Gjest Gorgonzola Skrevet 23. november 2010 #61 Skrevet 23. november 2010 Og jeg som trodde irer flest var smådvaske redheads med tårlige tenner og en i overkant grov dialekt...... Så kom jeg plutselig på at utseende er sekundært for de fleste damer....... For ikke å snakke om deres dyrking av ulikheter mellom kvinner og menn, de har vel en noe annen tilnærming til likestilling enn hva som er tilfelle her på berget, skjønt det har vel de fleste anyway. Gleder med til diskusjonene om et halvt års tid her på KG med tanke på prevensjon, abort og slike tema hvor vel katolikker har et noe annet syn enn protestant/agnostiker Norge. Om jeg er sjalu? :ler: Langt i fra, kos dere med Ronan Keating og de andre.
Gjest MikeWaters Skrevet 23. november 2010 #62 Skrevet 23. november 2010 (endret) deres kultur har mye til felles med vår. På hvilken måte mener du? Jeg sier ikke at du tar feil, jeg bare lurer på hvilke likheter du siktet til? Har mange venner i England, og en er så "uheldig" å være ginger som du nevner, og han får utrolig mye pes. I starten lurte jeg alltid på hvorfor, nå har jeg blitt så vant til det. Endret 23. november 2010 av MikeWaters
Gjest Airi Skrevet 23. november 2010 #63 Skrevet 23. november 2010 Sitter du med tall på det? Syntes ikke andelen utgjør så veldig mye av de tallene jeg finner. Briter generelt utgjør knappe 13000 av det jeg finner på ssb, men det var ingen spesifikasjon for Irland, så man kan lure på om de (feilaktig) for enkelthets skyld inkludert Irland i Storbritannia i statistisk sammenheng. Det er også forskjell på fascinasjon for Norge (det opplevde jeg selv i Skottland) og ønske om å komme hit, men derfra er det et stort steg å faktisk gjennomføre det. Jeg jobber også i et forholdsvis internasjonalt miljø, og jeg kan si at det er de færreste som er briter, det er mest andre europeere. Nå har vi sikkert forskjellige erfaringer, men min erfaring var rett og slett at briter ikke helt var klar over engelskkompetansen i Skandinavia. Nederlendere derimot, ble trukket frem som de med annet statsborgerskap som snakket best engelsk, så det kommer nok litt an på egne erfaringer. Husk å ta med i beregningen at Irland har forholdsvist lavt innbyggertall, og dermed aldri vil komme fram på statistikken med mindre det skjer en masseutvandring. Men jeg ser at jeg har forklart meg ganske klønete Det er i alle fall mitt inntrykk at Norge er et populært mål for irer. De har også en ganske stort samfunn (community, finner ikke det norske ordet) i Oslo. Ps: ikke kall irer for briter når det er en ire tilstede, da kan det bli månelyst...
Gjest Airi Skrevet 23. november 2010 #64 Skrevet 23. november 2010 (endret) Rødt hår kan være kult. Jeg er for tiden "forelsket" i skotten Kevin McKidd som spiller Dr. Owen Hunt i Gray's Anatomy. Har sansen for ham sjæl Endret 24. november 2010 av MissStiles
AnonymBruker Skrevet 23. november 2010 #65 Skrevet 23. november 2010 Husk å ta med i beregningen at Irland har forholdsvist lavt innbyggertall, og dermed aldri vil komme fram på statistikken med mindre det skjer en masseutvandring. Men jeg ser at jeg har forklart meg ganske klønete Om man ser det i forhold til innbyggertall kan jeg nok se at antallet virker større ja, men jeg tenkte mer på opplevd britisk innvandring sett med Norske øyne, noe som hvertfall for min del så langt ikke har vært veldig høy. Det er i alle fall mitt inntrykk at Norge er et populært mål for irer. De har også en ganske stort samfunn (community, finner ikke det norske ordet) i Oslo. Det kan jeg tenke meg, men likevel må jeg lete med lommelykt i andre miljøer før jeg hører en ire. En og annen kjenner man jo, men vi får se om arbeidsledigheten i Irland fører til om de ønsker å komme hit eller ikke. Ps: ikke kall irer for briter når det er en ire tilstede, da kan det bli månelyst... Jepp, omtrent som ovenfor skotter, selv om det for skottenes del stemmer Ennå verre var det for de som omtalte dem som engelskmenn
Heisannmannen Skrevet 23. november 2010 #66 Skrevet 23. november 2010 Det er i alle fall mitt inntrykk at Norge er et populært mål for irer. De har også en ganske stort samfunn (community, finner ikke det norske ordet) i Oslo. Dette er jo typisk for briter og irer. De vil ikke la seg integreres i det norske samfunnet. Bloody expats. Men tviler ikke på at de irer som bor i Norge trives her. Om det betyr at det er vanlig for irer i Irland å drømme om å bosette seg i Norge er kanskje noe annet.
AnonymBruker Skrevet 23. november 2010 #67 Skrevet 23. november 2010 Dette er jo typisk for briter og irer. De vil ikke la seg integreres i det norske samfunnet. Bloody expats. Men tviler ikke på at de irer som bor i Norge trives her. Om det betyr at det er vanlig for irer i Irland å drømme om å bosette seg i Norge er kanskje noe annet. Tja, det er ganske vanlig for de fleste til en viss grad å søke seg til sine "egne" når man kommer til et fremmed land, og dette gjelder de fleste, også Nordmenn, man ser jo bare på diverse eldrekolonier i Spania... Spørsmålet er vel hvor langt man trekker dette, dersom man bare henger med sine egne så er det jo selvsagt ikke bra, men de aller fleste europeere integreres greit nok i Norge. At man iblant søker seg til sine egne for å få råd og støtte er bare naturlig.
Gjest Airi Skrevet 23. november 2010 #68 Skrevet 23. november 2010 Om man ser det i forhold til innbyggertall kan jeg nok se at antallet virker større ja, men jeg tenkte mer på opplevd britisk innvandring sett med Norske øyne, noe som hvertfall for min del så langt ikke har vært veldig høy. Det kan jeg tenke meg, men likevel må jeg lete med lommelykt i andre miljøer før jeg hører en ire. En og annen kjenner man jo, men vi får se om arbeidsledigheten i Irland fører til om de ønsker å komme hit eller ikke. Jepp, omtrent som ovenfor skotter, selv om det for skottenes del stemmer Ennå verre var det for de som omtalte dem som engelskmenn Jeg tror nok det er realistisk at det kommer en del irer hit i løpet av det nærmeste året ja. 150 000 spås å emmigrere i 2011. Alle kommer jo ikke hit, men Norge er et land mange irer føler en slags kulturell tilknytning til. Tar vi med levekår og lønnsnivå i beregeningen, så får nok en del irer fart på seg Jeg synes jeg møter irer og skotter ofte, men det igjen har jo litt å gjøre med hva slags miljøer man er i. Kanskje ikke så rart, det med skottene, når man er fra en av Norges største oljebyer, og stort sett støter på dem der...
Gjest Airi Skrevet 23. november 2010 #69 Skrevet 23. november 2010 (endret) Jepp, omtrent som ovenfor skotter, selv om det for skottenes del stemmer Ennå verre var det for de som omtalte dem som engelskmenn Har inntrykk av at det kun er engelskmennene som presenterer seg som "from the UK". De andre er raskt ute med å proklamere seg som skotte, waliser eller ire (tenker da på Nord-Irland, som er i UK, ikke Irland, hvor man selvsagt ikke ser på seg selv som britisk). Waliserne er morsomme i så måte, mange der er tospråklige, og engelsk er det som brukes i dagliglivet - helt til det dukker opp en engelskmann. Da snakker alle plutselig walisisk^^ Endret 23. november 2010 av Airi
AnonymBruker Skrevet 23. november 2010 #70 Skrevet 23. november 2010 Har inntrykk av at det kun er engelskmennene som presenterer seg som "from the UK". De andre er raskt ute med å proklamere seg som skotte, waliser eller ire (tenker da på Nord-Irland, som er i UK, ikke Irland, hvor man selvsagt ikke ser på seg selv som britisk). Den erfaringen deler jeg også, det har nok en del med at England tradisjonelt har vært det mest dominante landet på øya og i stor grad fått mulighet til å definere hvordan andre nasjoner ser på briter. Men de andre landene i UK er nok ikke helt enige, det har jo for eksempel vært en noe voksende oppslutning om fullstendig uavhengighet i Skottland, da med SNP (Scottish nationalist party) i spissen. Ikke at jeg tror det vil skje med det første dog. Men, det var også en del unntak, det virket som at de med høyere utdanning i mindre grad brydde seg om den politiske inndelingen av øya, og selv om det sikkert er som å banne i kirka for noen, så omtalte enkelte høyt utdannede skotter seg gjerne som britiske! Waliserne er morsomme i så måte, mange der er tospråklige, og engelsk er det som brukes i dagliglivet - helt til det dukker opp en engelskmann. Da snakker alle plutselig walisisk^^ Hehe, der har jeg ikke fått vært ennå, men det blir nok en tur.
AnonymBruker Skrevet 23. november 2010 #71 Skrevet 23. november 2010 Jeg synes jeg møter irer og skotter ofte, men det igjen har jo litt å gjøre med hva slags miljøer man er i. Kanskje ikke så rart, det med skottene, når man er fra en av Norges største oljebyer, og stort sett støter på dem der... Ja, det kan jeg skjønne, det er jo forekomster av olje utenfor skotskekysten og de er interesserte i å lære fra de beste.
Gjest Dainty Skrevet 23. november 2010 #72 Skrevet 23. november 2010 På hvilken måte mener du? Jeg sier ikke at du tar feil, jeg bare lurer på hvilke likheter du siktet til? For det første har Irland og Norge mange historiske likheter; små nasjoner som tradisjonelt har vært basert på jordbruk i større grad enn mange andre land, begge har blitt dominerte av en overmakt - og både det norske og det irske språket har måtte kjempe og til dels gi tapt for disse overmaktene. Idag er både Irland og Norge tospråklig og er begge land preget av en miks mellom gammel egen kultur og den påvirkning man har fått gjennom kulturen til overmaktene. I tillegg har begge en fortid som to av de fattigste landene i Europa med tidvis ekstrem sult (og var derfor også de to europeiske nasjonene som opplevde mest utvandring til Amerika på 1800-tallet). For det andre har eldgammel gælisk kulturarv mye til felles med vår kulturarv - jeg kan nevne tro på diverse vesner som eksempel leprechauns og våre egne tusser og troll - og denne kulturarven, som inkluderer folkemusikk, eventyr og legender har hatt en større plass i samfunnet og er blitt bedre bevart i Irland og Norge enn i mange andre land.
AnonymBruker Skrevet 23. november 2010 #73 Skrevet 23. november 2010 Ja, det kan jeg skjønne, det er jo forekomster av olje utenfor skotskekysten og de er interesserte i å lære fra de beste. Nå har de holdt på med oljeutvinning på britisk sokkel lenger enn her på sokkelen. Det er ikke spesielt uvanlig at du finner nordmenn i Aberdeen eller skotter i Stavanger.
AnonymBruker Skrevet 23. november 2010 #74 Skrevet 23. november 2010 Nå har de holdt på med oljeutvinning på britisk sokkel lenger enn her på sokkelen. Det er ikke spesielt uvanlig at du finner nordmenn i Aberdeen eller skotter i Stavanger. Det er nå så, men når det gjelder oljeutvinning fra _sokkel_ så er Nordmenn, blant annet grunnet sivilingeniørstudier av høy kvalitet, ansett på verdenstoppen. Sier ikke av den grunn at britene er noe spesielt dårligere, men man utveksler alltid erfaring i fagmiljøer. Uansett gjaldt denne tråden hvorvidt man tror irer ønsker å komme til Norge som følge av dårlig jobbmarked, ikke hvem som er best til å utvinne olje.
AnonymBruker Skrevet 23. november 2010 #75 Skrevet 23. november 2010 De har også en ganske stort samfunn (community, finner ikke det norske ordet) i Oslo. Ja, og dr gidder ikke å lære seg norsk fordi alle nordmenn snakker og forstår engelsk og damene dåner av den. Så da holder de seg til sine egne.
Gjest Airi Skrevet 23. november 2010 #76 Skrevet 23. november 2010 (endret) Ja, og dr gidder ikke å lære seg norsk fordi alle nordmenn snakker og forstår engelsk og damene dåner av den. Så da holder de seg til sine egne. Jeg brukte et norsk ord, ville bare påpeke at det ikke var veldig godt beskrivende. Forøvrig er dette bare tøv. Flere irer jeg kjenner snakker bra norsk. De danner familie her, ja, men de har respekt for kultur og språk og integrerer seg bra. Endret 23. november 2010 av Airi
Gjest MikeWaters Skrevet 23. november 2010 #77 Skrevet 23. november 2010 For det første har Irland og Norge mange historiske likheter; små nasjoner som tradisjonelt har vært basert på jordbruk i større grad enn mange andre land, begge har blitt dominerte av en overmakt - og både det norske og det irske språket har måtte kjempe og til dels gi tapt for disse overmaktene. Idag er både Irland og Norge tospråklig og er begge land preget av en miks mellom gammel egen kultur og den påvirkning man har fått gjennom kulturen til overmaktene. I tillegg har begge en fortid som to av de fattigste landene i Europa med tidvis ekstrem sult (og var derfor også de to europeiske nasjonene som opplevde mest utvandring til Amerika på 1800-tallet). For det andre har eldgammel gælisk kulturarv mye til felles med vår kulturarv - jeg kan nevne tro på diverse vesner som eksempel leprechauns og våre egne tusser og troll - og denne kulturarven, som inkluderer folkemusikk, eventyr og legender har hatt en større plass i samfunnet og er blitt bedre bevart i Irland og Norge enn i mange andre land. Ja, se der - og jeg som trodde de likte seg så godt i Norge fordi det er så mange søte jenter her og vi snakker språket deres usedvanlig godt
Gjest Dainty Skrevet 23. november 2010 #79 Skrevet 23. november 2010 Ja, se der - og jeg som trodde de likte seg så godt i Norge fordi det er så mange søte jenter her og vi snakker språket deres usedvanlig godt Sikkert derfor også Men jeg tror det handler mye om at vi er en kultur og et folkeslag som appellerer til dem fordi vi har mange fellestrekk og i tillegg ligger i rimelig nærhet rent geografisk. Pluss diverse økonomiske grunner (som jeg ikke har satt meg noe særlig inn i).
Silje_Mor Skrevet 24. november 2010 #80 Skrevet 24. november 2010 endelig fikk jeg min ire verdens herligste kjæreste :rødme: er i drømmeland jeg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå