirvana e.l.

I kristendommen er det nok å bare være seg selv, tro i sitt hjerte at Jesus døde på korset og bekjenne at Jesus er Herre!

Jeg forventer ikke at dere som ikke tror på det jeg nå har snakket litt om, skal forstå meg eller godta det jeg har skrevet. Som eneste kristen i min familie har jeg opplevd det motsatte av mye det dere som ikke er kristne skriver om. Det er ikke bare bare å være kristen, når ingen rundt deg er, og vil respektere deg for den du er.

Vet ikke om jeg ordla meg riktig her. Det jeg uansett mente det jeg skrev var at ikke kristne kan være like dømmende og fordomsfulle som dere har opplevd at noen kristne er. Jeg er ikke fordomsfull. Det var ikke Jesus heller. Han holdt lag med de utstøtte og største syndrene. (etter folkets mening største syndere, ingen synd er for Gud større eller mindre enn noen annen synd) Mange "gode" kristne den gang syntes at dette var helt forkastelig. Jesus er ikke slik som mange av dere kanskje tror. Visste dere at før du ble unnfanget i ditt mors liv, så Gud deg? Jesus elsker deg! Tro det eller ikke, uansett er du elsket av din Skaper.

Ha en velsignet dag :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt sagt, Abelone! :D

Det som gjer meg mest glad med mi kristne tru, er at (som Olaug er inne på) ingenting står og fell med MIN styrke, MINE prestasjonar, EG skal ikkje vere perfekt...

Kristendommen er jo nettopp for dei som ikkje fekk det til, som ikkje greidde å leve som dei skulle. Og eg er ein av dei. Så godt då, å kunne ta imot Jesu gåve - han levde det livet eg skulle ha levd, han gav det til meg, og tok mitt liv (med all si gru) på seg - inni døden.

Difor kan eg i dag vite kva framtida bringer! (Mots. i islam, der ein aldri kan vite om ein har levd opp til guds krav - om ein oppnår himmelen eller ei. Ein må streve og jage for å vere god nok. NÅDE er kanskje det vakraste ordet eg veit!) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Enig. Er glad for at det ikke er mine prestasjoner det hele står og faller med. Jeg er kristen av Guds NÅDE.

Mange har tydeligvis møtt fordommer fra kristne, men vi kristne møter fordommer fra ikke-kristne i like stor grad. Men jeg ville ikke drømme om å beskrive ALLE ikke-kristne som fordomsfulle for det.............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olaug skrev:
Amen!! :D  

Det som jeg synes er så fint med kristendommen, som ikke gjelder noen andre religioner, er at det er av nåde vi er frelst. Det er ikke vårt eget verk, men Guds nåde som gjør at vi kan kalle oss hans barn.  

I kristendommen er det nok å bare være seg selv, tro i sitt hjerte at Jesus døde på korset og bekjenne at Jesus er Herre!

Ikke for å virke gledesdrepende her, men syns dere det ikke er bedre å etterstrebe å være ett godt menneske, enn å bare tro på at Jesus døde på korset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...