Gjest goodtwin Skrevet 20. november 2010 #1 Skrevet 20. november 2010 Jeg kom akkurat ned fra andre etasje hvor jeg hadde vært oppe en stund å fått gjort unna litt husarbeid. Imens har min lille 19kg valp (malamute 4-5måneder) tatt boksen med tranpiller som sto på kjøkkenbenken, fått opp lokket og når jeg kom ned lå hun i sofan og gomlet fornøyd. Jeg vet at boksen ca var 3/4 full før hu fikk kløra i den, og nå er den ca halvfull. Hva skal jeg gjøre? er det farlig for hun å spise så mye tran? skal jeg ringe dyrlege? prøve å få hun til å kaste opp? noen andre forslag? kan hunder bli vitminforgiftet som vi mennesker kan? (jeg må bare beklage men jeg kan ikke så mye om valper og transpising og når jeg spør om hjelp er det for å få svar, og ikke få høre hvor uansvarlig jeg evt er fordi jeg lot valpen være i første etasje mend jeg var i andre etasje... eller fordi jeg ikke kan noe om valper og tran...)
AnonymBruker Skrevet 20. november 2010 #2 Skrevet 20. november 2010 Ring dyrlegen. Tror det kan være lurt å prøve å få den til å kaste opp, men du burde definitivt ringe.
Fanta Exotic Skrevet 20. november 2010 #3 Skrevet 20. november 2010 Det er jo fiskeolje. så jeg tror hunden din klarer seg fint. Da bikja mi var valp (cocker) så spiste han utrolig mye rart. Blant annet en hel sjokoladekalender... Han tålte det helt fint, selvom jeg vet han ikke har veldig godt av sukker. Tran er sunt - men for mye tran er ikke sunt! Årsaken til dette er det høye innholdet av de fettløselige vitaminene A og D som er giftige i for store mengder. Det er derfor viktig å ikke gi for mye - og hvor mye som er riktig avhenger av hundens vekt. Tran produseres av lever fra mager fisk. Fiskeoljer til hund (og menneske) som vi tar for å få i oss omega 3 fettsyrer produseres av kjøtt fra fet fisk. Det inneholder lavere doser av vitamin A og D, og vi kan derfor gi større mengder og dermed tilføre mer omega 3. Ved å gi fiskeolje i stedet for tran, får du derfor bedre effekt på hud og pels! Hilsen fra veterinær Cecilie Strømstad AlternatiVet Dyreklinikken for hund og katt www.alternativetdyreklinikk.no Fant denne på canis... Men tror ikke det er så farlig, siden det var et engangstilfelle
Gjest goodtwin Skrevet 20. november 2010 #4 Skrevet 20. november 2010 (endret) det var godt å høre! Jeg dreiv litt desperat å lette etter nummeret til dyrlegevakta jeg nå, men skal avvente litt å se an formen hennes da=) Hu er jo forholdsvis ei stor jente så det går vel bra denne ene gangen. Men ser ut som jeg må finne en ny plass til tranpilleboksen også... Endret 20. november 2010 av goodtwin
Fanta Exotic Skrevet 20. november 2010 #5 Skrevet 20. november 2010 Ja, jeg husker cockeren min fant så mye rart, overalt, og det gjør han forsåvidt enda (nå er han vel 10 år). Men vi tok det med ro med mesteparten av det han bestemte seg for å spise (og han veide jo mye mindre enn din). De fleste dyr har innstinkt på hva som kan spises, og hva som er farlig, for å kunne overleve i naturen:)
S_Dreams Skrevet 22. november 2010 #6 Skrevet 22. november 2010 (endret) Til deg som oppdaget at hunden hadde spist hele sjokoladekalenderen: Sjokolade er faktisk giftig for hunder, og hadde det vært mørk sjokolade i den kalenderen, så er det ikke sikkert hunden din hadde levd i dag. Les dette: Sjokolade dreper hunden Endret 22. november 2010 av S_Dreams
la Flaca Skrevet 22. november 2010 #7 Skrevet 22. november 2010 De fleste dyr har innstinkt på hva som kan spises, og hva som er farlig, for å kunne overleve i naturen:) Mange hunder er dessverre forbausende lite kritiske til hva de velger å glefse i seg. Har nettop vært og røntga ene hunden fordi han kasta opp non-stop. Hårspenner, plommesteiner og diverse snask har tydeligvis funnet veien ned i magen her ja. På venterommet var det utstilt forskjellige ting som klinikken hadde operert ut av tarmen på hund, helt utrolig hva de kan finne på å svelge. Så jeg stoler ikke på hunder i det hele tatt når det gjelder sånt. Giftige planter, sjokolade u name it. De kan ikke bry seg mindre. Kattepusene derimot. Katta her fjerner magesekk og galleblære med kirurgisk presisjon når han spiser mus, der er det egg, mark og andre ting som han ikke vil ha i seg.
Fanta Exotic Skrevet 22. november 2010 #8 Skrevet 22. november 2010 Til deg som oppdaget at hunden hadde spist hele sjokoladekalenderen: Sjokolade er faktisk giftig for hunder, og hadde det vært mørk sjokolade i den kalenderen, så er det ikke sikkert hunden din hadde levd i dag. Les dette: Sjokolade dreper hunden Tror du virkelig jeg GA bikkja mi sjokoladekalender? Tror du ikke jeg vet at sjokolade er giftig for bikkjer? Jeg ringte selvfølgeig dyrlegen med engang det hadde skjedd, men han var helt avslappa og sa at det ikke gjorde noe, bare jeg passet på at det ikke skjedde igjen.
angkortom Skrevet 22. november 2010 #9 Skrevet 22. november 2010 Ingen fare. Du bør faktisk gi bikkjen tran, dog ikke i slike mengder. Det er godt for øyne og pels. En malamute vil faktisk flire litt av din bekymring. (:
AnonymBruker Skrevet 22. november 2010 #10 Skrevet 22. november 2010 Ingen fare. Du bør faktisk gi bikkjen tran, dog ikke i slike mengder. Det er godt for øyne og pels. En malamute vil faktisk flire litt av din bekymring. (: Overskudd av visse fettløselige vitaminer (spesielt A og D) kan være spesielt farlig. Disse vitaminene er nyttige og nødvendige i riktige mengder, men skadelige og giftige i større mengder. Derfor er det for eksempel viktig å gi hunden fiskeolje produsert for hunder istedenfor tran til mennesker. Hunden får tilstrekkelig A og D-vitaminer i kosten, og kan få i seg for mye om den får tran i tillegg. Gi heller hundeolje ala badaky's .Den har omega fettsyrer men ikke vit.a / d
S_Dreams Skrevet 23. november 2010 #11 Skrevet 23. november 2010 Tror du virkelig jeg GA bikkja mi sjokoladekalender? Tror du ikke jeg vet at sjokolade er giftig for bikkjer? Jeg ringte selvfølgeig dyrlegen med engang det hadde skjedd, men han var helt avslappa og sa at det ikke gjorde noe, bare jeg passet på at det ikke skjedde igjen. Nei, jeg tror ikke du gav hunden sjokoladekalenderen. Jeg leste jo det du skrev om at hunden hadde funnet den selv. Men nå nevnte du heller ingenting om sjokolade i innlegget ditt, bare at hunden ikke hadde bra av for mye sukker...
Gjest goodtwin Skrevet 23. november 2010 #12 Skrevet 23. november 2010 Det gikk heldigvis bra. og hu likte nok tranen veldig godt, for jeg ser støtt å stadig lengselsfulle blikk opp mot boksen (neida ) Men det er jo alltid bedre å bekymre seg litt for mye enn litt for lite når det kommer til dyra =)
Gjest Avocado Skrevet 23. november 2010 #13 Skrevet 23. november 2010 Nei, jeg tror ikke du gav hunden sjokoladekalenderen. Jeg leste jo det du skrev om at hunden hadde funnet den selv. Men nå nevnte du heller ingenting om sjokolade i innlegget ditt, bare at hunden ikke hadde bra av for mye sukker... Fikk ikke til å multisitere her, men jeg svarer altså angående den personen som reagerte på svar angående sjokolade til hund. Dette gjelder alle dyr, mennesker er den eneste arten som tåler sjokolade. Dette gjentas til det kjedsommelige på alle forum der sjokolade og dyr blir nevnt i samme setning. Det er kanskje irriterende, men det er faktisk utrolig mange som ikke vet om at sjokolade og løk virker som gift. Jeg er lei av å lese om det selv, men heller en gang for mye enn en gang for lite. Det er ikke mer enn et år siden noen prøvde å bestikke hunden min med en sjokoladebit. Han kunne ikke skjønne hvorfor ikke hunden skulle få kose seg, og hans egen hund hadde da virkelig ikke tatt skade av regelmessig sjokolade (og den ble da tross alt hele 6 år gammel). Forøvrig anbefaler jeg Artophar som et alternativ til Dr. Baddakys fiskeolje. Tror det går an å få kjøpt tran som ikke er tilsatt ekstra vit. A og D i Sverige.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå