Talmia Skrevet 19. november 2010 #1 Skrevet 19. november 2010 Leier et rom med felles oppholdsrom, kjøkken og bad. Jeg trives ikke så godt her, og vil helst flytte så fort som mulig. Har etter hvert merket at huseieren ikke har helt rent mel i posen. For det første er huset mangelfullt. Da jeg var på visning var huset klinkende nyoppusset, såpass at det fortsatt luktet maling i rommene. Jeg la merke til at kjøkkenet manglet avtrekksvifte. "Viften kommer på plass så fort som mulig" sa husverten, uten at jeg trengte å spørre. Nå - tre måneder senere er viften fortsatt ikke på plass. I stedet har vi et 30 cm stort hull tvers gjennom veggen og ut i friluft. Med andre ord er det isende kaldt på kjøkkenet/oppholdsrommet allerede (og alle klærne våre stinker gatekjøkken), og vi er såvidt bikket minussiden på gradestokken.. I tillegg, i gangen mellom rommene og fellesarealene, er det en gang ut til bakgården. Den ytterste døren er lagd av tynne planker, er full av sprekker, og fra før krigen etter utseendet å dømme. Den innerste døren er en kjempegammel innerdør, så gammel at den har slått seg for lengst, og er umulig å lukke. Den lukkes derfor med en enkel dørkrok, og derfor blir den heller aldri lukket ordentlig igjen. Kombinert med null ovner i fellesarealene blir det beinkaldt. Og vi har som sagt bare begynt å sniffe på vinteren. Disse tingene bidrar sterkt til min flyttetrang, og nå har jeg i tillegg fått høre fra en av de andre leietakerne at husverten har låst seg inn på rommet til vedkommende da han trodde ingen var hjemme. Tingen er at jeg har en tidsbestemt leiekontrakt på ett år. Den går ut på sensommeren, men jeg kommer til å fryse ihjel innen den tid hvis jeg ikke kommer meg ut. Rommet er utleid gjennom et A/S, så jeg er så i tvil om reglene rundt tidsbestemte leiekontrakter her.. Noen som kan orientere meg om mine rettigheter? På forhånd tusen takk for all hjelp!
Talmia Skrevet 19. november 2010 Forfatter #2 Skrevet 19. november 2010 Gikk litt for fort i svingene her, glemte å skrive at både jeg og andre i huset har snakket med husverten, men han bare lover og lover uten at noe skjer.
Fluffe Skrevet 19. november 2010 #3 Skrevet 19. november 2010 svarer bare litt løst her. Men mener at du kan heve kontrakten når husverten har slike mangler på stedet.
Talmia Skrevet 19. november 2010 Forfatter #4 Skrevet 19. november 2010 svarer bare litt løst her. Men mener at du kan heve kontrakten når husverten har slike mangler på stedet. Det var egentlig det jeg og trodde, det virker litt barbarisk å tvinge oss til å leve med et svært hull ut til verden. Det er jo ikke akkurat som om jeg kommer til å gå ut og kjøpe en avtrekksvifte selv.
Fluffe Skrevet 19. november 2010 #5 Skrevet 19. november 2010 Det var egentlig det jeg og trodde, det virker litt barbarisk å tvinge oss til å leve med et svært hull ut til verden. Det er jo ikke akkurat som om jeg kommer til å gå ut og kjøpe en avtrekksvifte selv. Du lever umenneskelige boforhold..Minus rett inn i kjøkkenet er aleine en god grunn til å bryte kontrakten.
AnonymBruker Skrevet 20. november 2010 #6 Skrevet 20. november 2010 No offence, men hva er vitsen med å svare på noe slikt når du ikke vet helt og ikke kan henvise til en paragraf? :klø: Poenget er å gi trådstarter argumenter hun kan slå i bordet med, da holder ikke "noen på internet sa atte jeg kan heve kontrakten". Lov om husleieavtaler har et par paragrafer som kan være aktuelle for deg TS: § 2-10. Krav på retting av mangel Leieren kan kreve at utleieren for egen regning retter en mangel ved husrommet eller tilbehøret dersom dette kan skje uten en urimelig kostnad eller ulempe for utleieren. Vil leieren gjøre en mangel gjeldende, har utleieren krav på å få rette mangelen dersom retting kan skje uten vesentlig ulempe for leieren, og leieren heller ikke ellers har særlig grunn til å motsette seg retting. Retting skal skje innen rimelig tid etter at det er framsatt krav om det. Oppfyller ikke utleieren sin plikt til å rette mangelen, kan leieren kreve erstattet sine forsvarlige utgifter ved å få mangelen rettet. Medfører rettingen arbeid, kan leieren kreve en rimelig godtgjørelse for det. § 2-11. Avslag i leie (...) I den tid husrommet lider av en mangel, kan leieren kreve avslag i leien slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt leie svarer til forholdet mellom husrommets leieverdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dette gjelder likevel ikke i tiden etter at leieren har avslått et tilbud om retting som leieren pliktet å motta. § 2-12. Heving av leieavtalen Leieren kan heve leieavtalen dersom forsinkelsen eller mangelen medfører vesentlig mislighold. (...) § 5-3. Vedlikehold Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å holde utleid husrom og eiendommen for øvrig i den stand som leieren har krav på etter reglene i lovens kapittel 2. Er ikke annet avtalt, plikter leieren å vedlikeholde dørlåser, kraner, vannklosetter, elektriske kontakter og brytere, varmtvannsbeholdere og inventar og utstyr i husrommet som ikke er en del av den faste eiendommen. Leieren plikter også å foreta nødvendig funksjonskontroll, rengjøring, batteriskift, testing og lignende av røykvarsler og brannslukkingsutstyr. Må gjenstander som tilhører utleieren skiftes ut, påhviler dette utleieren hvis annet ikke er avtalt. Ut fra beskrivelsene her vil jeg tro at avtrekksvifte går under "husrom", og ikke leiers plikter. § 5-6. Utleierens adgang til husrommet Leieren plikter i nødvendig utstrekning å gi utleieren eller utleierens representant adgang til husrommet for tilsyn. (...) Leieren skal ha melding i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider. Før arbeider som nevnt i § 5-4 påbegynnes, skal leieren ha melding med frist som nevnt i § 9-6 første ledd. Bestemmelsene i første punktum gjelder ikke hvis det er nødvendig med tiltak for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig, og det ikke er mulig å varsle leieren. M.a.o. har utleier strengt tatt bare tilgang på husrommet i forbindelse med vedlikehold, og da skal dere så langt det er mulig få beskjed i god tid på forhånd. Ut fra det du sier høres det ut som om dere ikke leier i en enebolig? Hvis det er tilfellet har utleier faktisk ikke lov til å gi deg så kort kontrakt. § 9-3. Adgangen til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig Det er ikke adgang til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig for kortere tid enn tre år. Minstetiden kan likevel settes til ett år hvis avtalen gjelder lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomannsbolig, og utleieren bor i samme hus. Har jo ikke så mye å si når du faktisk vil flytte ut derfra, men det kan være greit å slå i bordet med i en konfliktsituasjon. og: § 9-2. Tidsbestemte leieavtaler En leieavtale som er inngått for bestemt tid, opphører uten oppsigelse ved utløpet av den avtalte leietid. Ved utleie av bolig må utleieren skriftlig opplyse at leieavtalen ikke kan sies opp i den avtalte leietid. En tidsbestemt leieavtale kan sies opp i leietiden i samsvar med bestemmelsene i §§ 9-4 til 9-8, dersom det er avtalt, eller dersom utleieren har forsømt sin opplysningsplikt etter første ledd annet punktum. (understreknignene i sitatene er mine) Du kan også kontakte Leieboerforeningen og Jussbuss.
Fluffe Skrevet 20. november 2010 #7 Skrevet 20. november 2010 (endret) TS: masse lykke til. Du får holde meg oppdatert AB: Jeg hjalp faktisk ts,så pass heller på deg selv i steden du. Alle har lov å svare på forumet Endret 20. november 2010 av mirandaa
AnonymBruker Skrevet 20. november 2010 #9 Skrevet 20. november 2010 AB: Jeg hjalp faktisk ts,så pass heller på deg selv i steden du. Alle har lov å svare på forumet Tviler ikke på at du mente det godt, det jeg sa hørtes kanskje litt krassere ut enn jeg mente. Poenget var uansett at hvis TS skal ta opp dette med utleieren sin, så MÅ hun vite helt sikkert hvilke lover og regler som gjelder. Hun kommer ingen vei med å referere til noen som har ment noe på internett, fordi det ikke har noen praktisk betydning for utleier. Hvis hun derimot kan vise til konkrete lovtekster kan hun også bevise at han gjør noe galt og har gyldig grunn til å si opp kontrakten. Hun har også mulighet til å gå til sak mot ham hvis det skulle bli problemer med dette. Alle har lov til å svare, men det betyr ikke at alle svar er like gode eller nyttige, eller hva?
AnonymBruker Skrevet 20. november 2010 #10 Skrevet 20. november 2010 Tviler ikke på at du mente det godt, det jeg sa hørtes kanskje litt krassere ut enn jeg mente. Poenget var uansett at hvis TS skal ta opp dette med utleieren sin, så MÅ hun vite helt sikkert hvilke lover og regler som gjelder. Hun kommer ingen vei med å referere til noen som har ment noe på internett, fordi det ikke har noen praktisk betydning for utleier. Hvis hun derimot kan vise til konkrete lovtekster kan hun også bevise at han gjør noe galt og har gyldig grunn til å si opp kontrakten. Hun har også mulighet til å gå til sak mot ham hvis det skulle bli problemer med dette. Alle har lov til å svare, men det betyr ikke at alle svar er like gode eller nyttige, eller hva? Hold deg til tema! Dere får kragle ett annet sted!
Gjest Blondie65 Skrevet 20. november 2010 #11 Skrevet 20. november 2010 Jeg foreslår at du går sammen med de andre leieboerne og skriver et brev der dere krever viften på kjøkkenet montert, bakdør (både indre og ytre) utbedret og at de andre tingene som mangler også blir utbedret innen en frist med henvisning til paragrafen nevnt over her om mangel. Ikke trur med noe "ellers gjør vi sånn" - henvis bare kort og greit til lovparagrafen. Hvis ting blir utbedret og leiligheten blir beboelig foreslår jeg et nytt brev der dere ber om reduksjon i husleien for den tiden det tok fra mangelen ble påpekt og inntil den ble rettet. Dersom mangelen ikke blir utbedret innen fristen må dere uten mer viderverdigheter sende nytt brev - denne gangen med krav om øyeblikkelig utbedring ellers sier dere opp. Dersom dere gjør dette på denne måten har dere oppfylt alle krav i husleieloven som sier at huseier skal få sjanse til å rette mangel og varsel. Det er en god ide å starte med skriftlige varsler på slikt omgående, men hvem kan vel egentlig tenke seg at gapende hull i veggen ikke blir utbedret.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå