Gå til innhold

laktoseallergi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan finne ut om man er laktoseintolerant? og allergisk mot gluten osv. er det bare å ta prøve hos fastlegen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da må du ta laktosebelatende test, går ut på at man måler blodsukkeret før og etter man drikker en væske. Må møte fastende når man tar testen, og det kan ta opptil 2 timer om blodsukkeret ditt ikke stiger som det skal. Glukose vet jeg ikke. Er vel bare å gå til legen for å høre :)

Skrevet

Det er så få i Norge som har slike allergier at det i prinsippet er bortkastede penger med mindre du har håndgripelige symptomer.

Skrevet

Det er så få i Norge som har slike allergier at det i prinsippet er bortkastede penger med mindre du har håndgripelige symptomer.

Jaha.. Har du dokumentsjon på påstanden?

Skrevet

Da må du ta laktosebelatende test, går ut på at man måler blodsukkeret før og etter man drikker en væske. Må møte fastende når man tar testen, og det kan ta opptil 2 timer om blodsukkeret ditt ikke stiger som det skal. Glukose vet jeg ikke. Er vel bare å gå til legen for å høre :)

Du blander vel laktose og glukose nå?

Skrevet

Hvordan finne ut om man er laktoseintolerant? og allergisk mot gluten osv. er det bare å ta prøve hos fastlegen?

Første steg er ihvertfall fastlegen, men det er ikke sikkert du får tatt testene der. Det kan være du må videre til spesialist.

Skrevet

Legen tok blodprøve av meg. ikke noe utslag...

Men like fullt, får jeg i meg melkeprodukter så går det 30-45min og så kan jeg bare løpe på do, dvs helst sitte klar der.

Så legen sa at jeg må jo bare holde meg unna det uansett når kroppen reagerer sånn.

Skulle på sykehuset for å ta innvendig undersøkelse, men siden jeg allerede hadde levd på gluten og melkefritt i 3-4 mndr og nektet plent, å gå tilbake til vanlig kosthold i 2 mndr slik at de kunne teste så fikk jeg erklæring på cøliaki uten undersøkelsen...

Jeg sa det som det var at da fikk det heller være, jeg nektet å gå rundt med kjempevondt i mangen i 2 mndr i tillegg til å være konstant i diarè syk samtidig for at de skulle få bekreftet det på en test.... Det var tydeligvis noe i min reaksjon som stemte overens med en som ikke tåler gluten?

Men jeg hadde magevondt, jeg fikk eksem, så ille at negler smuldret opp, huden falt av, jeg gikk med bandasjer fordi hendene ble blodige, ingen kremer hjalp, jeg kunne knapt ha hendene i kontakt med vann. Jeg ble akutt dårlig i magen, slik at det var komplett umulig å holde på det som skulle ut... Det gjaldt å rekke frem til do, helst før man kjente at noe var på gang....

Du kjenner det på kroppen om du ikke tåler melk(laktose og/eller melkeprotein) eller gluten... Kanskje ikke i like stor grad som meg, men man merker det....

Skrevet

*Mocca*: Akkurat sånn er det med kjæresten min også. Får ikke noe utslag på tester av laktoseallergi, men blir uten unntak dårlig i magen etter å ha fått i seg mat med laktose.

Skrevet

*Mocca*: Akkurat sånn er det med kjæresten min også. Får ikke noe utslag på tester av laktoseallergi, men blir uten unntak dårlig i magen etter å ha fått i seg mat med laktose.

Er det ikke sånn at det er intoleranse dersom man reagerer, men ikke slår ut på allergi?

Skrevet

Er det ikke sånn at det er intoleranse dersom man reagerer, men ikke slår ut på allergi?

Jeg mente egentlig å skrive laktoseintoleranse, og ikke allergi. Men ellers vet jeg ikke stort om dette, annet enn at den legen som påstår at han fint kan drikke vanlig melk i alle fall ikke har lukta på badet vårt en halvtime etter at han har fått i seg melkeprodukter. :fnise:

Skrevet

Jeg trodde det var sånn at hvis en test gir utslag er det bevis for at man faktisk har intoleranse, men hvis den ikke gir utslag beviser det verken det ene eller det andre? Kjenner flere med laktointoleranse som har tatt test som ikke har gitt utslag, men de er jo intolerante likevel... Jeg er også laktoseintolerant, men har ikke giddet å ta noen test siden det ikke har noe å si uansett.

Skrevet

Jeg mente egentlig å skrive laktoseintoleranse, og ikke allergi. Men ellers vet jeg ikke stort om dette, annet enn at den legen som påstår at han fint kan drikke vanlig melk i alle fall ikke har lukta på badet vårt en halvtime etter at han har fått i seg melkeprodukter. :fnise:

Samboeren din er testet for laktoseintoleranse, og har ikke fått noen utslag på prøvene på dette? Er dere da sikre på at det er laktosen han reagerer på, eller kan det være han reagerer på melkeprotein isteden? Hvis det er tilfelle, så er det ihvertfall ikke rart at tester ikke slår ut, for melkeprotein er ikke det samme som laktose (melkesukker).

Skrevet

Jeg trodde det var sånn at hvis en test gir utslag er det bevis for at man faktisk har intoleranse, men hvis den ikke gir utslag beviser det verken det ene eller det andre? Kjenner flere med laktointoleranse som har tatt test som ikke har gitt utslag, men de er jo intolerante likevel... Jeg er også laktoseintolerant, men har ikke giddet å ta noen test siden det ikke har noe å si uansett.

Det er vel gjerne allergier som gir prøveutslag pga allergener, imens intoleranser er vanskeligere å diagnostisere pga at de ikke nødvendigvis kommer av at man er direkte allergisk, selv om man tydelig reagerer.

Cøliaki er f.eks en intoleranse.

Info: http://www.tryggmat.net/allergi.html

Skrevet

De har vel testa for begge deler, uten utslag. Men det hjelper med laktasetabletter, så da er det vel størst sannsynlighet for at det er laktosen han reagerer på. Uansett er det ikke noe problem, "diagnose" eller ikke så holder vi oss unna vanlig melk og melkeprodukter. :)

Skrevet

Du blander vel laktose og glukose nå?

Javel? Jeg var nettopp selv og tok laktosebelastende, så jeg tror ikke det du.

Skrevet

Begrepene intoleranse og allergi blandes her. Jeg har aldri hørt om laktoseallergi. Laktoseinoleranse derimot vil si at kroppen ikke produserer ensymet laktase, eller produserer svært lite av det, slik at melkesukkeret går videre til tykktarmen uten å bli spaltet. Der blir det en fest for bakteriene, som danner gasser og andre avfallsstoffer og gjør at man må oftere på do.

Melkeproteiner er det derimot noen som er allergiske mot.

Skrevet

Men svært få.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...