Zoë Castillo Skrevet 19. november 2010 #1 Skrevet 19. november 2010 (endret) Vi har for tiden et dilemma i heimen: Vår datter på 2 1/2 år elsker å bade sammen med oss, og vi synes også at det er kjempekoselig. Men hun er veldig nysgjerrig, og da spesielt på kroppen til mannen min. I går hadde de vasket hverandres hår, armer osv, og da han vasket henne nedentil ville hun gjøre det samme med ham. Det er jo selvfølgelig ikke aktuelt å la henne få gjøre det, men hvordan kan dette forklares på en god måte? Målet framfor alt er jo å beholde den nære og trygge relasjonen mellom far og datter, samtidig som at hennes seksualitet må forbli fri for skam og "regler". Hvordan håndterer dere situasjoner hvor barna deres viser interesse for deres kjønnsorganer? Endret 19. november 2010 av anti jante-June
leirbål Skrevet 19. november 2010 #2 Skrevet 19. november 2010 Jeg ville sagt noe som at: pappa er voksen så han må vaske tissen sin selv. Du er barn, så vi må hjelpe deg, i en avslappet tone. Så ville jeg ledet oppmerksomheten over på noe helt annet. Hadde hun fremdeles hatt spørsmål, må hun jo få enkle svar på dem, men så små barn nøyer seg ofte med et enkelt svar. 3
AnonymBruker Skrevet 19. november 2010 #3 Skrevet 19. november 2010 Jeg tror jeg ville forklart at voksne vasker seg selv i det området. Hvorfor det da, lurer kanskje barnet på? Hm, ja, den er verre. Men jeg tenker at barna er jo en del av samfunnet vårt, og samfunnet vårt har visse regler og grenser. Selv om noen av oss kan føle at vi blir hemmet av disse, så tror jeg ikke vi kommer helt utenom det at "det bare er sånn". Så jeg tror kanskje jeg ville gått for den løsningen. "Voksne vasker seg selv i skrittet, sånn er det bare. Når du blir stor skal bare du vaske deg selv også". Det er jo mye og mangt her i verden vi ikke klarer å forklare små barn på en god måte. Jeg klarer i hvertfall ikke forklare hvorfor himmelen er blå eller hvorfor nordlyset flammer over himmelen for en toåring. Jeg tviler på at dette vil få henne til å få et anstrengt forhold til egen kropp og seksualitet på sikt, men hun vil lære seg samfunnets spilleregler som innebærer at enkelte ting er private.
Gjest BabyBlue Skrevet 20. november 2010 #4 Skrevet 20. november 2010 Gi henne en eller annen barnebok om kroppen og la henne se på bilder for å slukke den nysgjerrigheten? :gjeiper: Hun lurer vel bare på hvordan tissefanter ser ut
AnonymBruker Skrevet 20. november 2010 #5 Skrevet 20. november 2010 Akkurat det vet hun vel om hun er vant med å bade sammen med foreldrene sine.
Zoë Castillo Skrevet 20. november 2010 Forfatter #6 Skrevet 20. november 2010 Jeg tror jeg ville forklart at voksne vasker seg selv i det området. Hvorfor det da, lurer kanskje barnet på? Hm, ja, den er verre. Men jeg tenker at barna er jo en del av samfunnet vårt, og samfunnet vårt har visse regler og grenser. Selv om noen av oss kan føle at vi blir hemmet av disse, så tror jeg ikke vi kommer helt utenom det at "det bare er sånn". Så jeg tror kanskje jeg ville gått for den løsningen. "Voksne vasker seg selv i skrittet, sånn er det bare. Når du blir stor skal bare du vaske deg selv også". Det er jo mye og mangt her i verden vi ikke klarer å forklare små barn på en god måte. Jeg klarer i hvertfall ikke forklare hvorfor himmelen er blå eller hvorfor nordlyset flammer over himmelen for en toåring. Jeg tviler på at dette vil få henne til å få et anstrengt forhold til egen kropp og seksualitet på sikt, men hun vil lære seg samfunnets spilleregler som innebærer at enkelte ting er private. Ja, du har nok rett. Vi "ødelegger" henne neppe ved å forklare det på den måten du foreslo nå. Jeg tror det var noe sånt mannen min sa også, jeg bare lurte på hvilke tanker dere gjør dere om dette emnet. TS
SummerJoy Skrevet 20. november 2010 #7 Skrevet 20. november 2010 Datteren vår på 2 sa da hun dusjet med pappaen at hun ville "vaske tissen til pappa". "Nei, den vasker jeg fint selv!" sa pappaen da. Ferdig med det...
