Gå til innhold

Spare, da vel?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er student og er lånekasseslave...

Hvordan sparer dere folkens?...Kan ikke spare jeg, pengene strekker jo ikke til!!

Hvor mye sparer dere og hva slags ordning?Bor du alene eller med familien?!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bor alene i hybelleilighet. Sparer 500 hver mnd i BSU (automatisk trekk den 15.), om sommeren og når storutbetalingene kommer i august og januar legger jeg litt ekstra på BSU'en og en del på en "bakhåndskonto" som jeg kan ta litt av hver mnd for å spe på. Jobbers tortsett hele sommeren og sparer og setter inn på "bakhåndskontoen".

Skrevet

Bor i lag med sambo i egen leilighet.

sparer hver mnd på bsu også litt på en reserve konto.

har også levd i trange tider, ting jeg gjore da for å spare var kjøpe billig produkt (selv om ikke alle er like gode som dyrer produkt, så er faktisk billig varer overaskende bra) lagde mat, så hadde jeg alltid i 2 dager (eks kokt ris ene dagen, kan bli stekt ris andre dagen osv)

når det gjelder filmer og div (dersom du ønsker det) så har ofte mix og narvesen salg på brukt filmer, billigere enn å kjøpe nye, mne er like bra kvalitet.

lånekasse slave er ikke noe kjekt. vil anbefale deg å ha en jobb vedsidenav studiene (dersom du ikke ha det) noen arbeidsplasser har rabatter på sine produkter for sine ansatte.

å bruk gjerne bonus og medlems kort eks trumf, coop, osv.

Skrevet

1. Sett til side noen tusenlapper hver august/januar på BSU, og et par tusen på en bufferkonto.

2. Sett opp et budsjett, og se om du kan klare å spare et fast beløp hver måned, feks 500 kr.

3. Minimer utgifter ved å lage handleliste, kjøpe billigprodukter, lage matpakke og hjemmelaget middag fremfor å spise ute. Drikk mer øl på vorspielet, og drikk mindre når du er på utested.

4. Jobb om sommeren, og sett av en god del av pengene på BSU, buffer og sparekonto.

5. Skaff deg en deltidsjobb, og spar minst halvparten av det du tjener.

6. Søk om legat (har aldri prøvd selv, men det er en fin måte å skaffe seg noen ekstra hundrelapper på).

Skrevet

Jobber minst åtte uker om sommeren, 100 % og overtid hvis det er mulighet for det, og ber om å få de røde vaktene + noen ekstra i påske og jul. Får spart det meste av sommerlønna, som ikke akkurat blir få tusenlapper med nattjobbing og overtid. Resten bruker jeg til å ikke gå i minus gjennom semesteret.

Bor alene, sparer fullt opp på BSU hvert år, lever godt (kjøper ..veldig mye klær og bruker mye penger på mat og reise) og passer på å ha en god bufferkonto.

Jobber du om sommeren eller ved siden av studiene?

Skrevet

Jobber så mye jeg kan på sommeren ja, men ikke noe fast!

Hva er bufferkonto?

Tuuuusen takk folkens :)

Skrevet

Er student og er lånekasseslave...

Hvordan sparer dere folkens?...Kan ikke spare jeg, pengene strekker jo ikke til!!

Hvor mye sparer dere og hva slags ordning?Bor du alene eller med familien?!

Sparer ca alt jeg får i lønn fra arbeid ved siden av samt ca 1000-1500 av studielånet hver måned.

Skrevet

En bufferkonto er en konto som tar høyde for uforutsette ting.

En ekstra legeregning, ekstra høy strømregning, vaskemaskin som går i stykker o.l

Slik slipper du å velge dyre kreditt-løsninger hvis uhellet skulle være ute :)

Jeg runder alle faste avgifter opp til nermeste hundre-krone når jeg setter penger på regningskonto.

Slik bygger jeg sakte men sikkert opp en buffer.

Merker det ikke en gang.

Du trenger ikke å spare mye, vet du...bare du sparer noe.

200 kroner pr. mnd er bedre enn ingen ting :)

Skrevet

Spar med en gang du får penger, men ikke mer enn at du kan klare deg. Lag et budsjett, og pass på at pengene går dit du vil. Det er ikke vanskelig, det krever bare litt innsats :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...