Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hey, I'm back!

Forrige gang startet jeg et emne som handlet om at jeg ønsket å kjøpe meg leilighet som student. Nå har jeg gått langt unna den tanken, tro meg. Er egentlig ikke noen fast leser på forumet, men pleier å komme innom av og til for å få svar på diverse greier. Dere er så flinke!

Situasjonen up for discussion: Bo hjemme som student. Ta opp fullt lån fra Lånekassen. Kjøpe leilighet, og leie den ut.

Noen tanker om dette? Fra Lånekassen får man 89 000 i året. Ingenting blir stipend når man er hjemmeboende, men det er rentefritt så lenge man studerer. Jeg er usikker på om det finnes regler som sier at man kan ikke bare kjøpe leilighet for så å leie den ut, men jeg håper ikke det!

Så hadde satt pris på litt hjelp fra dere eldre og mye mer erfarne folk. Jeg bruker ikke mye penger. Klarer å leve på pengene jeg får fra jobben hver måned (nei, jobber ikke mye), og når jeg egentlig får alt gratis (mat, bil til disposisjon, bosted... men må betale for bussen) - så er det ikke så alt for mye å betale. Jeg klarer meg fint her hjemme - selv om jeg gjerne skulle hatt "mitt eget."

Det er jo veldig vanskelig å komme seg inn på boligmarkedet for ungdommen... og det er det jeg ønsker! Tenkte å starte BSU-konto å sette inn 20 000 dagen jeg blir 18 (ikke lenge igjen nå!), og da kan jeg få opp til 90% i lån... med sikkerhet i leiligheten kunne dette ha gått bra?

Er bare å spørre spørsmål om det er noe mer dere ønsker å vite om meg eller min situasjon. Mener ikke at jeg ønsker å kjøpe leilighet med en gang jeg blir student... men å få rundt 120 000 i egenkapital før andre året av studietiden tror jeg at jeg hadde klart. En annen mulighet er å ta et friår. Vet ikke hva jeg ønsker å studere, og et år der jeg tjente penger til et slikt formål kunne da ha vært litt lurt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette må da være bare tull! Det er så urealistisk at det er ikke noe å bruke energi på.

Skrevet

Det er ikke et realistisk prosjekt du tenker på TS. For det første må du bo i boligen for å få førstehjemslån eller ungdomslån. Skal du ha en utleiebolig må du stille med mer egenkapital. De gunstige betingelsene på ungdoms- eller førstehjemslån er til for at unge skal få mulighet til å kjøpe en bolig de kan BO i. Du må også ha inntekt til å betale for lånet, noe du ikke vil ha med kun studielån + en liten inntekt utenom.

Mitt råd er å starte med sparing. Fyll opp BSU-kvoten hvert år og spar gjerne noe utenom.

Skrevet

Hey, I'm back!

Forrige gang startet jeg et emne som handlet om at jeg ønsket å kjøpe meg leilighet som student. Nå har jeg gått langt unna den tanken, tro meg. Er egentlig ikke noen fast leser på forumet, men pleier å komme innom av og til for å få svar på diverse greier. Dere er så flinke!

Situasjonen up for discussion: Bo hjemme som student. Ta opp fullt lån fra Lånekassen. Kjøpe leilighet, og leie den ut.

Noen tanker om dette? Fra Lånekassen får man 89 000 i året. Ingenting blir stipend når man er hjemmeboende, men det er rentefritt så lenge man studerer. Jeg er usikker på om det finnes regler som sier at man kan ikke bare kjøpe leilighet for så å leie den ut, men jeg håper ikke det!

Så hadde satt pris på litt hjelp fra dere eldre og mye mer erfarne folk. Jeg bruker ikke mye penger. Klarer å leve på pengene jeg får fra jobben hver måned (nei, jobber ikke mye), og når jeg egentlig får alt gratis (mat, bil til disposisjon, bosted... men må betale for bussen) - så er det ikke så alt for mye å betale. Jeg klarer meg fint her hjemme - selv om jeg gjerne skulle hatt "mitt eget."

Det er jo veldig vanskelig å komme seg inn på boligmarkedet for ungdommen... og det er det jeg ønsker! Tenkte å starte BSU-konto å sette inn 20 000 dagen jeg blir 18 (ikke lenge igjen nå!), og da kan jeg få opp til 90% i lån... med sikkerhet i leiligheten kunne dette ha gått bra?

Er bare å spørre spørsmål om det er noe mer dere ønsker å vite om meg eller min situasjon. Mener ikke at jeg ønsker å kjøpe leilighet med en gang jeg blir student... men å få rundt 120 000 i egenkapital før andre året av studietiden tror jeg at jeg hadde klart. En annen mulighet er å ta et friår. Vet ikke hva jeg ønsker å studere, og et år der jeg tjente penger til et slikt formål kunne da ha vært litt lurt?

For det første, for å få lån MÅ du ha betjeningsevne. Du får neppe lån med lav inntekt, med mindre foreldre stiller som kausjonister. Jeg tjener selv 250.000 i året som student, men fikk lån under forutsetning om at faren min spyttet inn 300.000 i EK, samt at det er en klausul om at dersom jeg ikke kan betale renter (jeg har avdragsfrihet, men betaler likevel avdrag), vil han måtte betale.

For det andre, du får førstehjemslån en gang i livet. Du bør ha oppspart penger på BSU for å få lånet (iallfall sa banken at jeg var heldig som fikk EK av foreldre, men at det var svært positivt med EK på BSU).

For det tredje, bor du ikke i leiligheten selv, må du betale skatt av leieinntektene. 28 prosent - altså nesten 1/3 av leieinntekten.

Hvis du tar opp et lån på 1,2 mill vil du altså ikke gå i pluss. For å gå i pluss må du i praksis ha nedbetalt nesten alt lån, med mindre du ikke bor i leiligheten selv. Og det er jo ikke tilfelle for deg...

Greit at du spør om masse på Kvinneguiden, men det er mulig å gjøre research før du spør.

• Liker 1
Skrevet

TS: Jeg anbefaler deg at du skrinlegger leilighetsplanene dine inntil du har fått et realistisk bilde på hva slags kostnader og plikter dette fører med seg, og hvor dårlige rettigheter du har som utleier. Samt hvor lite gjennomtenkt banken kommer til å si at dette prosjektet er, og hvor mye det egentlig krever av deg.

Skal du kjøpe en leilighet som du skal leie ut, så får du ikke førstehjemslån, du får dårligere vilkår i banken, du sitter med et risikomoment på om du får inn husleia hver måned slik at du får betalt lånet (ikke noe du kan ta forgitt at du gjør) og du må betale inntektsskatt på leieinntektene fordi du ikke bor i leiligheten selv.

Mitt beste råd til deg er å legge alt som har med leilighetskjøp på is inntil du faktisk vet noe om hva slags kostnader du faktisk pådrar deg ved å bo for deg selv. Det er vanvittig mye dyrere enn du tror!

Når du ser at du klarer å betale alle faste utgifter hver måned til riktig dato uansett hvor dårlig råd du har en måned, når du klarer å gå på butikken og kun handle det du faktisk har råd til (og ikke nødvendigvis det du har lyst på) fordi du vet at du får et par ekstra regninger neste måned som du må sette av penger til, og du skjønner at du ikke kan ta alt forgitt her i livet, da kan du vurdere å kjøpe deg leilighet NÅR DU HAR FÅTT RÅD TIL DET.

• Liker 1
Skrevet

Hey, I'm back!

