AnonymBruker Skrevet 20. november 2010 #1 Skrevet 20. november 2010 Hei! I sommer fikk jeg sommerjobb i en stor bedrift. Jeg var meget imponert over lønnen, som sa hele 145,- timen + tillegg. Da jeg begynte å studere i august, fikk jeg tilbud om fast deltidsjobb. Studenttiden min begynte, og jeg jobbet ca 3 dager i uken. Jeg følte jeg klarte meg veldig godt økonomisk til å være student, fordi jeg har gått i pluss de siste 3 månedene noe jeg ikke hadde regnet med. Jeg har fullt lån i tillegg til lønnen, og foreldre som hjelper meg økonomisk. Jeg er avhengig av å leie leilighet i nærheten av studiestedet i en av norges dyreste byer, så utgifter er det nok av. I går mottok jeg lønnsslippen min, og kjæresten min såg på den. Han mente at det såg ut som om jeg hadde fått altfor mye lønn, da det sto "fast måndedslønn" i tillegg til at jeg hadde fått utbetalt for hver time jeg hadde jobbet. Mao jeg har sikkert fått dobbel lønn... Ikke rart jeg ikke har slitt økonomisk til student å være! (Jeg tar ingen økonomisk utdannelse, for de som er redde for det- så lite peiling som jeg har ) Men så kommer jo dilemmaet - jeg har jo ingen penger å tilbakebetale med (er snakk om ca 20.000). Hvilke lover og regler gjelder her? Jeg skal ta kontakt med lønningskontoret på mandag og høre, men vil ikke bli "lurt" til noe hvis jeg har rettighetene på min side... Det som også er nå, er at jeg har tjent for mye i forhold til at lånet blir omgjort til stipend, så egentlig har jeg jo mye penger der også. Dette blir regnet ut i fra ligningen, vil den for mye utbetalte lønnen min "forsvinne" fra ligningen da eller? Hvis jeg da må tilbakebetale alt jeg har fått for mye taper jeg jo veldig mye penger på hele denne saken.. Noen der ute med økonomisk sans som kan hjelpe meg?
AnonymBruker Skrevet 20. november 2010 #2 Skrevet 20. november 2010 Enhver arbeidstaker er ansvarlig for å sjekke at lønnsslippen stemmer overens med det man faktisk skal ha utbetalt. Dersom det er feil plikter man å gi beskjed. Du må nok betale tilbake dersom du har fått for mye, men det trenger sannsynligvis ikke betales med en gang dersom du gi beskjed selv, og foreslår nedbetalingsplan. F.eks at de trekker 2000 av lønnen din de neste månedene til du har tilbakebetalt alt. Har en kollega som over en lengre periode fikk for mye lønn, og som måtte betale tilbake. Hun hadde ikke gitt beskjed, og fikk dermed tre måneder på seg til å tilbakebetale 130 000, ikke mye morro det...
SmallTalk Skrevet 20. november 2010 #3 Skrevet 20. november 2010 Ærlig talt, man trenger vel ikke ha spesielt økonomisk sans for å se om tallene på lønnsslippen henger på greip eller ikke? Allerede på vgs så så jeg om jeg hadde fått for mye eller for lite utbetalt i lønn når jeg så over lønsslippene mine. Og man trenger definitivt ikke å ta noen økonomisk utdannelse for å klare å lese og tolke en lønnsslipp. Sorry TS, men dette er din egen feil, for du som arbeidstaker plikter å sjekke opp at du har fått den lønna du har krav på. Akkurat som at du selv plikter å sjekke opp at du betaler nok skatt. En ting jeg derimot ikke skjønner er hvordan du ikke har sett dette før nå. Du vet hvor mange timer du jobber per uke/måned. Du vet timelønna di og skatteprosenten din. Dette må da gi deg en viss peilig på hva du skal ha utbetalt per måned? Og når du da sannsynligvis har fått dobbel lønn, så skjønner jeg ikke hvordan du ikke har merket dette før. 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2010 #4 Skrevet 20. november 2010 Ærlig talt, man trenger vel ikke ha spesielt økonomisk sans for å se om tallene på lønnsslippen henger på greip eller ikke? Allerede på vgs så så jeg om jeg hadde fått for mye eller for lite utbetalt i lønn når jeg så over lønsslippene mine. Og man trenger definitivt ikke å ta noen økonomisk utdannelse for å klare å lese og tolke en lønnsslipp. Sorry TS, men dette er din egen feil, for du som arbeidstaker plikter å sjekke opp at du har fått den lønna du har krav på. Akkurat som at du selv plikter å sjekke opp at du betaler nok skatt. En ting jeg derimot ikke skjønner er hvordan du ikke har sett dette før nå. Du vet hvor mange timer du jobber per uke/måned. Du vet timelønna di og skatteprosenten din. Dette må da gi deg en viss peilig på hva du skal ha utbetalt per måned? Og når du da sannsynligvis har fått dobbel lønn, så skjønner jeg ikke hvordan du ikke har merket dette før. Trenger ikke være spydig mot ts forde vedkommende ikke la merke til det 1
aluminium Skrevet 20. november 2010 #5 Skrevet 20. november 2010 Helt enig, det er fullt mulig å ikke tenke over hvor mye man faktisk skal ha utbetalt. Jeg selv kunne godt ha fått utbetalt en tusenlapp eller to ekstra i måneden uten å legge merke til det. Jeg har lagt merke til at personer som har relativt god kontroll over økonomien legger mindre merke til hvor mye som til enhver tid står på konto, nøyaktig hvor mye som blir utbetalt osv. Om det faktisk er noe i teorien vet jeg ikke, det har jeg ikke undersøkt, men det er iallefall noe jeg har lagt merke til...
Gjest Blondie65 Skrevet 20. november 2010 #6 Skrevet 20. november 2010 Det er stor forskjell på en tusen lapp og 20.000 totalt. Og ja - som SmallTalk sier er den ansatte forpliktet til å sjekke at lønnslippen stemmer. Når det er sagt skal det også sies at enkelte firma har usedvanlig klønet utformede lønnslipper som faktisk krever litt mer enn grunnskole for å forstå. Men jeg synes faktisk det er en god skikk å snakke med arbeidsgiver når en får sin første lønn dersom lønnslippen er vanskelig å forstå eller at man har fått helt andre beløp enn man forventet. Jeg gjør det fortsatt jeg dersom ting ikke er som det burde vært. For at lønnen for 2010 skal justeres ned til rett for året må du betale tilbake innen utgangen av desember - eller få en avtale om at de fører negativ lønn på deg men at du tilbakebetaler over giro. Begge deler er fullt mulig og da sparer du deg for problemer med lånekassen. Og for fremtiden bør du ALLTID sjekke at lønnslippen stemmer overens med det du har arbeidet den måneden. Det er faktisk din plikt som arbeidstaker å gjøre dette. Timelønnen skal stå i kontrakten din, timeantallet fremkommer av utskrift fra timeregistrerings/stemplingssystem eller egen innleverte timelister og det er kul umulig at hvis du har arbeidet 20 timer til kr X får utbetalt lønn som tilsvarer 40 timer. Da er det noe feil og da bør du si fra med en gang før du bruker pengene slik at det blir orden. Det vitner om elendige rutiner at det ikke er oppdaget der du jobber, men nå kommer jo den tiden på året der lønnen avsluttes og man sjekker alle sånne ting så du kan vel egentlig regne med at de finner ut av det snart så det er like godt å si fra.
Lachesis Skrevet 21. november 2010 #7 Skrevet 21. november 2010 Er det bare en lønn/lønnslipp du har fått? Det kan ikke være noe sånt som at da du var sommerhjelp så fikk du timesbetalt på etterskudd og nå som du er deltidsansatt så får du fastlønn på forskudd? Da blir det jo dobbelt den første måneden.
Østlandet Skrevet 21. november 2010 #8 Skrevet 21. november 2010 Er det bare en lønn/lønnslipp du har fått? Det kan ikke være noe sånt som at da du var sommerhjelp så fikk du timesbetalt på etterskudd og nå som du er deltidsansatt så får du fastlønn på forskudd? Da blir det jo dobbelt den første måneden. Riktig. Tenkte faktisk på det samme.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2010 #9 Skrevet 22. november 2010 Er du organisert? I såfall anbefaler jeg å høre med foreningen hvordan du skal forholde deg. Ei jeg kjenner fikk over noen måneder ca 18000 for mye i lønn før hun oppdaga det selv. Fagforeninga hennes ordna så hun slapp å betale tilbake 12000 av de.
Jade Skrevet 24. november 2010 #10 Skrevet 24. november 2010 Du får vel lønnslippen før du får lønna? Eller helt i starten, ihvertfall? Så da er det vel ikke noe problem med evt. tilbakebetaling?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå