Gå til innhold

Musikk i livets begynnelse???


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei...

Jeg har et spørsmål til dere med små barn, med spebarn, som er gravide, eller som ønsker å bli gravid:

Hvor stor del av hverdagen deres "går med" til å formidle musikk til barna deres???

Og...

Dersom noen hadde startet en musikkgruppe for barn og voksne der hvor dere bor - hadde dere deltatt på noe slikt???

(Musikkgruppen har som mål å formidle den gamle kulturarven vår, la barna oppleve musikk-glede, la barna utlikle seg verbalt/motorisk, osv gjennom musikk og bevegelse...)

Jeg hadde blitt kjempeglad dersom noen hadde svart på denne, da det blir en slags "research" i forbindelse med min eksamen....

ME

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har fem barn, og har vel i grunnen aldri satt av tid til musikk og dans. Musikk og dans er den del av min hverdag ved at jeg synger og danser med barna mine. Jeg synger alltid ved senge kanten osv. På det viset så jeg at når jeg fikk en ny baby, så ble babyen rolig hvis jeg sang noen av natta sangene han/hun hadde hørt mye av når han/hun lå i magen.

Men jeg har en venninne som deltok i musikk gruppe med sitt spedbarn. Hun syntes det var veldig morsomt, og sønnen hennes som er fire år i dag er veldig musikk interessert. Om det har en direkte sammenheng vet ikke jeg, men en kan kanskje tro det??

Svarte dette på noe av det du lurte på tro??12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er VELDIG viktig icon_biggrin.gif

Er selv vokst opp med et hjem fyllt med musikk fra morgen til kveld, og har hatt stor glede av dette både i ungdommen og i det voksne liv...

Jeg sang, spillte og hørte mye på musikk når jeg var gravid, men av en eller annen grunn ble det helt andre sanger når han kom ut...

Vi danser og synger og piller ofte, jeg og bebi, og han ELSKER musikk! og klapper og danser enig_animasjon.gif og slår i bordet og plinger på div. spilleleker. Andre foreldre grøsser når de ser spillelekene, for de synes de bråker og lyder helt forferdelig, men for meg er det som den skjønneste musikk når bebi'n min dasker løs på klokkespillet sitt og smiler lykkelig fra øre til øre. Og det er alltid leker som lager lyd som interesserer han mest...

Nå husker jeg nesten ikke hva det egentlig var jeg skulle svare på... icon_eek.gif

Nei, jeg har ikke satt av mye tid til sang og musikk i bebin's første leveår, men har latt det være en naturlig del sv hverdagen, og ikke noe som skal skje da og da.

Jeg synger god-morgen-sang når han står opp, og synger ofte istedet for å snakke til han:

-Hei min lille venn, mamma er så glad i deg, trallalalalaaa! Nesten som slike sanger unger selv lager når de blir litt større, og når jeg gjør det ler han til meg og nikker med hodet! icon_biggrin.gif hi, hi!

Musikk er utrolig viktig i barnets oppvekst, og man merker fort hvilke barn som har fått det og ikke.

Synger samme sangen til lille gutten min hver kveld, men hvis han skal sove hos andre, og feks. besta synger en annen sang,-da roer han seg ikke like fort... det synes jeg er litt rart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snorkfrøken

Jeg går på "musikk i livets begynnelse" kurs med datteren min på 10 mnd. Det er kjempe moro! Det er helt tydelig at hun liker det, og koser seg veldig når vi danser og synger. Jeg synger også masse for henne hjemme, og vi hører masse på cd-er med barnemusikk og klassisk.

Musikk er viktig for barn! icon_biggrin.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synger mye. Spontandikter nye sanger etter anledningen: "Nå skal vi bytte bleie, tjolahopp tjolahei tjolahoppsansa". Ellers blir det ride ranke og dansing rundt på golvet etter innfallsmetoden. Ja, og så godnattsang, da. Men setter aldri av tid til det, gjør det når det faller naturlig. Føler ikke behov for kurs, antakelig siden jeg er musikklærer sjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synger mye. Spontandikter nye sanger etter anledningen: "Nå skal vi bytte bleie, tjolahopp tjolahei tjolahoppsansa". Ellers blir det ride ranke og dansing rundt på golvet etter innfallsmetoden. Ja, og så godnattsang, da. Men setter aldri av tid til det, gjør det når det faller naturlig. Føler ikke behov for kurs, antakelig siden jeg er musikklærer sjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synger mye. Spontandikter nye sanger etter anledningen: "Nå skal vi bytte bleie, tjolahopp tjolahei tjolahoppsansa". Ellers blir det ride ranke og dansing rundt på golvet etter innfallsmetoden. Ja, og så godnattsang, da. Men setter aldri av tid til det, gjør det når det faller naturlig. Føler ikke behov for kurs, antakelig siden jeg er musikklærer sjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svenskbrud

Annsj; du sjunger väldigt mycket du!

Själv försöker jag klämma in lite sång närsomhelst under den tid då jag är med mina barn.

När jag väntade min första flicka -93 köpte jag en singel-cd med Christer Björkman/välkommen till livet. Den låten spelade jag så gott som varje dag medans hon låg i min mage och även de första månaderna. Nu är hon 8 år och när jag spelar den för henne så får hon en lycka i blicken och en känsla i kroppen som hon inte kan förklara...

Jag tycker att det är viktigt att spela musik och sjunga med barnen. Det spelar inte nån roll VAD man sjunger eller VAD man spelar, det kan vara "populär" musik eller "dinosauriemusik" (50-80tal) bara det är musik... Sjung för full hals även om du städar/diskar/tvättar, man har alltid tid att sjunga, rösten är ju med en hela tiden.

Tack för mig...12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...