Gjest Lebewesen93 Skrevet 19. november 2010 #1 Skrevet 19. november 2010 Ok, jeg begynner å bli MEKTIG lei meg selv her nå, å i steden for å ligge å synes synd på meg selv, så kan jeg reise meg opp fra sofaen å marsjere ut med hevet hode og strak rygg. Jeg trenger et spark bak altså, føler meg direkte dårlig nå. Har nesten ikke fått i meg mat på en stund, bare godteri...fysøren å dum jeg er. Nei, i morgen da SKAL JEG TRENE jeg skal IKKE spise sjokolade eller noe annet med sukker Kan noen gi meg et realt spark bak ? Eller fortelle meg hvor dum jeg er ? Det hjelper ikke på psyken å ligge inne å spise sjokolade uten å få sett dagslys. Er vel heller derfor jeg er i en dårlig periode tenker jeg Så...nå skal jeg legge den dårlige siden fra meg, komme tilbake til den litt mer fornuftige. Jeg skal begynne å spise MAT men SUNN mat ( forslag?) ofte, lite.. og sist men ikke mist, lee mer på meg, for jeg merker at jeg er utrulig urolig inni meg, har lyst til å springe opp og ned galdhøpiggen med ti murstein på ryggen. Selvom sannheten er den at jeg blir sliten av å gå opp trappen nå Har noen forslag til frokost ? ( noe som helst ikke inneholder mer enn 200 kcal) Lunce, middag, kveld / "snacks" problemet mitt er nemlig det at jeg "må" ha noe å tygge på. Hjelper ikke med tyggis, jeg klarer ikke å ha den samme i kjeften mer enn et min. Klementiner ? Det er vel sunt, godt er det i allefall Er hjemmetrening ok ?( vedsiden av å gå tur) tenker på hoppetau?
JumboJenny Skrevet 20. november 2010 #2 Skrevet 20. november 2010 Tror ikke tipset er å få høre hvor dum man er Trikset er nok å finne sine egne motivasjonsfaktorer som gjør at det blir levelig å holde på med. Selv synes jeg mat og humør går hånd i hånd, og føler meg mye bedre med sunn/vanlig kost og en god trim hver dag, enten 1 times rask gange, eller joggetur. Da er det enklere å føle seg bra i hverdagen, og man slutter å ha lyst å ligge som en potetsekk med sjokoladebrune tenner og angre. 200 frokost? Hva er problemet? IKKE tenk på hvor mye ditt og datt. 3 grove knekkebrød med pålegg, egg, eggerøre på grovt brød, havregryn/grøt. Gjør det enkelt! Om du setter igang med totale drastiske endringer så er det ofte vanskelig å holde det gående. Husk at kroppen er din venn, ikke fiende! Du skal ha den til du er gammel, er vel greit å ha den med på laget før du bikker 60 ? 1
Tusta Skrevet 20. november 2010 #3 Skrevet 20. november 2010 Hei, først vil jeg starte med å gi deg en klem Vet selv altfor godt hvordan det er å være i din situasjon. Jeg tror også at det er lurt å starte i det små, og ikke telle kalorier til å begynne med ihvertfall. Det tar fort litt av gleden fra opplegget, da det blir slitsomt og frustrerende. Tenk heller porsjonskontroll, det hjelper mer enn man tror! Tenk at du skal ha 5 måltider om dagen med fornuftig størrelse. Ang. sjokoladen foreslår jeg at du enten tar deg 1 liten bit hver dag, eller tar en dag i uken der du unner deg en hel sjokolade. Hvis du tenker "jeg skal aldri spise sjokolade igjen", er det garantert at sjokolade er det eneste du har lyst på. Rare greier, men sant! Det nytter ikke å nekte seg noe, mener nå jeg. Når det gjelder hva du spiser til de 5 måltidene; spis for all del noe du liker! Jeg er helt sikker på at det finnes masse sunt som du liker, iallefall sunnere enn sjokolade Ettervært som du klarer dette, vil du også finne motivasjon til å gå ut på tur osv, da du fort vil merke at humøret stiger. Lykke til
