Gå til innhold

Sovne på puppen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det sies at babyer ikke skal sovne på puppen når de spiser, hva er egentlig grunnen til det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine har gjort det mange ganger når de var spedbarn, så det vet jeg ikke. Synes bare det var koselig, jeg. Tviler på at det gjorde så mye heller, jeg ammet dem ofte i søvn og la dem i sengen/vognen etterpå.

Skrevet

Jeg kan tenke meg to grunner: 1) At de ikke får i seg nok mat når de er nyfødte, fordi de sovner. 2) At de får puppen som søvnassosiasjon, og at det senere kan være vanskelig å legge dem på en annen måte.

Her har nok dessverre vesla fått puppen som søvnassosiasjon, og det er vrient å legge henne uten pupp fremdeles.

Skrevet

Jeg ammer småen i søvn hver kveld. Ja, det er en dårlig vane, men jeg har ikke overskudd til å takle en vrælende unge som må sovne alene i sengen. Å amme i søvn er fredelig, kjapt og enkelt. Men jeg vet jo at det blir en kamp den dagen jeg bestemmer meg for at det er nok.

Skrevet

Jeg ammer småen i søvn hver kveld. Ja, det er en dårlig vane, men jeg har ikke overskudd til å takle en vrælende unge som må sovne alene i sengen. Å amme i søvn er fredelig, kjapt og enkelt. Men jeg vet jo at det blir en kamp den dagen jeg bestemmer meg for at det er nok.

Akkurat slik har jeg det også, helt likt. Jeg har dessverre ikke overskudd til å gjøre alt "riktig og etter boken".

Skrevet

Ikke tenk på at det er en dårlig vane eller bruk energi på å grue deg til dere skal slutte. Det MÅ ikke bli en kamp når det er nok. Vi gjorde som deg, ammet i søvn hver dag. Så sluttet vi, og det var helt greit, ingen drama (faren tok leggingen), og baby sov godt likevel.

Gjest brutal_mann
Skrevet

Og du kan være heldig og oppleve det som skjedde med mine to. De gikk rett og slett lei av pupp før de nådde året.

Skrevet

Takk for svar :) Kjekt å høre at pappaen tok over leggingen uten å få de store problemene... Var vel kanskje det jeg tenkte på.

Skrevet

Jeg synes det er koslig å amme i søvn. Dessverre så funker det sjeldent her i gården. ;)

MEN ammingen er søvndyssende. Og hun blir trøtt av det. Så jeg tenker som så, at det er en grunn til at morsmelka er søvndyssende. Naturen vil bare hjelpe mor og barn til å få sove godt! Det trengs vel for begge parter. :biggrin:

Skrevet

Signerer FangeLiv og brutal mann! Ser at mange her på KG har bekymringsinnlegg rundt "dårlige uvaner" når det gjelder spedbarn (og småbarn). Jeg var også full av slike bekymringer, og etter to runder med spedbarn har jeg erkjent at ihvertfall våre barn har vært enkle å omstille nesten uansett hva slags (u)vaner vi har begynt med. Jeg kommer ikke til å være så opptatt av fornuftige rutiner med nr. 3 :). Som andre skriver - man må tenke på sitt eget overskudd også. Stort sett går det bra å velge minste motstands vei, selv om det sikkert finnes eksempler på foreldre som har strevd med å snu uvaner.

Gjest Catwoman
Skrevet

Her har vi ammet masse i søvn.

Hun er 6 måneder straks - og sovner sjelden (aldri) ved puppen lenger nå, det har gått seg til av seg selv :)

Gjest Catwoman
Skrevet

www.sovlillebaby.com

mener det står noe om at å amme i søvn er helt greit her - men finner det ikke igjen.

Skrevet

Det står her: http://www.sovlillebaby.com/etterfire.htm

"Du kan derfor ha mye igjen for å oppmuntre babyen din til å spise godt på dagtid. Mange opplever at babyen spiser bedre dersom hun dier eller får flaske på et mørkt rom, gjerne mens hun er trøtt. Dersom du ammer, kan det være en fordel for dere begge dersom du ammer babyen din i søvn. Hun får i seg mye mat og næringsrik, fet ettermelk siden hun antagelig vil die en stund. Du vil bli avslappet av ammestunden og har derfor gode muligheter til "effektiv avslapning" mens barnet ditt sover."

Men derimot, hvis babyen våkner hyppig om natten fordi puppen ikke er der lenger, kan det lønne seg å ikke amme babyen i søvn om kvelden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...