Gå til innhold

ansatte i bhg

Anbefalte innlegg

Gjest bhg mamma
Skrevet

Sønnen min går i en stor bhg, delt inn i 4 baser.

Jeg og flere foreldre har den siste tiden(etter august) reagert på at det bare kommer flere og flere barn på basen, men ikke ansatte...

Per i dag er det 40 barn(alle over 3 år nå..dvs de var 2.5 år i august) og det er 6 ansatte og da er det ikke alle som jobber 100%

har dere noen tall dere kan gi meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når det gjelder ansatte så er det ikke noe påbudt, bare anbefalt. Det er slik at barn under tre teller dobbelt, så når barna bikker tre kan de ta inn et barn til. Anbefalt bemanning er en ped.leder og to assistenter på 18 barn.

Skrevet

selv om det ikke er noen lov som sier 3 voksne pr 18 barn på 3-6 år, så er det normen.

voksentettheten er viktig for å skape en god hverdag for barna, de skal ses og få den komtakt tiden de trenger med voksne, noe de ikke får med slik fordeling.

jeg ville skrevet en klage til styrer og om det ikke ble noe respons på det ville jeg funnet et nytt sted å ha barna minne.

ofte er det eierene som presser på for å tjene enda mer penger, de ansatte har lite de skulle sakt til dette.

Skrevet

6 voksne på en 40barnsavdeling praktiseres vel som "nok". Dvs, da bør alle de voksne jobbe 100%, evt bør noen av barna ha deltidsplass. Om det er tilstrekkelig er noe helt annet, jeg har jobbet på en avdeling der vi var 7 stk i kjernetiden fordelt på 45 barn - og da går dagen i ett for oss voksne.

Du kan gjerne ta det opp med styrer. Kanskje har dette en naturlig forklaring, f.eks at en av de ansatte er delvis sykmeldt og de ikke får inn vikar på den stillingsprosenten som blir igjen eller noe - men det er uansett veldig greit å si ifra! Det bør også være 2 pedagoger som jobber der..

Skrevet

Jeg mener å hiske å blitt fortalt at grensen går ved 1 pedogog og to assistenter på 20 barn fra det året barnet fyller 3 år.

Gjest Purple Haze
Skrevet

Forskriften sier 1 pedagog pr 18 barn over 3 år, og ellers øvrig tilstrekkelig bemanning. Så er det 1 pedagog pr 9 barn under 3 år, og ellers øvrig tilstrekkelig bemanning. Altså er det opp til hver enkelt eier/driver av barnehagen å vurdere hva øvrig tilstrekkelig bemanning er.

40 barn på en base er i mine øyne vanvidd, men så er jeg ihuga motstander av disse stor enhetene hvor en skal pøse på med barn og ha minimalt med voksne. For å tjene mest mulig penger.

Har selv jobbet i en basebarnehage. Der var det 30 barn på 4-5 voksne. 19 av barna var under 3 år. Om noen var syke, ble det aldri satt inn vikar. Jeg hadde dager på jobb hvor jeg var alene med 13 barn over 3 år hele dagen. Fikk ikke gått på do en gang, og dagene gikk med til brannslokking hele veien.

For å si det sånn, jeg ble ikke der lenger enn 6 måneder.

Kvaliteten i barnehagen reduseres kraftig i disse store enhetene. Man får ikke gjennomført pedagogiske opplegg, personalet mister oversikten, barna får ikke den oppfølgingen og voksenkontakten de trenger, og de barna som har spesielle behov blir enda mer utfordrende.

Uff, det ble langt. Beklager, blir bare veldig engasjert av dette :sjenert:

Skrevet

Uff, det ble langt. Beklager, blir bare veldig engasjert av dette :sjenert:

så bra, hadde bare foreldrene vært engasjert og sakt at slik ville de ikke at barna skal ha det, så hadde kansje ting blit lit anderledes. Men når foreldrene ikke bryr seg gir enkelte eiere F... i det meste bare de tjener penger.. assistenter får du alltid tak i, samma f om de beste og mest engasjerte forsvinner

Gjest Purple Haze
Skrevet

så bra, hadde bare foreldrene vært engasjert og sakt at slik ville de ikke at barna skal ha det, så hadde kansje ting blit lit anderledes. Men når foreldrene ikke bryr seg gir enkelte eiere F... i det meste bare de tjener penger.. assistenter får du alltid tak i, samma f om de beste og mest engasjerte forsvinner

Jeg tror de fleste foreldre bryr seg, men mange steder er det vanskelig å få barnehageplass, og da tar de det de får. Mange vet heller ikke hvordan hverdagen faktisk er i en del av disse store barnehagene.

Jeg kunne ikke forsvare det som foregikk der jeg jobbet, så jeg tok konsekvensen og sluttet.

Skrevet

Sønnen min går i en stor bhg, delt inn i 4 baser.

Jeg og flere foreldre har den siste tiden(etter august) reagert på at det bare kommer flere og flere barn på basen, men ikke ansatte...

Per i dag er det 40 barn(alle over 3 år nå..dvs de var 2.5 år i august) og det er 6 ansatte og da er det ikke alle som jobber 100%

har dere noen tall dere kan gi meg?

Ikke at jeg svarer på hva du spør om...Basebarnehager er statens påfunn for å drive rovdrift på både voksne og barn, ikledd en pedagogisk begrunnelse som ikke holder mål.

Skrevet

lit morsomt og tenke på at de prøvde base-bhg i sverige tidli på 90tallet, de gikk bort fra det da de så at barna ikke hadde det bra der i forhold til avdelingsbarnehage. Da så Norge det og tenkte at det måtte jo vi også prøve:-)

Gjest Purple Haze
Skrevet

Ikke at jeg svarer på hva du spør om...Basebarnehager er statens påfunn for å drive rovdrift på både voksne og barn, ikledd en pedagogisk begrunnelse som ikke holder mål.

En perfekt beskrivelse. Dessverre, får en si.

Barn blir brukt som forsøkskaniner i prøve-feilemetoden i statens barnehagesatsing. Gud forby at de skulle lytte til noen som vet hva som fungerer.

Gjest Purple Haze
Skrevet

lit morsomt og tenke på at de prøvde base-bhg i sverige tidli på 90tallet, de gikk bort fra det da de så at barna ikke hadde det bra der i forhold til avdelingsbarnehage. Da så Norge det og tenkte at det måtte jo vi også prøve:-)

Jeg tror at økonomi spiller en stor rolle her. Mange steder i Norge er det fortsatt mangel på barnehageplasser, og her ser man muligheten til å dytte flere barn inn i hver enhet.

De private aktørene som eier en del av disse store basebarnehagene kan jo ta ut store summer i overskudd. Staten er i ferd med å gå inn å se på og gjøre endringer i regelverket, heldigvis. Barnehage skal være non-profitt, i likhet med offentlige skoler.

Så TS: jeg råder deg til å ta opp de spørsmålene du måtte ha ang bemanning med styrer i barnehagen. Flott at foreldre begynner å stille spørsmålstegn ved denne type drift.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...