Gjest Abelone Skrevet 13. oktober 2003 #1 Del Skrevet 13. oktober 2003 Jeg lurer så på hvordan dette skjer på ulike utdanningsinstitusjoner... Hvordan plukkes de ut (gjør de forøvring det?) de som helt tydelig ikke har de menneskelige kvaliteter som må til for å fylle en yrkesrolle. Jeg tenker spesielt på presteutdanninga. Er det noen som har peilig på dette? Er det noen som har ansvar for at de menneskene som hiver seg på dette laaaange teoretiske studier, og som faktisk ender opp med å jobbe med MENNESKER i livets mange alvorlige situasjoner, og ikke BØKER, at de egner seg????? Jeg lurer..... jeg tror at noen studier tiltrekker seg litt sære, teoretiske, asosiale mennesker. Noen må da ha ansvar for, og guts til, å stoppe dem? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pip Skrevet 13. oktober 2003 #2 Del Skrevet 13. oktober 2003 Kan jo svare for mi eiga utdanning - lærarutdanninga. Der er det som regel ein praksisperiode pr. semester (varierer litt korleis det er lagt opp, dette med praksis. Min skule: 3 veker pr. semester.) Her har du ein øvingslærar, som er ein allmennlærar med ekstra kompetanse innan rettleiing, og so har gått kurs og fått/får oppfylging frå lærarskulen heile tida. Som student går ein inn og overtek øvingslærar sine oppgåver i klassen - meir og meir jo lenger ein er komen i utdanninga. For kvart år er det ulike moment ein særleg skal bedømmast etter og rettleiiast i. Etter kvar praksisperiode får ein ei evaluering frå øvingslærar, der han/ho skildrar inntrykket av deg som student ut frå didaktisk kompetanse, sosial kompetanse etc. Dessutan får du godkjent, ikkje godkjent eller godkjent under tvil. Dette er å rekne for ein gjeldande karakter. Stryk du i praksis, må du ta denne prasisen om att, på eige initiativ, organisere sjølv etc. Får du bestått under tvil, drøftast denne situasjonen nærare med både student, øvingslærar og ein repr. frå lærarskulen... Både viss du stryk og består under tvil, er det obligatorisk med ein samtale med vegleiar på lærarskulen (som òg har vore og sett deg i 'aksjon' i praksis minst ein dag). Her vert ein del rådde til å slutte på lærarutdanninga, viss vegleiar (og øvingslærar) meinar at ein ikkje har det som trengst. Dette er iallefall slik eg har forstått det. Var dette oppklarande på noko vis? Førskulelærarutdanninga føl vel omlag det same løpet. For sjukepleie/hjelpepleiestudentar er det òg noko av det same - og eg reknar vel med det må vere ei form for 'siling' i alle yrke som medfører eit så stort sosialt ansvar... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 13. oktober 2003 #3 Del Skrevet 13. oktober 2003 Hei Abelone. Jeg kan svare deg på det med presteutdanning. Fram til de siste årene har det IKKE vært noe særlig form for siling ved presteutdanningen. De som blir utdannet nå er silet på en helt annen måte. De må gjennom flere samtaler i løpet av studiet, mer praksis og også egnethetsvurderinger. Hilsen LMPSKJ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Abelone Skrevet 13. oktober 2003 #4 Del Skrevet 13. oktober 2003 Vel, jeg har et strålende eksempel på at denne silinga IKKE fungerer 100%. Egentlig må jeg si at den ikke fungerer i det hele tatt, for dette er et grelt eksempel. Kan du si noe mer om hvordan denne silingen isåfall fungerer? Hvilke samtaler, og hva inneholder de? Hvem utfører disse samtalene? Hvilken kompetanse har disse menneskene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Abelone Skrevet 13. oktober 2003 #5 Del Skrevet 13. oktober 2003 Og hva går egnethetsvurdering ut på? Hvem utfører denne, og på hvilken bakgrunn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå