Gjest Lebewesen93 Skrevet 19. november 2010 #1 Skrevet 19. november 2010 De er så vanvittig plagsomme ! Altså, jeg forstår at de bare gjør jobben sin, men de trenger ikke å ringe opp til flere ganger pr dag? Jeg svarer aldri, ser at det er de samme nummerene som ringer igjen og igjen. Om jeg svarer, å sier en gang for alle at NEI , jeg er IKKE interessert i å kjøpe søppel eller være med i en spørreundersøkelse ang søppelsortering, vil de slutte å ringe meg da? De tar i allefall ikke hintet når jeg aldri svarer.. Er det forresten mulig å få nummeret mitt "skjult" på en måte, sånn at de ikke finner meg? Ikke at det plager meg sånn utrulig mye sånn sett, men jeg hater å snakke i mobilen, hvertfall med fremmede mennesker om ting jeg rett og slett driter i
Sequax Skrevet 19. november 2010 #2 Skrevet 19. november 2010 Gå inn på Brønnøysundregistrene og reservér deg mot telefonselgere. Det skal visst hjelpe, selv om det foreløpig ikke har gjort det for mitt vedkommende. Jeg har faktisk klaget til Forbrukerombudet i dag, da jeg som enkeltpersonsforetak fortsatt blir ringt opp av telefonterroren. Jeg reserverte meg mot telefonselgere i mai 2009..............
AnonymBruker Skrevet 19. november 2010 #3 Skrevet 19. november 2010 Du kan reservere alle telefonnummerene på brønnøysundregisteret. Da får du kun oppringninger fra noen du har hatt en kundeforhold til. Du kan ikke reservere deg mot spørreundersøkelser.
Sequax Skrevet 19. november 2010 #4 Skrevet 19. november 2010 Du kan reservere alle telefonnummerene på brønnøysundregisteret. Da får du kun oppringninger fra noen du har hatt en kundeforhold til. Du kan ikke reservere deg mot spørreundersøkelser. Ja, i teori er det sånn..Dessverre ikke min personlige erfaring. MEN: skader som sagt ikke å prøve!
Envy Skrevet 19. november 2010 #5 Skrevet 19. november 2010 Hei TS! Ja, det hjelper å ta tlf og si høflig nei. Jeg jobbet selv som tlfselger da jeg var sånn 16-17 år. Når du ikke tar tlf settes nr ditt automatisk på en liste som ringer opp igjen. Om du tar tlf og svarer høflig nei takk, at du ikke er intressert blir du satt på en nei-liste, og da skal du ikke ringes opp igjen fra det prosjektet. Er du derimot uhøflig og skriker og hyler, banner og kjefter kan det hende det går en f*en i selgeren, og vedkommende kan finne på å sette deg på den lista som ringer opp igjen. Det gjorde iallefall jeg med (og de fleste av mine kolleger) frekke, fæle folk, for en slags "avstraffelse" (og ja, det er nesten bare 16-åringer som jobber som tlfselger, og la oss innse at 16 åringer generelt er barnslige drittunger). Hver gang jeg blir ringt nå, sier jeg bare at jeg vet at de har en jobb å gjøre, men at jeg dessverre ikke er intressert. Jeg blir ikke ringt mer enn kanskje toppn 2 ganger i året, og blir aldri ringt opp igjen og opp igjen av samme prosjekt.
Gjest Lebewesen93 Skrevet 19. november 2010 #6 Skrevet 19. november 2010 Takk for svar ! Da skal jeg svare neste gang, å si høflig i fra at nei, jeg er ikke interessert
Zzyzx Skrevet 19. november 2010 #7 Skrevet 19. november 2010 Er du derimot uhøflig og skriker og hyler, banner og kjefter kan det hende det går en f*en i selgeren, og vedkommende kan finne på å sette deg på den lista som ringer opp igjen. Det gjorde iallefall jeg med (og de fleste av mine kolleger) frekke, fæle folk, for en slags "avstraffelse" (og ja, det er nesten bare 16-åringer som jobber som tlfselger, og la oss innse at 16 åringer generelt er barnslige drittunger). I den grad jeg i det hele tatt mener at mennesker kan være mindreverdige, så mener jeg det om gateselgere (sånne som selger strøm og krillolje) og telefonselgere. Det skal en helt egen type folk til for den jobben, og jeg er slettes ikke overrasket over at vi snakker om barnslige drittunger i tillegg. Jeg håper du skjems. Virkelig. Hvis jeg blir oppringt, så ber jeg om diverse info, blant annet hvor de har fått nummeret mitt fra, om de har vasket mot reservasjonsregisteret, om de mener jeg har et kundeforhold til dem og hvilket firma de jobber for (ikke hvem de selger for). Så meldes det hele til forbrukerombudet rett etterpå. Det morsomme er at det er svært få som gir meg infoen, de legger heller på etter to spørsmål, men heldigvis er det forbudt å ringe fra skjult nummer. Jeg får tak i det jeg trenger uansett.
Wonders Skrevet 19. november 2010 #8 Skrevet 19. november 2010 hos brreg.no må du gjenta det ett par ganger i året, for listene oppdateres. https://w2.brreg.no/reservasjon/
Envy Skrevet 19. november 2010 #9 Skrevet 19. november 2010 I den grad jeg i det hele tatt mener at mennesker kan være mindreverdige, så mener jeg det om gateselgere (sånne som selger strøm og krillolje) og telefonselgere. Det skal en helt egen type folk til for den jobben, og jeg er slettes ikke overrasket over at vi snakker om barnslige drittunger i tillegg. Jeg håper du skjems. Virkelig. Hvis jeg blir oppringt, så ber jeg om diverse info, blant annet hvor de har fått nummeret mitt fra, om de har vasket mot reservasjonsregisteret, om de mener jeg har et kundeforhold til dem og hvilket firma de jobber for (ikke hvem de selger for). Så meldes det hele til forbrukerombudet rett etterpå. Det morsomme er at det er svært få som gir meg infoen, de legger heller på etter to spørsmål, men heldigvis er det forbudt å ringe fra skjult nummer. Jeg får tak i det jeg trenger uansett. nr 1. Jeg skjems ikke. Jeg går utifra at de fleste på en eller annen måte har vært litt "drittunge" på et eller annet tidspunkt. Dessuten kreves det ikke noen spesiell type menneske for å sitte med et headsett på hodet og lese av et manus. Det kan de aller fleste oppegående mennesker klare. Arbeidsmarkedet er trangt, og de fleste krever arbeidserfaring for å ansette noen. Det å få jobb som tlf.selger er svært enkelt. Mange unge mennesker som vil ha jobb ved siden av vgs velger denne muligheten for å komme seg ut i arbeidslivet. Alle jeg jobbet med på den tiden, inkludert meg selv, har nå kommet seg videre i arbeidslivet og jobber med helt andre ting. nr2. Har du tenkt over at de ikke vet svaret på spørsmålene dine? Firmaet informerer ikke sine selgere om dette. Når 16-åringen da sitter der, og blir bombardert med spørsmål som "hvor fikk DU nr mitt fra?" Det er da ikke selgeren som har slått opp i gule sider og lett frem akkurat DITT nr. Selgeren får opp tilfeldige samtaler på en dataskjerm. Og slik som du skriver her, så går jeg utifra at de som ringer deg ikke er spesielt fornøyde med at de fikk akkurat deg på tråden heller. Du må ikke tro det er enkelt å sitte en hel kveld på jobb og ringe folk som egentlig ikke vil at du skal ringe, hvor 9 av 10 skjeller deg ut fordi du har ringt. Når du ikke engang har ringt. Jeg syns du burde tenke deg om to ganger. Isteden for å stille alle de spørsmålene og bli sint på en stakkars uviten 16-åring som bare prøver å tjene noen lommepenger syns jeg du skal gjøre som du navnte til slutt der, ringe opp igjen det nr det ble ringt fra, da kommer du til sjefen i det firmaet, så kan du heller ta det med han/henne.
Zzyzx Skrevet 19. november 2010 #10 Skrevet 19. november 2010 Jeg er resevert mot telefonsalg, så de som ringer får bare ta det opp med sjefen hvis de synes at saklige spørsmål er ugreit. Jeg vet nøyaktig hva det går ut på å være telefonselger, så det jeg gjør er eneste måten det er mulig å bli kvitt faenskapet på. Enkelt og greit. Finnes ikke snev av sympati for de som velger en slik jobb.
