Gå til innhold

Over eller under 20 kuldegrader?

33 stemmer

1. 1. Når det er kaldere enn 20 kuldegrader, sier du da at det er

• over 20 kuldegrader?
    • under 20 kuldegrader?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje hører denne avstemningen hjemme på natur og vitenskap, og kanskje ville svarene blitt ulike avhengig av hvilket underforum en befinner seg i.

Jeg sier under 20, fordi det dreier seg om negative tall.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sier over fordi det er flere enn. Tre kuldegrader er flere enn to, så da blir det over (mer enn).

• Liker 1
Skrevet

Under 20 kuldegrader.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Jeg sier over fordi det er flere enn. Tre kuldegrader er flere enn to, så da blir det over (mer enn).

Jeg sier det også i betydningen "mer enn" ja. Men tror jeg like ofte faktisk sier "mer enn 20" så da blir det jo ikke noe problem ;)

Gjest Idamarte
Skrevet

Jeg sier under, er ikke det matematisk korrekt?

Gjest Consensio
Skrevet

Jeg sier aldri mer eller mindre, men kaldere eller varmere, eller hva graden er.

Gjest Eurodice
Skrevet

Kanskje hører denne avstemningen hjemme på natur og vitenskap, og kanskje ville svarene blitt ulike avhengig av hvilket underforum en befinner seg i.

Jeg sier under 20, fordi det dreier seg om negative tall.

Det samme sier jeg, er logisk det.

Gjest Eurodice
Skrevet

Her tenker du feil. Tre minusgrader er mindre enn to, fordi tall under null er negative.

Skrevet

Jeg sier "over 20 minus", eller helst "kaldere enn 20 minus".

Om det er matematisk korrekt, siden det er minusverdi, ja det skiter jeg i.

Skrevet

Realfagsstudent her, så blir "under 20 minus ja". Noe annet blir helt feil ;)

Skrevet

Under 20, ja. Jeg sliter med å forstå hva andre mener når de sier over, og egentlig mener under.

Skrevet

Jeg stemte på over, men jeg sier vel egentlig masse forskjellig. På sommeren spesifiserer jeg (naturlig nok) ikke om det er snakk om varmegrader eller kuldegrader, så da kan jeg fint si "Herregud, få meg vekk herfra, det er over 25 grader i skyggen!".

På vinteren blir det en salig blanding... "Gradstokken viser rett under null i dag!". "Hurra! Det er over 30 kuldegrader ute! (over høres rett og slett mer imponerende ut i en slik sammenheng)". "Nå er det lenge siden gradstokken har vist under 10 kuldegrader, du. Vi får håpe det blir kaldere snart."

Jeg er fullstendig klar over at man skal benytte "under" når det er snakk om negative tall, men er ikke nazi på det når jeg snakker om temperatur med venner og familie. Ikke er jeg nazi på å skrive "gradestokken" heller, "gradstokk" heter det her jeg bor ;)

Skrevet

Helt korrekt! Det er over 20 kuldegrader, men under -20 grader.

Skrevet

Realfagsstudent her, så blir "under 20 minus ja". Noe annet blir helt feil ;)

Ble overrasket da jeg så resultatet og hvor mange som sier "over". Hadde vært spennende å se om de som svarte "under" stort sett er realfagere, mens de som sier "over" har andre interesser. Hadde noen sagt "over" til meg så hadde jeg antatt at de mente "varmere enn".

Skrevet

Problemet oppstår jo når man begynner å blande inn såkalte "kuldegrader". Det finnes jo ikke kuldegrader, måleenheten for temperatur heter grader C, og skalaen går fra -273 og oppover.

Hvis man sier "under minus 20 grader" er det ganske klart hva man mener. Men når noen snakker om kuldegrader, og ikke bruker noe fortegn, så virker det som om de opererer med en slags uoffisiell måleenhet som er omvendt proporsjonal med temperaturen og som går fra 0 til 273 hvor 273 "pluss-kuldegrader" er kaldest.

Med denne måleenheten vil forøvrig -20 kuldegrader tilsvare 20 grader C

Gjest Eurodice
Skrevet

Problemet oppstår jo når man begynner å blande inn såkalte "kuldegrader". Det finnes jo ikke kuldegrader, måleenheten for temperatur heter grader C, og skalaen går fra -273 og oppover.

Hvis man sier "under minus 20 grader" er det ganske klart hva man mener. Men når noen snakker om kuldegrader, og ikke bruker noe fortegn, så virker det som om de opererer med en slags uoffisiell måleenhet som er omvendt proporsjonal med temperaturen og som går fra 0 til 273 hvor 273 "pluss-kuldegrader" er kaldest.

Med denne måleenheten vil forøvrig -20 kuldegrader tilsvare 20 grader C

Dette var innviklet tankegang, synes jeg. Du har sikkert rett :) . Jeg tror nok de fleste normalt oppegående mennesker forstår hva man mener med varmegrader og kuldegrader. 0 er referansepunktet, over 0 er varmegrader, under 0 er kuldegrader.

Skrevet (endret)

Dette sier språkrådet om saken. :)

Jeg stemte "under 20 kuldegrader".

Endret av Wind

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...