Gå til innhold

Kaffemaskin

Gjest Sel

Anbefalte innlegg

Hei og hopp :)

Jeg har ønsket meg kaffemaskin av mannen til jul i år, og dealen er at jeg må velge ut hvilken jeg vil ha slik at jeg blir fornøyd. Uromantisk, men fornuftig... :fnise:

Men så er det hvilken jeg skal velge da, og hva jeg skal se etter, og det håper jeg dere kan hjelpe meg med... :)

Kriteriene mine er at den er lett og bruke, lett å rengjøre, at det er lett å få tak i sånne kaffekapsler og at den ikke koster mer enn 1500-2000 kroner...

Noen som kan dele sine erfaringer med meg??? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Pantherinae

Henger meg på denne jeg! :)

Har nemlig tenkt til å kjøpe en slik kaffemaskin selv. Har sett på Dolce Gusto maskinene (Nescafe?), siden man kan få kjøpt kapslene til disse på Rema1000.

Lurer også litt på hva som egentlig er forskjellen på de forskjellige prisklassene? Er det bortkastet å kjøpe en til 1000?

(Sorry hvis jeg begynner å kuppe tråden litt her... :sjenert:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på denne jeg! :)

Har nemlig tenkt til å kjøpe en slik kaffemaskin selv. Har sett på Dolce Gusto maskinene (Nescafe?), siden man kan få kjøpt kapslene til disse på Rema1000.

Lurer også litt på hva som egentlig er forskjellen på de forskjellige prisklassene? Er det bortkastet å kjøpe en til 1000?

(Sorry hvis jeg begynner å kuppe tråden litt her... :sjenert:)

Kapselmaskiner ER og blir svinedyre i bruk.

Kjøp en maskin hvor du kan bruke vanlige kaffebønner, som den kverner selv.Det blir bedre kaffe og rimeligere bruk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svinedyre, og ekstremt lite miljøvennlige. Og aller viktigst: det er ikke god kaffe. Den smaker plast og halvfabrikat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en maskin hvor du kan bruke vanlige kaffebønner, som den kverner selv.Det blir bedre kaffe og rimeligere bruk

Om du skal bruke kapselmaskin som eneste kaffebryger blir det fort svidyrt i bruk. Vi som kan tylle i oss 3 fulle kanner kaffe i løpet av en dag hadde blitt ruiertpå kun kapsler. Vi bruker nespressokaffe som en ekstra kaffekos innimellom, gjerne etter middag. Vi har ingen interesse av å ha en maskin som kverner selv vi må styre mye med. På Nespressomaskina er det bare å fylle vann på en beholder, sette i kapselen og trykke på en knapp. Vips, nydelig kaffe. Enkel å rengjøre.

Edit:

Nespressokaffen smaker ikke plast ;) Har hørt at en av disse andre kapselmaskinene gjør det da.

Endret av fruBeist
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om smaken på kaffen er viktigst for deg; en Aeropress og ei Wilfa kaffekvern. Det er like kjapt som det er enkelt, men det ser ikke fancy ut på kjøkkenet og du kan ikke imponere venninner med det - før de får smake på sluttresultatet.

Og best av alt (bortsett fra smaken altså); det koster kun omkring en tusenlapp totalt. Du får garantert ikke like god kaffe fra en maskin til 2000,-. Mange har faktisk kastet ut langt dyrere maskiner til fordel for en Aeropress.

Artikkel på klikk.no/mat.

http://www.lillagumman.se/wp-content/uploads/aeropress-2.jpg

Uromantisk, men fornuftig :kaffekopp:

Endret av SportyShorty
imgtags fjernet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner ikke helt dette med at Nespresso-maskinene. (Jeg har Nespresso Latissima) skal være så lite miljøvennlige og dyre i bruk.

Hos oss er det bare jeg som drikker kaffe, og jeg lurer på hvor mye kaffe jeg har tømt ut opp gjennom årene. For med kaffetrakter blir det jo alltid så mye kaffe.