Gjest meg Skrevet 20. november 2010 #8 Skrevet 20. november 2010 ...hvorfor kan hun ikke bare få lov å prøve? Tviler på at hun tar skade av det. Så blir det nok bare med den ene gangen... Å lage en situasjon ut av det, er iallfall ikke fasiten. Kjønnesorganer er noe alle har, viktigste er å gi ros for at hun spør føst. Så kan faren svare hva selv, også ja, trenger jo ikke være noe "big deal" det...
SummerJoy Skrevet 20. november 2010 #9 Skrevet 20. november 2010 ...hvorfor kan hun ikke bare få lov å prøve? Tviler på at hun tar skade av det. Så blir det nok bare med den ene gangen... Å lage en situasjon ut av det, er iallfall ikke fasiten. Kjønnesorganer er noe alle har, viktigste er å gi ros for at hun spør føst. Så kan faren svare hva selv, også ja, trenger jo ikke være noe "big deal" det... Syns det er greit å lære barnet at noen intimsoner finnes det.. Om ungen driver å tar meg på puppen f.eks, så tar jeg bare vekk hånden hennes rolig og sier "man tar ikke andre på puppene" eller noe i den duren.. Men noe big deal trenger man ikke gjøre ut av det nei.. 3
ashera Skrevet 21. november 2010 #10 Skrevet 21. november 2010 Ja, det er lurt å markere på en naturlig måte hva som er intimsoner og ikke, uten å gjøre noe voldsomt ut av det. Barn/voksen er også et skille som unger naturlig vil akseptere. Min (da) to og et halvtåring sa til meg i dusjen: - Jammen, har du ikke noen tissefant du da, mamma? Jeg forklarte at damer ikke har tissefant. -Ikke vær lei deg, sier gutten, det vokser sikkert ut en når du blir større.
Zoë Castillo Skrevet 21. november 2010 Forfatter #11 Skrevet 21. november 2010 Ja, det er lurt å markere på en naturlig måte hva som er intimsoner og ikke, uten å gjøre noe voldsomt ut av det. Barn/voksen er også et skille som unger naturlig vil akseptere. Min (da) to og et halvtåring sa til meg i dusjen: - Jammen, har du ikke noen tissefant du da, mamma? Jeg forklarte at damer ikke har tissefant. -Ikke vær lei deg, sier gutten, det vokser sikkert ut en når du blir større. Hehe, søting! 2-åringen min er veldig opptatt av brystvorter, og hun får lov til å "trykke" på mine når vi ligger i senga. De eksisterer jo først og fremst for hennes del, selv om hun ikke bruker dem lenger. Om dagen, når jeg har klær på, er de ikke interessante for henne, så vi har ikke dette "vrenge-ned-toppen"-problemet i selskaper som jeg ser at en del andre mødre sliter med. Å la henne vaske tissen til pappan sin er uaktuelt. Menn kan jo faktisk få reisning av berøring uansett hva de selv måtte føle om berøringen, og en voksen mannetiss er jo noe det er maaaange år igjen til at hun skal stifte noe nært bekjentskap med. Så da holder jeg linja enkel, som flere av dere har sagt her, og bare fortsetter å si, enkelt og greit, at "mamma/pappa vasker tissen sin sjøl". TS
Miss Puddel Skrevet 21. november 2010 #12 Skrevet 21. november 2010 ...hvorfor kan hun ikke bare få lov å prøve? Tviler på at hun tar skade av det. Så blir det nok bare med den ene gangen... Å lage en situasjon ut av det, er iallfall ikke fasiten. Kjønnesorganer er noe alle har, viktigste er å gi ros for at hun spør føst. Så kan faren svare hva selv, også ja, trenger jo ikke være noe "big deal" det... nå synes jeg for det første at barnehender har ikke noenting på mannetisser å gjøre, så lenge pappa klarer å vaske tissen sin selv gjør han det, og når lillejenta er stor nok til å å vaske sin selv kommer hun til å gjøre det. Men tenk dere reaksjonen i barnehagen når lillemor kommer og forteller at hun vasker tissen til pappa da?! om det virkelig hadde vært aldri så uskyldig i utganspunktet ville det jo bli et helvete!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå