Gå til innhold

Tørre, sprukne hender.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nå i disse kalde vintermånedene får jeg alltid tørre og sprukne hender. Vasker og desinfiserer også ofte hendene, som ei gjør saken bedre. Noen som har gode kjerringråd mot dette? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fuktighetskrem og votter! Enkelt og greit.

Slet skikkelig med tørre og sprukne hender forrige vinter når det var så kaldt. Jobber i helsevesenet og vasker og desinfiserer hendene veldig ofte, og dette tørker de ut enda mer. Når jeg strammet knokene piplet det blod ut av sprekkene.. Var også veldig dårlig til å huske å ta på meg noe varmt på henda, så de smuldret nesten opp når jeg gikk ut i kulda.

I år har jeg passet på, og smurt inn henda ofte med fuktighetskrem og brukt votter. Unngå fuktighetskrem med parfyme!

Skrevet

Er det ekstra ille smører jeg hendene inn med kløvervaselin. Det hjelper veldig, men det må du gjøre hjemme, for du må la det tørke litt inn.

Ellers anbefaler jeg Weleda mandelkrem. Den er veldig god, men dyr. Kkjøper den på helsekost.

Har kjøpt den på sandvika på helios, og på oslo city på helsekost i kjelleren.

Skrevet

Hell litt olivenolje/matolje i hendene, så ca 1 ts vanlig salt. Gni deg inn med dette i ca 1 min. Skyll av med lunkent vann. Hendene blir silkemyke. mmmmm. Gjør det gjerne før du legger deg så det få sitte på hendene noen timer. Mangel på salter er visst en av grunnene til at vi blir tørre, salt binder fuktighet.

Skrevet (endret)

Nå i disse kalde vintermånedene får jeg alltid tørre og sprukne hender. Vasker og desinfiserer også ofte hendene, som ei gjør saken bedre. Noen som har gode kjerringråd mot dette? :)

smør rikelig med håndkrem eller olje, ta på gummihansker og gå løs på oppvasken eller gulvvask eller hva som helst som krever varmt vann. Gjør dette hver gang en anledning dukker opp.

Er det noen mulighet for å bruke hansker i jobbsituasjon, kan du smøre inn hendene og dra på latexhansker (eller ikke-latex-alternativ), så kan du desinfisere hanskene i stede for huden din.

Hver dag: skrubb hendene med fuktig kaffegrut (rett fra kaffefilteret eller presskanna). det fjerner tørr hud, og kaffens oljer smører godt. Skyll av uten såpe etterpå.

Endret av haren
Skrevet

Hell litt olivenolje/matolje i hendene, så ca 1 ts vanlig salt. Gni deg inn med dette i ca 1 min. Skyll av med lunkent vann. Hendene blir silkemyke. mmmmm. Gjør det gjerne før du legger deg så det få sitte på hendene noen timer. Mangel på salter er visst en av grunnene til at vi blir tørre, salt binder fuktighet.

Det har jeg prøvd. Skal ALDRI gjentas. Husket plutselig på uttrykket "helle salt i sårene". Vi snakker her om tørre, sprukken hud; dvs sår. Salt svir. Kan umulig være sunt!

Skrevet

Jeg har stor nytte av å massere hendene med Locobasekremen før jeg går og legger meg. På dagtid kan du bruke en håndkrem som fås på apoteket. Husker ikke navnet, men den kalles den usynlige hansken.

Skrevet

Alessandro Hands up, den hvite tuben . Jobber i helsevesenet selv og det er den eneste som funker!! Kjøp på bl.a. Estetique!

Skrevet

Jeg har samme problem, og synes håndkremen fra Avene er den beste, i tillegg til Elisabeth Arden Eight Hour Cream for hender. Begge disse er veldig gode. Smør deg hver gang du har vaska henda. Er det mye tørr og død hud, vask deg med litt peelingkrem før du smører deg. Gå ALDRI utendørs uten noe på hendene, helst tykke votter.

Skrevet

Jeg har litt samme problem... Men fant løsningen hos the bodyshop. De har en hemp håndkrem som jeg syns er kjempegod. Forøvrig så hjelper det med olje og salt og, men vent til de værste sårene er grodd :)

Skrevet

Peeling av den tørre huden, votter og en fuktighetskrem som faktisk trekker inn i huden pleier å funke her i gården. Så langt har jeg unngått eksem i vinter og jeg satser på at det fortsetter.

Mitt beste tips er å holde seg unna mineraloljer. De gjør ikke en dritt for huden, ettersom de ikke trekker inn og ikke gir fuktighet.

Skrevet

Det har jeg prøvd. Skal ALDRI gjentas. Husket plutselig på uttrykket "helle salt i sårene". Vi snakker her om tørre, sprukken hud; dvs sår. Salt svir. Kan umulig være sunt!

Nei, det sier seg selv. Huden må være hel :)

Skrevet

Jeg har slitt med eksem i alle år, og prøvd ALT som finnes på markedet av håndkremer, olivenolje og pleiende kjerringråd. Det eneste som har funket ordentlig godt for meg er en krem fra Weleda som heter Skin Food. Etter 19 år med konstant tørr hud fra september til mai, er jeg veldig glad for å ha funnet denne. De selger som regel Weleda på helsekostbutikker. Jeg betalte 99 kr for en liten tube. Den er drøy i bruk, så det er et jævlig godt kjøp.

Skrevet

Ahava sin håndkrem :rødme: Denne er helt fantastisk nå om vinteren! Den koster litt, men den varer lenge og lindrer godt. Lar du denne trekke ordentlig inn i hendene forhindrer den også en del uttørking ved neste håndvask.

L'occitane sin shea håndkrem er også svært god. Den ligger på en god nummer to hos meg :)

Skrevet

Jeg ville heller aldri skrubbet sprukne hender med salt- hva om en bytter ut med sukker, f perlesukker? fønker det?

Skrevet

Kaffegrut er også et alternativ. Det fjerner død hud uten å svi og er heller ikke like grovt som sukker eller salt krystaller. Inneholder også litt fett som tørr hud trenger. Med olivenolje får man enda mer av det gode fettet, så da bare masserer man inn restene og påfører litt god håndkrem.

Skrevet

Ha en flaske med bodylotion stående på vasken og bruk den i stedet for såpe. Smør med håndkrem etterpå. Weleda har en super en, men jeg husker ikke hva den heter (helsekost).

Skrevet

Anbefaler Elizabeth Arden Eight Hour Hand Cream og Hemp håndkremen til Body Shop. Veldig gode, og hjelper godt på såre "helsehender". Støtter ellers forslagnee over om å bruke votter når du er ute.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...