Med Nespressomaskina, trakter jeg hver kopp, og det blir ikke noe svinn. Og den går raskt i dvalemodus, og er ikke noe strømsluk heller. Det er jo en kapsel for hver kopp, det stemmer jo. Men det store søppelberget blir det jo ikke av det. Det blir jo like mye søppel om man lager seg en kopp te, på tepose f.eks.

Jeg er veldig fornøyd med min maskin. Kaffen blir kjempegod, og det er befriende lite gris!! Jeg kjøper kaffekapslene på Eger i Oslo, eller bestiller på nett. Om jeg gjør det siste har jeg de i hus i løpet av et par dager. Kjempeenkelt. Har også fått rapporter fra andre om at det er veldig god service om det skulle trenges noe reparasjon av maskinen. Men det har jeg ikke opplevd selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt dette med at Nespresso-maskinene. (Jeg har Nespresso Latissima) skal være så lite miljøvennlige og dyre i bruk.

Hos oss er det bare jeg som drikker kaffe, og jeg lurer på hvor mye kaffe jeg har tømt ut opp gjennom årene. For med kaffetrakter blir det jo alltid så mye kaffe.

Med Nespressomaskina, trakter jeg hver kopp, og det blir ikke noe svinn. Og den går raskt i dvalemodus, og er ikke noe strømsluk heller. Det er jo en kapsel for hver kopp, det stemmer jo. Men det store søppelberget blir det jo ikke av det. Det blir jo like mye søppel om man lager seg en kopp te, på tepose f.eks.

Jeg er veldig fornøyd med min maskin. Kaffen blir kjempegod, og det er befriende lite gris!! Jeg kjøper kaffekapslene på Eger i Oslo, eller bestiller på nett. Om jeg gjør det siste har jeg de i hus i løpet av et par dager. Kjempeenkelt. Har også fått rapporter fra andre om at det er veldig god service om det skulle trenges noe reparasjon av maskinen. Men det har jeg ikke opplevd selv.

De ER meget dyre i bruk (pris pr kopp) sammenliknet med kaffemaskiner som kverner kaffebønnene selv. Ingen av disse har svinn.

Nå er jo Nespressomaskinene veldig billige i innkjøp, så totalt sett er muligens ikke forskjellen så stor.

Uansett foretrekker jeg maskiner som kverner selv. Jeg liker ikke bindingen mot Nespresso sine kapsler, og kjøper man hele bønner er jo utvalget mange hundre ganger større enn med Nespresso maskin. Er forøvrig ingen av de Nespressokapslene jeg har testet som gav meg den helt store kaffeopplevelsen heller.

Men en ting skal jammen kapselmaskiner ha: de er svært enkle i bruk og vedlikehold.

Miljøfaktoren er jo mikromal

Endret av Henkie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skrevet en liten veiledning i forbindelse med valg av kaffemaskin på bloggen min:

http://kjoekkentjeneste.blogspot.com/2010/09/valg-av-kaffemaskin-en-liten-veiledning.html

Selv sverger jeg til manuell maskin med kvern fordi jeg elsker både god kaffe og å lære å lage skikkelig god kaffe. Har selv Rancilio Silvia og er veldig fornøyd.

Hilsen [kjøkkentjeneste] :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett foretrekker jeg maskiner som kverner selv. Jeg liker ikke bindingen mot Nespresso sine kapsler, og kjøper man hele bønner er jo utvalget mange hundre ganger større enn med Nespresso maskin.

Det går an å få tak i flergangskapsler man fyller med kaffe selv. De funker helt ok de :) Det er ikke akkurat disse vi har, men den finner jeg jo ingen link til nå (fikk flergangskapslene i gave) Våre trenger ikke den filterpad`en.

NextPod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg digger min nespresso maskin, enkel i bruk, rask å rengjøre og lite søl. Manuell maskin hadde jeg tidligere og da gadd jeg rett og slett ikke å lage kaffe så ofte. Med små barn og hektisk jobb prioriterer jeg annet enn å bruke lang tid på å lage kaffe.

Skal nevnes at jeg kun drikker melkebaserte drinker, og er eneste kaffedrikker i huset. Med nespresso fikk jeg større valgmulighet enn med manuell maskin da jeg hadde for vane å kjøpe de samme bønnene hele tiden, men nå varierer mellom ulike kapsler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...