Bo hjemme og leie ut leilighet. den planene er det bare å legger på hyllen.

du vet du kan starte BSU sparing FØR du fyller 18.

ikke dumt å få in 20 000 i året, da får du skatte lette. men husk at det er også en MAX sparing på 20 000 i året på bsu. så 120 000 i egen kappital på 2 halvår av studietiden på bsu er ikke mulig, men det finnes jo høyrente kontoer og fondsparinger.

en del banker gir deg finansiering intill 90% av boligen, men de har bare rett til å gi deg lån som tilsvarer din inntekt x 3,5 eller 4 ganger.

men sparebanken vest har et bra tilbud når du en gang vil kjøpe førstegangs hjem. det som kalles for bsu lån. da får du fullfinansiering, med rentegaranti i 3 år. forutsetningen er at du har en besu konto og sparer aktivt på den hver mnd. i tilegg til fast inntekt.

å ta seg et fri år før mann begynner på skolen er for noen veldig greit, dersom du er skole lei og ikke har anelse om hva du vil studere. men vær obs på, at det er veldig lett å falle bakpå og det å starte på skole igjen etter noen år, kan være tungt.

Skrevet

Bo hjemme og leie ut leilighet. den planene er det bare å legger på hyllen.

du vet du kan starte BSU sparing FØR du fyller 18.

ikke dumt å få in 20 000 i året, da får du skatte lette. men husk at det er også en MAX sparing på 20 000 i året på bsu. så 120 000 i egen kappital på 2 halvår av studietiden på bsu er ikke mulig, men det finnes jo høyrente kontoer og fondsparinger.

en del banker gir deg finansiering intill 90% av boligen, men de har bare rett til å gi deg lån som tilsvarer din inntekt x 3,5 eller 4 ganger.

men sparebanken vest har et bra tilbud når du en gang vil kjøpe førstegangs hjem. det som kalles for bsu lån. da får du fullfinansiering, med rentegaranti i 3 år. forutsetningen er at du har en besu konto og sparer aktivt på den hver mnd. i tilegg til fast inntekt.

å ta seg et fri år før mann begynner på skolen er for noen veldig greit, dersom du er skole lei og ikke har anelse om hva du vil studere. men vær obs på, at det er veldig lett å falle bakpå og det å starte på skole igjen etter noen år, kan være tungt.

Dette er ikke lovlig lenger, så dette er ikke noe TS vil få muligheten til. Nå har bankene retningslinjer å følge, og disse sier max 90% finansiering og max 3 ganger inntekt. Unntak er selvfølgelig mulig, men ikke i TS sitt tilfelle. For å få unntak fra dette, så må man ha mye egenkapital, god lønn og god bankhistorikk.

Skrevet

Dette er ikke lovlig lenger, så dette er ikke noe TS vil få muligheten til. Nå har bankene retningslinjer å følge, og disse sier max 90% finansiering og max 3 ganger inntekt. Unntak er selvfølgelig mulig, men ikke i TS sitt tilfelle. For å få unntak fra dette, så må man ha mye egenkapital, god lønn og god bankhistorikk.

jo det er nok lov. spv reklamerer med det i egen brosjyrer og på nett. og det er ikke mer en et par mnd siden vi fikk et slikt lån selv.

Gjest Blondie65
Skrevet

jo det er nok lov. spv reklamerer med det i egen brosjyrer og på nett. og det er ikke mer en et par mnd siden vi fikk et slikt lån selv.

Men det krever nok at man har inntekt til å betjene lånet og jeg tviler på at denne typen lån gis til leiligheter som skal brukes til utleieformål.

Skrevet

Det er mange som sier mye fornuftig her, i tillegg er det sånn at når du selger bolig må du ha bodd der selv i minst ett år for å slippe å skatte av salget.

Skrevet

Nei, det er ikke lov.

Du fikk nok lånet rett før dette trådde i kraft.

Skrevet

Nei, det er ikke lov.

Du fikk nok lånet rett før dette trådde i kraft.

https://www.spv.no/privat/laane/bolig/bsu-laan/

normalt gis lån inntil 90% av kjøpe summen, men mann kan få fullfinansiering dersom mann kan tilby ekstra sikkerhet (eks kausjonist) står selv i banken sin hjemme side.

full finansoering er femdeles mulig.

hva som angår TS er kun banken som kan svare på, men det vil så klart være et krav å ha stabil inntekt og jobb (ikke lånekassen)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...