Zzyzx Skrevet 19. november 2010 #11 Skrevet 19. november 2010 hos brreg.no må du gjenta det ett par ganger i året, for listene oppdateres. https://w2.brreg.no/reservasjon/ Nei, det holder å gjøre det én gang. Men hver person i husstanden må registreres, for det er personen som reserverer seg. Hvilket telefonnummer personen kan nås på er irrelevant. Fra siden du linket til: Din reservasjon blir registrert i et sentralt register i Brønnøysund, og reservasjonen gjelder slik den er registrert, helt til du endrer eller sletter den. Virksomheter som driver direkte markedsføring plikter å oppdatere sine lister mot Reservasjonsregisteret minst hver måned. 1
Envy Skrevet 19. november 2010 #12 Skrevet 19. november 2010 (endret) Jeg er resevert mot telefonsalg, så de som ringer får bare ta det opp med sjefen hvis de synes at saklige spørsmål er ugreit. Jeg vet nøyaktig hva det går ut på å være telefonselger, så det jeg gjør er eneste måten det er mulig å bli kvitt faenskapet på. Enkelt og greit. Finnes ikke snev av sympati for de som velger en slik jobb. Jeg sa aldri at de synes det er ugreit, men de har ikke noe svar å gi deg. Slik som du skriver fremkommer det også som at du er ralativt krass og sur også, da kan du vel egentlig ikke forvamnte positivitet tilbake heller. Hvordan vet du nøyaktig hva det går ut på å være det hvis du hater dem så sterkt, og fordømmer alle som har jobbet med det? Har du kanskje jobbet med det selv? Jeg jobber i dag med å rehabilitere mennesker som sliter bl.a med narkotikamisbruk. Men jeg er vel et fryktelig dårlig menneske da, siden jeg en gang i livet har jobbet som tlf. selger? Jeez, åpn opp øynene dine, og slutt å være en gammel grinebiter. Endret 19. november 2010 av Envy
Zzyzx Skrevet 19. november 2010 #13 Skrevet 19. november 2010 Jeg sa aldri at de synes det er ugreit, men de har ikke noe svar å gi deg. Slik som du skriver fremkommer det også som at du er ralativt krass og sur også, da kan du vel egentlig ikke forvamnte positivitet tilbake heller. Hvordan vet du nøyaktig hva det går ut på å være det hvis du hater dem så sterkt, og fordømmer alle som har jobbet med det? Har du kanskje jobbet med det selv? Jeg jobber i dag med å rehabilitere mennesker som sliter bl.a med narkotikamisbruk. Men jeg er vel et fryktelig dårlig menneske da, siden jeg en gang i livet har jobbet som tlf. selger? Jeez, åpn opp øynene dine, og slutt å være en gammel grinebiter. Jeg har vært telefonselger, ja. Verste uka i mitt liv, skulle aldri gjort det der og skjems den dag i dag. Men vet du hva jeg og kollegaene aldri gjorde? Vi ringte aldri opp igjen sinte folk. Selv om vi var drittunger, så hadde vi faktisk litt skam i livet. Jeg hater ikke telefonselgere, men de som ringer meg må faktisk tåle å få spørsmål når jeg er reservert. Sist jeg prøvde å si at jeg ikke var interessert, i en hyggelig tone, så ringte samme selgeren meg seks ganger til på en liten uke. Synes du det er ålreit? Om de ikke har noe svar å gi meg så får de sette meg over til sjefen, og ikke bare legge på midt i en setning. Det spiller egentlig ingen rolle for meg om jeg får svar eller ikke, for som sagt så har jeg all informasjon jeg trenger ved at de ikke kan ringe med skjult nummer. Jeg forventer forresten ikke positivitet. Jeg forventer at telefonsalgselskaper følger loven. Forresten, de selgerne som kan salg og som selger mye, de er proffe på et helt annet nivå og er fullt i stand til å håndtere mennesker som er som meg, det er alle de andre som har jobben fordi de må ha en jobb som det er vanskelig å forholde seg til. Det er også de samme som legger på mens jeg snakker, men jeg tror nok ofte de gjør det fordi de må ringe videre for å tjene noen småpenger den kvelden. De flinke håndterer det slik at jeg er fornøyd når jeg har avsluttet samtalen, som kanskje har vart i 45 sekunder. 1
Hedda-78 Skrevet 19. november 2010 #14 Skrevet 19. november 2010 Å legge inn de sinte og sure folkene på "ring om igjen"-lista, er jo egentlig bare å skyte seg selv i foten. Det fører jo bare til at du, eller noen av dine kollegaer, må bruke enda mer tid på telefonsamtaler som ikke vil føre til noe salg. Dårlig gjort mot dine kollegaer... Men, ja, jeg skjønner at det er sånn man kan gjøre når man er 16 år. Jeg har selv jobbet med markedsundersøkelser, og det går det jo ikke an å reservere seg mot. Men det var ikke akkurat noen takknemmelig jobb. Svært mange kjeftet på meg og sa at de hadde reservert seg, men det hadde de jo ikke... Når jeg blir oppringt av selgere/spørreundersøkelser/tiggere, så avbryter jeg alltid den som ringer før de er ferdig med introen, og ønsker dem en god helg/god jul/god kveld, sier hadet og legger på. Det er kjappeste måten å bli kvitt dem på, uten å være uforskammet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå