AnonymBruker Skrevet 20. november 2010 #1 Skrevet 20. november 2010 Jeg har vært arbeidsledig i over et år, men fra førstkommende mandag begynner jeg i full jobb igjen - jippi! Det som ikke er fullt så festlig er at jeg ikke aner hvor jeg skal få penger fra den kommende måneden. Jeg sendte mitt siste meldekort i dag, får utbetalt ca. 7.000 kr tirsdag til uken og det er alt jeg har inntil jeg får første lønning fra min nye arbeidsgiver 10. januar. Etter å ha betalt boliglån, felleskostnader og strømregningen har jeg igjen 750 kr. Et års arbeidsledighet er ikke det beste for sparekontoen, så bufferkontoen min har krympet betraktelig og inneholder vel per i dag ca.2.000 kr. Ikke mye å rope hurra for med andre ord. Såvidt jeg har forstått har ikke NAV noen støtteordning som hjelper meg i denne overgangsperioden og å spørre arbeidsgiver om forskudd med en gang jeg begynner er jo heller ingen god løsning. Jeg kan selvsagt bryte alle prinsipper og ta ut penger fra et kredittkort eller ta opp et forbrukslån, men alt skal jo betales tilbake. Noen som har vært i samme situasjon og har noen gode tips og råd?
Gjest Blondie65 Skrevet 20. november 2010 #2 Skrevet 20. november 2010 Vel ... Hvis du har et kredittkort eller et forbrukslån allerede og vet å begrense deg er vel dette løsningen. Noen offentlige ordninger finnes ikke. Har du foreldre som kan hjelpe deg over kneiken? Dette er jo faktisk rent midlertidig.
Trillrund Skrevet 20. november 2010 #3 Skrevet 20. november 2010 Jeg ville spurt arbeidsgiver om det var mulig å ta ut et forskudd..... Det har aldri vært et problem i tidliger ejobber jeg har hatt.
juliane Skrevet 20. november 2010 #4 Skrevet 20. november 2010 Så lenge du har full jobb fra nå av kommer det jo penger inn jevnt snart, så jeg ville ikke nølt med å bruke kredittkortet - men bare til det jeg virkelig hadde trengt. Men hvordan er det egentlig mulig at du skal jobbe så lenge uten å få lønn? Hvorfor får du ikke lønn 10. desember?
AnonymBruker Skrevet 21. november 2010 #5 Skrevet 21. november 2010 Stat og kommune kan ha utbetaling måneden etter at du faktisk har jobbet.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2010 #6 Skrevet 21. november 2010 Hvis du har et kredittkort og vet at du kommer til å ha råd til å betale tilbake på det med en gang du får lønn er det ikke noe problem å bruke det. Mange kredittkort er jo gratis å bruke så lenge du betaler inn igjen innen en måned
Betty77 Skrevet 21. november 2010 #7 Skrevet 21. november 2010 Om man er flink med sin økonomi så kan man bruke et kreditt kort som nødløsning. Jeg har vert borti samme men måtte spørre om å få utbetalt litt forskudd og det var helt greitt. Problemet der var at hun på lønningskontoret hadde ikke fått det med seg. Samboer hjalp til mye den tiden så han bidro bare litt ekstra den perioden.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2010 #8 Skrevet 21. november 2010 Har vært i overgang mellom studentliv og arbeidsliv, da har man ikke noen rettigheter noen steder. Da ble det lån av venner, familie, og kredittkort. Hjelper ikke å ha "prinsipper" om å ikke bruke kredittkort når man ikke har penger til mat, forventet jo ikke akkurat at noen skulle gi meg penger. Men spør de du låner om du kan betale tilbake om 2-3 mnd, så ikke hele den første lønna går bort, slik at du er like langt. Lykke til!
Nynaeve Skrevet 22. november 2010 #9 Skrevet 22. november 2010 Jeg ville nok prøvd etter beste evne, å strekke pengene så langt det går. Du vil ha ca 380kr uka. Det er lite ja, men om du er litt kreativ på maten kan det gå ( De ukene jeg er alene ligger jeg på 500). Inviter deg selv på middag hos venner. Det vil jo hjelpe litt på. Om det ikke går, så hadde jeg brukt kredittkortet den siste uka.
Dagoberta Skrevet 22. november 2010 #10 Skrevet 22. november 2010 Du kan også be om utsettelse på noen av regningene til du får lønn. Det er billigere enn å bruke kredittkort.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå