Gå til innhold

Derfor er 4x4-intervall bare tull

Anbefalte innlegg

Skrevet

Både her på forumet og andre steder har det i lengre tid vært mye ukritisk propaganda for intervalltrening framfor rolig langkjøring, særlig 4x4-intervall. Noen forskere på NTNU har konkludert med at 4x4-intervalltrening er den beste treningsformen for Hvermannsen.

De har kanskje rett i at 4x4-trening gir rask framgang, men de fleste vil etter to-tre måneder nå et platå der de ikke får noe særlig mer fremgang.

I går fant jeg denne artikkelen på Dagbladet: "Til helvete med blodsmaken"

Jeg er så enig så enig! Å ligge på 85-95% av makspuls gjør vondt, tildels veldig vondt! Det er ikke mange som orker å drive med en slik treningsform over lengre tid. Det er ikke lett å motivere seg til å trene når man skal ha vondt i 4x4 minutter.

Derimot kan veldig mange ha glede av å gå lange rolige turer på ski, til fots eller på sykkel. Man kan gjerne tråkke til i en bakke og få opp pulsen i 30-40 sekunder, men å pine seg i fire minutter ser jeg ikke noe poeng i, med mindre man er utøver på høyt nivå, har trent mye rolig og skal drive med intervalltrening for å få en formtopp før en konkurranse.

Skrevet

Jeg leste også denne.

Det er mange her inne som ikke har trent før, men som ønsker å starte opp. Den beste måten for disse menneskene er da ikke å løpe til man spyr. Skaper det treningsglede? Man snakker om å ta en rolig start, der man blir vant til trening, skaper trivsel og motivasjon. Problemet er vel at mange er ute etter en quick-fix og derfor har intervalltreningen blitt så populær å anbefale.

Nei folkens, vil du ha motivasjon og glede deg til å trene istedetfor å kjenne blodsmaken i munn og en trang til å kaste opp rett borti kneika etter første sving så hadde jeg lagt fra meg intervalltrening, og heller tatt noe lysbetont som jogging eller andre kondisjonssporter som også,tro det eller ei,har god innvirkning på kroppen.

Skrevet

helt enig i at for den utrente gjennomsnittspersonen blir 4x4 en litt voldsom start, men hvis målet er en intensiv trening og man ønsker å ta seg helt ut så er det jo supert. Men man må jo så absolutt være i en viss form for å kunne holde pulsen på et stabilt høyt nivå uten å se stjerner.

Personlig liker jeg 4x4 intervall godt både i form av aerobic/spinn fordi jeg liker å ta meg helt ut/være skikkelig gjennomsvett etter trening og presse meg selv- men dette er jo smaksak og jeg setter også pris på en lang og roligere tur en gang i blandt.

og intervalltrening er god trening for hjertet, gir en god kondis (spesielt i kombinasjon med langkjøring) og er en effektiv treningsform

så, å si at det er bare tull blir nok litt feil :)

Skrevet

helt enig i at for den utrente gjennomsnittspersonen blir 4x4 en litt voldsom start, men hvis målet er en intensiv trening og man ønsker å ta seg helt ut så er det jo supert. Men man må jo så absolutt være i en viss form for å kunne holde pulsen på et stabilt høyt nivå uten å se stjerner.

Personlig liker jeg 4x4 intervall godt både i form av aerobic/spinn fordi jeg liker å ta meg helt ut/være skikkelig gjennomsvett etter trening og presse meg selv- men dette er jo smaksak og jeg setter også pris på en lang og roligere tur en gang i blandt.

og intervalltrening er god trening for hjertet, gir en god kondis (spesielt i kombinasjon med langkjøring) og er en effektiv treningsform

så, å si at det er bare tull blir nok litt feil :)

Lance sier ikke at 4x4 intervall er tull, men at dette ikke er oppskriften man skal benytte når man vil få Ola og Kari Nordmann opp av sofaen og i form igjen.

For som du selv sier, så må man være i en viss form for faktisk å klare å presse seg selv såpass mye i 4x4 min. Da er ikke dette treningen man starter med når man skal begynne å trene, man starter i litt roligere former og bygger seg oppover etter hvert. Først og fremst så starter man med å komme seg over "komme seg på trening kneika", og da må treningen være morsom. Intervalltrening er virkelig alt annet enn morsomt dersom man er i dårlig form.

Skrevet

Lance sier ikke at 4x4 intervall er tull, men at dette ikke er oppskriften man skal benytte når man vil få Ola og Kari Nordmann opp av sofaen og i form igjen.

For som du selv sier, så må man være i en viss form for faktisk å klare å presse seg selv såpass mye i 4x4 min. Da er ikke dette treningen man starter med når man skal begynne å trene, man starter i litt roligere former og bygger seg oppover etter hvert. Først og fremst så starter man med å komme seg over "komme seg på trening kneika", og da må treningen være morsom. Intervalltrening er virkelig alt annet enn morsomt dersom man er i dårlig form.

lance sier jo at 4*4 bare er tull,se overskriften på innlegget!

Skrevet

lance sier jo at 4*4 bare er tull,se overskriften på innlegget!

Les siste del av tittelen, du. ..."Ihvertfall for de aller fleste". Videre så bør du jo også lese innlegget hans, hvor han sier at det ikke er nødvendig for Ola og Kari Nordmann, men fint for topptrente for å nå en formtopp før sesong.

Skrevet

Både her på forumet og andre steder har det i lengre tid vært mye ukritisk propaganda for intervalltrening framfor rolig langkjøring, særlig 4x4-intervall. Noen forskere på NTNU har konkludert med at 4x4-intervalltrening er den beste treningsformen for Hvermannsen.

De har kanskje rett i at 4x4-trening gir rask framgang, men de fleste vil etter to-tre måneder nå et platå der de ikke får noe særlig mer fremgang.

Jeg er så enig så enig! Å ligge på 85-95% av makspuls gjør vondt, tildels veldig vondt! Det er ikke mange som orker å drive med en slik treningsform over lengre tid. Det er ikke lett å motivere seg til å trene når man skal ha vondt i 4x4 minutter.

Derimot kan veldig mange ha glede av å gå lange rolige turer på ski, til fots eller på sykkel. Man kan gjerne tråkke til i en bakke og få opp pulsen i 30-40 sekunder, men å pine seg i fire minutter ser jeg ikke noe poeng i, med mindre man er utøver på høyt nivå, har trent mye rolig og skal drive med intervalltrening for å få en formtopp før en konkurranse.

Er jo stor forskjell på hva som gir god treningseffekt og hva som er gøy. For min del så er det ikke motiverende å bevege meg dersom jeg ikke realiserer målene mine. Så jeg har intervalltrening i perioder. Både en langintervall der jeg løper ca 2-4 minutter i 5-6 intervaller og kortintervall.

Nå er ikke jeg utholdenhetsutøver så jeg trener ikke store mengder langkjøring. Dersom jeg skulle blitt det hadde jeg fokusert på dette.

Jeg er enig med skribenten på db.no. Det skal være gøy å trene. Spesielt for barn og de som må komme seg ut av sofaen.

Den aller gøyeste treningsformen jeg vet om er toppturer. Dessverre krever disse store forberedelser dersom man ikke bor i nærheten av fjell.

Men 4x4 er ikke tull. Den er til sitt bruk. Selv synes jeg kanskje det er litt for få intervaller.

Sykkel derimot det er tull. :ironi: Man snakker ofte om for bra det er for å forebygge belastningskader, men det hjelper ikke spesielt når du blir påkjørt av en bil eller knekker kragebeinet i møtet med autovernet.

Skrevet

Kjempeinteressant artikkel, og jeg er veldig enig.

Jeg har trent 4x4 en lang periode selv, og hadde da personlig oppfølging pga sykdom. Merket kjemperesultater i noen mnd, før det dabbet av. Prøvde en liten periode å skulle fortsette med dette på egen hånd, det var helt umulig for min del. Det er en ting når det står en "personlig trener" ved siden av deg og motiverer deg videre, når jeg sto der på treningssenteret selv greide jeg rett og slett ikke å trene så jeg kjente blodsmaken. Jeg grudde meg til hver trening, og grudde meg til neste intervall i oppvarming og hver pause. Det ble så jeg jukset ovenfor meg selv, skrudde farten lavere og lavere, og fant stadig unnskyldninger for å ikke komme meg opp av sofaen. Den eneste fordelen med denne treningen er at det tar kort tid, men i overkant av en halvtime pining tre ganger i uka er likevel for mye.

Nå trener jeg mer hva jeg har lyst til, og farten jeg har lyst til. Så lenge jeg blir sliten og svett tenker jeg faktisk at det er bra nok. Jeg blir aldri i kjempeform, men jeg tror faktisk jeg greier å holde meg sunn og frisk bedre på denne måten, når jeg beholder en viss grad av motivasjon. :)

Skrevet

Sykkel derimot det er tull. :ironi: Man snakker ofte om for bra det er for å forebygge belastningskader, men det hjelper ikke spesielt når du blir påkjørt av en bil eller knekker kragebeinet i møtet med autovernet.

Ser du vifter med ironiflagget her, men jeg får allikevel lyst til å svare. Man kan bli påkjørt av bil som jogger også, men jogging gir mye større sjanse for belastningsskade enn sykling, i hvertfall for en som er utrent i utgangspunktet.

Jeg har ennå ikke hatt noen ublide møter med bakken på trening, selv om noen bilister tilsynelatende har prøvd. På landeveien skal det mye til å klare å gå over ende på egenhånd, jeg vil tro at de som klarer det f. eks. holder for stor fart i en utforkjøring og får skrens i en sving.

Skrevet

Ser du vifter med ironiflagget her, men jeg får allikevel lyst til å svare. Man kan bli påkjørt av bil som jogger også, men jogging gir mye større sjanse for belastningsskade enn sykling, i hvertfall for en som er utrent i utgangspunktet.

Jeg har ennå ikke hatt noen ublide møter med bakken på trening, selv om noen bilister tilsynelatende har prøvd. På landeveien skal det mye til å klare å gå over ende på egenhånd, jeg vil tro at de som klarer det f. eks. holder for stor fart i en utforkjøring og får skrens i en sving.

Jada. Det var ment flåsete, men litt alvorlig og. Det er mye høyere hastighet på racingsykler enn ved å jogge og derfor er det mindre som skal til før det går riktig galt.

Selv har jeg opplevd at kolleger falle på sykkel for aldri å bli arbeidsfør igjen. Det er nok ikke representativt og svært tilfeldig. (Det var grus i veien som han skled på da han gjorde en unnamanøver rundt en løs hund).

Skal man finne noe som er veldig trygt så må man kanskje begynne å svømme. Helst på grunnen i oppvarmet basseng med personlig badevakt.

.

Skrevet

Jeg er enig i at det har gått litt inflasjon i intervalltrening på treningssentra (pulsspinn, pulsstep etc), men at det har sin plass i treningsverdenen, ja så absolutt. Skal du få en økning i VO2max, og toppe formen, så er intervalltrening helt supert. Det er også en veldig effektiv måte å trene på, og som kan varieres i intensitet, lengde, kan gjøres ute, inne, med vekter..... Tror det appellerer til en del fordi du blir svett, sliten og med instruksjon så er det lite hjernekraft i løpet av timen. Jeg anbefaler at intervalltrening, av hard intensitet, utføres maks to ganger per uke, nettopp fordi det er så hardt for kroppen, og mer nedbrytende enn oppbyggende hvis det gjøres for ofte.

Men, er enig med deg Supraspinatus, at gleden må komme tilbake i treningen. For all del, vi er en idrettsnasjon, og en uhyre stolt en som sådan. Men, det er en forsvinnende liten andel av oss som har et potensiale til å bli noe utenom et vanlige. Jeg har stor tro påat jeg er usedvanlig talentfull i en eller idrett, har bare ikke funnet den ennå :gjeiper: Regner med at jeg på gamlehjemmet finner at jeg også kunne ha blitt en ukulelespiller i verdensklasse.

Jeg vil gjerne til livs snobberiet innen trening også. Folk bruker så mange dinarer på fænsi topper og jakker til flere tusen, og er livredde for hva andre tror hvs de prøver seg på en frivekt eller to (jenter er litt pinglete der). Uten en PT så er man jo dømt til å mislykkes, ifølge mange. Litt lesing av anatomi, en bok om trening, noen råd fra de mer erfarne og litt surfing på nett er egentlig alt som trengs. Det hjelper heller ikke at treningssentra hele tiden kommer med nye, mer innvikla treningsformer, men men, alt for å holde på kundemassen. Finner jeg en benk på løpetur så tar jeg gjerne situps, dips og litt stepkoreografi hvis det passer meg. Om folk ser rart på meg mens de jogger pyntelig forbi er helt ok. Jeg trener og er ute, dvs full pott :ler:

Men jepp, ingenting, absolutt ingenting, slår en topptur, Supraspinatus. Kakao i termosen på toppen, sjokkis i munnen, isøksa/stavene planta ved siden av sekken og dønn trøtte bein etter flere timer med trasking. NAM!

Gjest brutal_mann
Skrevet

Tror ikke Lance har fått med seg hva poenget med 4 x 4 er. Og for Sofa Ola og Sofa Kari er 4 x 4 lett å komme i gang med. Litt trening 2 ganger i uken er latterlig mye enklere å passe inn i en travel småbarnsforeldre hverdag enn noe annet. 4 x 4 er for de som er i elendig form som vil bli i bedre form raskt. Å ligge på 90% av makspuls i en 10 til 15 minutter finner jeg ikke spesielt vondt. Da kan umulig 4 x 4 være særlig masete heller.

Skrevet (endret)

Hallo? For ethvert hengslengt sofamonster med sjokoladeplata en hånd, og cola-flaska i den andre, så nytter det ikke å begynne med 4x4. Såvidt jeg forstod er det poenget med artikkelen. Kanskje en drastisk sammenligning, men det er liksom intervall som er det o`store i treningsverden nå og det må man får høre man bør gjøre, selv om man er "Hei jeg heter Kari, er 57 år og har aldri trent.For 2 år siden hadde jeg lårbrennsbrudd og har mer eller mindre sittet på sofaen siden det. Hvordan skal jeg begynne å trene?". Det må gå an å tenke at et 4x4 opplegg får Kari til å ønske seg død, og iallefall aldri mer ha motivasjon til å gjenta et slikt opplegg. Her er det jo annerledes fra godt trente eller med basis som f.eks Brutal mann sier her at han klarer. Det er jo en vesentlig forskjell, ikke sant?

Såvidt jeg forstår er det det artikkelforfatter forsøker å fortelle. Det er tull å anbefale dette til alle, fordi alle har ikke samme forutsetninger for å klare det.

Brutal Mann: Hva hjelper det at 4x4 hjelper på kondisen kjapt når mannen i gata ikke orker å fortsette pga helvete han gikk igjennom og ikke klarte å fullføre da han forsøkte første gang?

Endret av JumboJenny
Skrevet

Det virker som om verken du eller Marstein har skjønt opplegget med 4x4. Det er helt korrekt at man når et platå - det er slik menneskekroppen fungerer når det gjelder opptrening av lungekapasitet/oksygenopptak/hjertets pumpevolum. Det er derfor man får bra resultater fort av korrekt utført 4x4, og man vedlikeholder dem ved å gjøre 4x4 med jevne mellomrom. Dette er selvfølgelig ikke nødvendig hvis du får trent opp oksygenopptaket ifm. annen trening.

Og hvis du trener "til du ser mannen med ljåen" når du tror du gjør 4x4, så gjør du det helt feil. 4x4 er jo nettopp så moderat trening at alle kan gjøre det, og det er såpass lett at jeg selv f.eks kjører en 4x4 for å roe ned etter f.eks styrketrening.

4x4 fungerer helt strålende for å få økt oksygenopptak, og dermed er det kanskje den treningsformen som gir størst verdi for folk flest.

Skrevet

Hallo? For ethvert hengslengt sofamonster med sjokoladeplata en hånd, og cola-flaska i den andre, så nytter det ikke å begynne med 4x4. Såvidt jeg forstod er det poenget med artikkelen. Kanskje en drastisk sammenligning, men det er liksom intervall som er det o`store i treningsverden nå og det må man får høre man bør gjøre, selv om man er "Hei jeg heter Kari, er 57 år og har aldri trent.For 2 år siden hadde jeg lårbrennsbrudd og har mer eller mindre sittet på sofaen siden det. Hvordan skal jeg begynne å trene?".

4x4 er jo perfekt for Kari. Det er ikke noe lettere for en topptrent person å gjøre 4x4 enn for Kari eller noen som f.eks er rekonvalesent etter en sykdom.

4x4 er ikke spesielt hardt, men det er teknisk vanskelig å holde intensiteten nede på korrekt nivå.

En 4x4-økt er 100% aerob, du er aldri over melkesyreterskelen. Alle kan gjøre det, uansett form, siden alt du trenger å gjøre for å få effekt, er å puste tungt.

Skrevet

Faktoren JEG tror er viktig her er motivasjonen til å orke å klare det. Mange slutter så fort det blir -litt- hardt. Selv liker jeg å presse meg, og nyter å slite litt, men man må da innrømme at det sitter mange mennesker der ute, som ikke engang klarer å løpe 200 meter uten å krøke seg ned og ytre et ønske om å dø på flekken. Det er disse menneskene,med liten vilje til å gjøre det selv om det gjør vondt, jeg hevder dette ikke går for.

Gjest brutal_mann
Skrevet (endret)

Brutal Mann: Hva hjelper det at 4x4 hjelper på kondisen kjapt når mannen i gata ikke orker å fortsette pga helvete han gikk igjennom og ikke klarte å fullføre da han forsøkte første gang?

Fordi dette gir fine resultater fort. Og om en følger skikkelig med så ser en at metoden har blitt videreutviklet slik at antallet repetisjoner er redusert. (Finner ikke linken i farten).

Forøvrig ser det ut som om ingen i denne tråden har fått med seg hva de som har forsket seg frem til 4 x 4 faktisk sier. 4 x 4 er ideelt for sofasitteren som vil raskt opp på et merkbart høyere nivå. de sier INGENTING om at en utelukkende skal bedrive 4 x 4. De sier at en skal starte der for å komme i gang mest mulig effektivt. Det syns også at INGEN i tråden har fått med seg at denne metoden har blitt til ved å søke etter den mest ideelle formen for restitusjon og forebyggende trening for hjertepasienter.

4 x 4 er ingen slem ulv. Folk må lære seg til å lese hva forskerne _faktisk_ sier, og ikke bare demonisere alt som de ikke er enige i.

Edit: Sorry, alCaldazar er den i tråden som virkelig har forstått 4 x 4.

Endret av brutal_mann
Skrevet

Jeg kan likevel skrive et innlegg her inne uten å prate om forståelse av 4x4 eller ikke, hvorfor et behov etter å repetere dette gang på gang hvem som har/ikke har forstått?

Problemet er at det er ikke bare-bare, eller så enkelt som du fremstiller det.. Det handler jo ikke om at man er uenige i at 4x4 er en bra måte å komme i form fort på, men det jeg nevner er at det er en annen faktor som er vel så viktig, og det er motivasjon/viljestyrke til å gjennomføre en økt der en føler at kroppen "sliter" og merker at pusten går baluba.

Du kommer faktisk ikke utenom dette. At noen ikke ser at det finnes individuelle faktorer som påvirker om 4x4 faktisk er tingen eller ikke forundrer meg.

Mener du at det ikke er forskjell på folk? har alle mennesker, trent som utrent, lik motivasjonsfaktor og viljestyrke? Til å gjøre ferdig et sett, springe 5 km? Uten at jeg har gjort en stat. undersøkelse tør jeg å si nei. Det er denne forskjellen jeg prøver å få frem, men det virker som at jeg ikke klarer å forklare det godt nok. Jeg skal ikke komme med et utsagn om at dere ikke forstår, i motsetning .. ;)

Skrevet

Spent på noen langtidspublikasjoner med 85-95% av karvonens formel. Blir det noen verdensmestere av dette? Prosentvis fordeling i de forskjellige intensitetsområdene?

En 6 ukers intervallkur er ikke annet enn hva proffer som forbereder seg hele sesongen på en skikkelig kondiskonkurranse gjør for å få toppformen, etter at de har trent rolig siden avslutningen av forrige sesong. Det inngår i en makrosyklus, før du slapper av over 2-3 uker med ganske brått fallende treningsnivå for å få en topp.

Det jeg vet, er at dersom du trener rolig, og du øker treningsmengde veldig langsomt, så er det eneste som skjer galt, at du ikke nødvendigvis får så hurtig oppbygging av kondis som du kunne hatt. Samtidig unngår du å bli utbrent, lei, sliten, nedkjørt og skadet.

Rolig trening er mos def bra.

Skrevet (endret)

Fordi dette gir fine resultater fort. Og om en følger skikkelig med så ser en at metoden har blitt videreutviklet slik at antallet repetisjoner er redusert. (Finner ikke linken i farten).

Selv om det gir rask fremgang så vil man som regel stagnere på et lavere nivå enn hvis man hadde et grunnfjell av rolig langkjøring som grunnlag. Intervalltrening er ideelt som spissing av form fram mot konkurranser, men for å bygge ut de finere kapilærene i muskulaturen må man kjøre lengre turer under syreterskel. Alle som driver utholdenhetsidrett på høyt nivå trener for det meste rolig langkjøring. Jeg skulle likt å se noen vinne Tour de France med bare å ha trent 4x4-intervaller.

Ellers så er hovedpoenget mitt at 4x4-intervaller sikkert gir merkbar effekt og raskt fremgang, men for en person som ikke har trent på mange år er det å gå rett på 85-95% av makspuls en ganske vond og sjokkartet opplevelse. Jeg håper da virkelig at de som bruker dette i rehabilitering lar pasientene varme opp i noen minutter først.

Ola og Kari Nordmann er tyngre enn noensinne, og hovedårsaken er at vi rører for lite på oss. Skal folk flest klare å beholde motivasjonen og treningsviljen så mener jeg at det å sende dem rett inn i syreveggen er feil medisin.

Endret av Lance

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...