Rød Heltinne Skrevet 20. november 2010 #4 Skrevet 20. november 2010 Snacks: - Epler skåret i biter med kanel på. Bra for metabolismen. - Smoothie! Det er kjempegodt, og det er mettende. Du kan ha frossen frukt som jordbær, bringebær, ananas etc og kombinere med fersk frukt som melon, banan, pære. Hva enn du vil. Personlig bruker jeg BioQ melk og litt yoghurt til. - Yoghurt og frukt - Frukt dyppet i litt mørk sjokolade - Grønnsaker og dip, så klart! - Gele (lavkalori) - Riskjeks - 1/2 eple kuttet opp i biter 1/2 banan i biter 8-10 druer delt i to 1-2 spiseskjeer Mager Kesam Vanilje. - Blåbær. Gud, jeg kunne spist og spist. Jeg syns også det er viktig at du setter seg ned og vurderer om du virkelig er sulten eller hva du trenger. Kanskje du egentlig bare var tørst? Det er vanlig å forveksle de to. Sugen på godteri? Kanskje du egentlig trengte å få i deg noe ordentlig mat? Husk også på å ikke spise fordi du er trist, deprimert, stresset etc. Vi skal spise etter behov, ikke for å stagge følelser. Prøv også å drikke en del vann til måltidene. Når det gjelder små måltider anbefaler jeg tunfisk, nøtter, grovbrødmat etc. Men du kan også gjøre sånn som jeg leste her: ..1 time: Spis et eple = 100 kalorier ...2 timer: Legg til en spiseskje peanøttsmør = 200 kalorier ...3 timer: Legg til 5 fullkornskjeks = 300 kalorier ...4 timer: Legg til et glass lettmelk = 400 kalorier Når det gjelder middag, så er det bare å titte på oppskriftene her på KG. Blir du ikke fristet av DET, så vet ikke jeg, altså. Trening? Yoga, pilates, rokkering, hoppetau, aerobic, jogge, trene i trapper etc. Motivasjon? Det må du nesten tenke på selv. Hva motiverer deg? Kanskje det er musikk? Kunst? Fotografier? Bøker? Kjærlighet?
AnonymBruker Skrevet 20. november 2010 #5 Skrevet 20. november 2010 Finn ut hva som er motivasjonen din! Er du misfornøyd med utseende pga vekten? Er du misfornøyd med humøret pga kostholdet og vekten? Ta tak i det som konkret er GRUNNEN til at du så inderlig vil forandre deg, og fokuser på det. Ved å tenke på grunnen vil det være lettere for deg å faktisk gjøre noe med det. Hvis ikke blir det fort halvhjertet. Uansett hva som er grunnen din så vil jeg råde deg til å kjenne på de gode følelsene du vil få av en ny livsstil, vs de dårlige følelsene du nå åpenbart har. I tillegg til at mosjon, frisk luft og sunnere mat i seg selv gjør noe med humøret, så vil du også være fornøyd med deg selv når du faktisk klarer å gjennomføre noe, og det også gir deg bedre humør og gode følelser. Ikke gjør for drastiske endringer med en gang, ikke forvent for mye av deg selv på en gang, sett deg små delmål og ikke bruk "Jeg SKAL og jeg MÅ, jeg MÅ IKKE" setninger til deg selv. Da gjør du endringen til en plikt du liksom bare MÅ gjøre - akkurat som noen meningsløse lekser eller lignende. Fokuser heller på de resultatene du vet vil komme og de gode/dårlige følelsene som i bunn og grunn bare går utover deg selv og din egen livskvalitet. Gi deg selv rom for å kose deg, ikke kutt tvert med godteri f.eks. Da sprekker du garantert og synker enda lengre ned i neste omgang og kommer deg vanskeligere ut av det. Start f.eks med en annerledes frokost. Havregrøt, egg, frukt osv er mat som gir deg energi, metthetsfølelse og godt humør. Om du i begynnelsen fokuserer på dette vil kroppen din etterhvert merke forskjell når den får den sunne gode maten og føle seg skitten når den får drittmat. Da vil du kanskje automatisk få behov for å endre lunsjen itillegg osv osv. Jeg personlig vil anbefale deg å registrere deg på vektklubben.no - det er gratis og du kan bruke det bare for å få skrevet opp hva du spiser. Det er ikke fordi jeg mener du bør bli hysterisk med tanke på kalorier, men jeg fikk meg iallefall en kraftig AHA-opplevelse da jeg så hvor enormt mye jeg fikk i meg, og hvor lite som skulle til for å faktisk kutte. Og så er det noe med at når man ser svart på hvitt hvor mye det man spiser faktisk er så er det litt lettere å kutte ut noe. Start med å gå en liten tur hver dag, eller annenhver dag. Ikke start rett på å gå på spinning fire ganger i uka fordi du MÅ. Da blr det ikke lystbetont. Starter du i det små vil du kjenne hvor godt du syns det er og gradvis vil mye har mer, om du skjønner. La det bli en naturlig progresjon fordi DU personlig kjenner at du får behov for det, ikke fordi du personlig tvinger deg selv til det.
Inx Skrevet 20. november 2010 #6 Skrevet 20. november 2010 Hvis du tilfeldigvis bor i nærheten av lambertseter i Oslo så kan du bli med på trening om du vil om ca 1 time
AnonymBruker Skrevet 20. november 2010 #7 Skrevet 20. november 2010 70% av nordmenn er FEITE. MANGE av disse vil utvikle diabetes. Diabetes er i utgangspunktet en sykdom som vil forkorte levetiden din betraktelig (på linje med røyking, om ikke verre) og forringe kvaliteten på disse årene i tillegg. Jeg har null respekt for mennesker som lar det gå så langt. Vi har alle muligheter i Norge, men likevel er folk så giddalause at det er til å gremmes av.
Gjest Lebewesen93 Skrevet 20. november 2010 #8 Skrevet 20. november 2010 Takk for svar Lagde en sunn og god middag i dag, masse grønnsaker ^^ Hva som motiverer meg...ikke godt å si ! Skulle nesten ønske jeg var overvektig, for da kunne jeg ønsket å bli normalvektig, men når man egentlig har en grei vekt, bare litt utrent og litt for mye fett på magen i forhold til beina osv så er det så hardt. Veier 50 kg da, er mellom 155-157 cm LAV Skal snart ut med hunden å gå tur nå faktisk Og "trommevirvel" jeg kjøpte ikke så mye godt i dag, som jeg ellers ville gjort *stolt* Har tenkt litt på diabetes ja, må være en av de verste sykdommene jeg kunne fått, hvertfall hvis det er sånn at man må ta sprøyter. Gele'en var en god ide. Lagde sånn gele av funlight før, men hadde helt glemt at det fikk an. Det kan man vel egentlig ete ganske masse av `? Vet ikke hvordan det er med gelatin jeg. Bor ikke i Oslo nei ! Et pr timer unna ^^
Tusta Skrevet 20. november 2010 #9 Skrevet 20. november 2010 Jeg skjønner deg når du forteller at det faktum at du er normalvektig minsker på motivasjonen! Jeg er også normalvektig, og bruker aaaaaltfor ofte det som grunn til å kjøpe usunne ting i butikken. Må skjerpe meg! Kroppen har det jo ikke godt inni av å bli behandlet som en søppelkasse, og fortsetter man sånn, hvem vet, en dag er man kanskje ikke normalvektig heller?
Gjest Lebewesen93 Skrevet 20. november 2010 #10 Skrevet 20. november 2010 Jeg skjønner deg når du forteller at det faktum at du er normalvektig minsker på motivasjonen! Jeg er også normalvektig, og bruker aaaaaltfor ofte det som grunn til å kjøpe usunne ting i butikken. Må skjerpe meg! Kroppen har det jo ikke godt inni av å bli behandlet som en søppelkasse, og fortsetter man sånn, hvem vet, en dag er man kanskje ikke normalvektig heller? Det er sant ! Også virker det som om det siste fettet sitter fast... Jeg var ganske stor før, men på den tiden brydde jeg meg ikke. Tenkte ikke over utseenet like mye, bare jeg hadde svar hår, svart sminke og klærne jeg ønsket var jeg happy. Dessuten ante jeg ingenting om hvor mye man skulle ha i seg, eller hva man ikke skullle ha i seg. Moren min har alltid hvert veldig tynn, selvom hun er laaangt i fra sunn. Jeg var ikke så gal selv, før jeg ble ca 13 år...var noen jæv**** år for å si det mildt. Selvom jeg ikke helt forsto det heller, har alltid hvert "flink" til å ignore følelsene, helt til nå. Gikk ned masse i vekt våren - sommeren 09,å har siden den tid gått litt opp og litt ned..( er bare snakk om et pr kilo uke til uke da) Det er sant, kroppen har ikke godt av så mye dritt uansett vekt. Skulle nesten vært forbudt å selge godteri -__-
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå