Trine Lill Skrevet 20. november 2010 #1 Skrevet 20. november 2010 Hei. Vi er en famiile med to voksne og to barn. I sommer kjøpte vi oss nydelige marsvin. Gleden var stor i huset:) Barna har veldig lyst til å bli kjente med disse søte små, men vi sliter med at de biter! Hardt! Har lest flere plasser at marvin skal være så barnevennlige nettopp pga at de ikke biter. Er det noen som kan hjelpe oss her? Er det noe vi har gjort galt? Har så lyst til at vi skal få litt mer glede av marsvinene. Nå sitter de jo stort sett i buret hele tiden. Håper på svar.
Marshmallow Skrevet 22. november 2010 #2 Skrevet 22. november 2010 Jeg har også hatt marsvin, men er ingen ekspert på temaet. Skal prøve å hjelpe dere litt likevel. Mine marsvin var litt engstelige av natur, og selv om de aldri bet meg, hendte det at de bet andre som tok dem opp av buret. Jeg tror at marsvin biter primært når de føler seg usikre. Du sier ikke noe om hvor gamle barna dine er, men marsvin kan ofte føle seg usikre sammen med mindre barn. Måten barn uttrykker glede på (høye stemmer etc) kan gjøre at marsvin blir engstelige, og de biter for å prøve å komme ut av situasjonen. Det er viktig at marsvinene assosierer det å komme ut av buret og bli holdt med noe positivt. Har dere prøvd å venne marsvinene langsomt til mennesker før dere lot barna ta dem ut av buret og holde dem? Det er nødvendig, de færreste marsvin kommer ferdig "tamme" fra dyrebutikken. Ta med barna og sitt rolig ved buret, snakk rolig til marsvinene men ikke prøv å ta dem ut. Forklar barna at marsvin trenger rolige stemmer og rolige bevegelser, hvis ikke kan de bli redde. Det er viktig å forklare barna at marsvin biter fordi de er redde, ikke fordi de er slemme. Etterhvert kan dere gi marsvinene godbiter fra hånden, og klappe marsvinene mens de sitter i buret. Unngå brå bevegelser og høye stemmer. Når marsvinene finner seg i dette, kan de voksne i familien ta dem opp på fanget. Gi dem en godbit når de sitter på fanget, klapp dem og snakk rolig med dem en kort stund før de får komme tilbake til buret. La barna se på hvordan de voksne i familien gjør dette. Etterhvert kan bana få klappe marsvinene og gi dem godbiter mens marsvinene sitter på fanget til de voksne. Dette kommer til å ta tid, og dere må investere litt tid hver dag til å gjøre marsvinene tryggere på familiemedlemmene. Til slutt kan dere prøve å la den voksne ta opp marsvinet, sitte på gulvet med marsvinet på fanget. La barnet holde en godbit og se om marsvinet kommer til barnet for å hente godbiten. Det tar tid og tålmodighet å få engstelige marsvin tamme, særlig når to bor sammen. Med mye tid og tålmodighet tror jeg dere har store sjanser for å lykkes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå