Gå til innhold

Støvmiddallergi

Englepusen

Anbefalte innlegg

Noen som har tips og råd?

Mannen min har i et par år vært bombesikker på at han er allergisk mot katt, og også ilder etter at den flyttet inn mai i år.

Han reagerer med astmaanfall, røde øyne og kløe over hele kroppen. Dette fører til at han har problemer med å sovne, og våkner om natten.

Men nå fikk vi nettopp svar fra legen på allergitesten han tok for et par uker siden, og han er kun allergisk mot husstøvmidd?! :klø:

Kan det være det at ilderen boltrer seg i hybelkaninene slik at han reagerer?

Det er mye støv hjemme, stooort og gammelt hus og lite tid til renhold, så det er jo ikke så rart han sliter isåfall. Nå skal vi heldigvis snart flytte, håper han blir bedre da.

Allergipillene hjelper ihvertfall ikke. Han må spise en håndfull før han kjenner noen effekt.

Er det noe annet som hjelper mot denne typen allergi enn støvfritt hus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En ting som kan hjelpe ham, er en luftfukter. Når luften i huset blir litt fuktigere, kan også støvet bli tyngre, og fly rundt i luften på samme måte som tidligere. Da slipper han i hvert fall å innhalere det så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Renhold er nok det beste ja. Min mor opplevde FANTASTISK bedring for min bror (som har støvallergi) når hun droppet vaskefilla og gikk over til mikrofibermopp, og små mikrofibervaskefiller (som bare er fuktige, ikke våte, bruk dem slik mikrofiber skal brukes, ikke som ei vanlig fille)

Han visste ikke at hun hadde kjøpt dette, bare kom hjem fra skolen og utbrøt: Hva har du gjort, mamma? Jeg kan PUSTE! Fra den dagen har det ikke vært snakk om noe annet i det huset....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en støvallergiker i hus. Der innebærer å 1 gang per uke (minst):

- skifte sengetøy

- tørke støv

- fjerne alt støv på gulvet med tørrmopp

Og ikke ha tepper slik at støvet samler seg i tekstilene.

1 gang i uken - og fargen på slimet i halsen endrer seg fra dag 7 siden sist det ble gjort - og til dag 8 - så det er bare å henge i.

Gjør man grundig rent en gang, så er det lettere å holde vedlike - og det tar ikke lang tid å feie over med en tørrmopp. Men det må altså fjernes. Spesielt i rom hvor det e rmye tekstiler som klær og sengetøy.

Unngå også ubehandlet treverk, eller lakker det, for det samler mye støv og er vanskelig å tørke støv av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fram med microfiberkluten altså..Vi skal heldigvis flytte til en mindre og nyere leilighet så det blir nok lettere å holde den støvfri. Der vi bor nå er det et lite helvete.. :evil: Gammelt og nedslitt! Kan tørke støv som bare rakkern og en time senere er det nesten like støvete.

Tusen takk for gode råd alle sammen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...