Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg forholder meg til religioner generellt som kulturelle forklaringsmodeller, som av ulike grunner er avlegse eller irrelevante. Unntaket for min egen del gjelder Gautama Buddha og hans lære. Denne læren er i enkelte land som Thailand, Laos, Kambodsja og Burma (Myanmar),landenes statsreligion, men kan også forstås som en filosofi. Det at Buddha var et menneske som hadde fått opplysning og ikke en gud, gjør det enkelt for meg å forholde meg til hans lære. Konsekvensene av Buddhismen i land med føydale styreformer er alt for mangeartet til at jeg tar det med her. I grunnen er jeg en satans humanist.

Hvem fikk Buddha opplysning fra?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvem fikk Buddha opplysning fra?

Opplysning fikk han gjennom sin søken etter sannhet.

Skrevet

Opplysning fikk han gjennom sin søken etter sannhet.

Hvor søkte han, og hvor/hvordan fant han sannheten?

Skrevet (endret)

Hvor søkte han, og hvor/hvordan fant han sannheten?

Buddha søkte opplysning, ikke Sannheten med stor S. Hvis du er interessert i dette emnet, som jeg forstår du ikke er, finnes det tallrike bøker om det. En litterær fortolkning av livet og læren finnes i Hermann Hesse's roman "Siddharta".

Endret av angkortom
Skrevet

Buddha søkte opplysning, ikke Sannheten med stor S. Hvis du er interessert i dette emnet, som jeg forstår du ikke er, finnes det tallrike bøker om det. En litterær fortolkning av livet og læren finnes i Hermann Hesse's roman "Siddharta".

Nå er det vel slik at de fleste mennesker søker både opplysning og sannhet, uten at de har fått kjempesvære statuer av seg verden over av den grunn.

Derfor undrer jeg meg på hva som var så spesielt med Budda, som blir hyllet og tilbedt som en gud, bare fordi han søkte.

Jeg trodde at du kanskje visste noe om det, men jeg må altså studere buddhisme for å finne ut om han fant noen opplysning eller sannhet (med liten s)i det hele tatt?

Skrevet

Nå er det vel slik at de fleste mennesker søker både opplysning og sannhet, uten at de har fått kjempesvære statuer av seg verden over av den grunn.

Derfor undrer jeg meg på hva som var så spesielt med Budda, som blir hyllet og tilbedt som en gud, bare fordi han søkte.

Jeg trodde at du kanskje visste noe om det, men jeg må altså studere buddhisme for å finne ut om han fant noen opplysning eller sannhet (med liten s)i det hele tatt?

Trekk ikke den slutning at vedkommende tror det samme som alle andre buddhister. Buddhismens læresetninger er dunkle, og tolkningen varierer fra person til person. Japansk buddhisme er helt annerledes enn buddhismen i Sørøst-Asia. Enkeltmennesker har også forskjellige synspunkter. Men vanligvis kan det være nyttig å ha følgende punkter i tankene: 1) Buddhismen anerkjenner ingen personlig Skaper, ingen Gud som eksisterer uavhengig av vårt sinn. Men mange buddhister tilber bilder og relikvier av Buddha. 2) Siddhattha Gotama ble gitt tittelen Buddha, og hans etterfølgere kom til å betrakte ham som sitt religiøse forbilde, som det eksempel de skulle etterligne. Han oppmuntret folk til å skaffe seg opplysning ved å studere menneskeheten fra et menneskelig synspunkt og til å fjerne årsakene til lidelsene ved å få kontroll over sinnet og utslette alt jordisk begjær. Han lærte at man på denne måten kan nå nirvana, bli utfridd av rekken av gjenfødelser. 3) Buddhistene dyrker sine forfedre, for de betrakter dem som kilden til sitt liv.

Skrevet (endret)

Nå er det vel slik at de fleste mennesker søker både opplysning og sannhet, uten at de har fått kjempesvære statuer av seg verden over av den grunn.

Derfor undrer jeg meg på hva som var så spesielt med Budda, som blir hyllet og tilbedt som en gud, bare fordi han søkte.

Jeg trodde at du kanskje visste noe om det, men jeg må altså studere buddhisme for å finne ut om han fant noen opplysning eller sannhet (med liten s)i det hele tatt?

Det jeg synes er spesielt med Buddha trenger jeg en avhandling for å beskrive. Det har jeg dessverre ikke tid og anledning til. Men grunnen til at han dyrkes som en gud, som du uttrykker det, er nok fordi han grunnla en religion. Religionen er basert på hans lære: Middelveien,(The Middle Way). Denne veien består av forståelse for De Fire Hellige Sannheter og Den Edle Åttefoldige Sti. De Fire Hellige Sannheter kan uttrykkes slik:

1. Å eksistere er å være ulykkelig. ( Existence is unhappiness)

2. Ulykkelighet er årsaket av begjær og selviskhet. ( Unhappiness is caused by desire and selfishness.)

3. Begjær og "tørst" kan overvinnes ved å følge (Desire and craving can be overcome by)

4. Å følge Den Åttefoldige Sti. (Following The Eight-fold Path.)

Jeg må igjen presisere at det for meg er livsfilosofien som er viktig. Jeg regner meg ikke som buddhist, og har intet ønske om at flere skal bli buddhister

Endret av angkortom
Skrevet

Trekk ikke den slutning at vedkommende tror det samme som alle andre buddhister. Buddhismens læresetninger er dunkle, og tolkningen varierer fra person til person. Japansk buddhisme er helt annerledes enn buddhismen i Sørøst-Asia. Enkeltmennesker har også forskjellige synspunkter. Men vanligvis kan det være nyttig å ha følgende punkter i tankene: 1) Buddhismen anerkjenner ingen personlig Skaper, ingen Gud som eksisterer uavhengig av vårt sinn. Men mange buddhister tilber bilder og relikvier av Buddha. 2) Siddhattha Gotama ble gitt tittelen Buddha, og hans etterfølgere kom til å betrakte ham som sitt religiøse forbilde, som det eksempel de skulle etterligne. Han oppmuntret folk til å skaffe seg opplysning ved å studere menneskeheten fra et menneskelig synspunkt og til å fjerne årsakene til lidelsene ved å få kontroll over sinnet og utslette alt jordisk begjær. Han lærte at man på denne måten kan nå nirvana, bli utfridd av rekken av gjenfødelser. 3) Buddhistene dyrker sine forfedre, for de betrakter dem som kilden til sitt liv.

Godt innlegg. Har bare en innvending. Buddhistene dyrker ikke sine forfedre. Kanskje du blander kortene, da japanere ofte er både shinto'ister og buddhister Shinto'isme er en forfedre-kultus.

Skrevet

Trekk ikke den slutning at vedkommende tror det samme som alle andre buddhister. Buddhismens læresetninger er dunkle, og tolkningen varierer fra person til person. Japansk buddhisme er helt annerledes enn buddhismen i Sørøst-Asia. Enkeltmennesker har også forskjellige synspunkter. Men vanligvis kan det være nyttig å ha følgende punkter i tankene: 1) Buddhismen anerkjenner ingen personlig Skaper, ingen Gud som eksisterer uavhengig av vårt sinn. Men mange buddhister tilber bilder og relikvier av Buddha. 2) Siddhattha Gotama ble gitt tittelen Buddha, og hans etterfølgere kom til å betrakte ham som sitt religiøse forbilde, som det eksempel de skulle etterligne. Han oppmuntret folk til å skaffe seg opplysning ved å studere menneskeheten fra et menneskelig synspunkt og til å fjerne årsakene til lidelsene ved å få kontroll over sinnet og utslette alt jordisk begjær. Han lærte at man på denne måten kan nå nirvana, bli utfridd av rekken av gjenfødelser. 3) Buddhistene dyrker sine forfedre, for de betrakter dem som kilden til sitt liv.

Altså tror buddhistene også på noe guddommelig og overnaturlig.

Det finnes ikke noen menneskelig logikk for gjenfødelse.

Og jeg har sett mange buddhister som står foran en buddafigur og bukker og nikker i tilbedelse av figuren.

Det er for meg helt klart at buddhistene tror på noe overnaturlig.

Hvis ikke bør de forklare hvordan en gjenfødelse kan skje på menneskelig vis.

Skrevet

Altså tror buddhistene også på noe guddommelig og overnaturlig.

Det finnes ikke noen menneskelig logikk for gjenfødelse.

Og jeg har sett mange buddhister som står foran en buddafigur og bukker og nikker i tilbedelse av figuren.

Det er for meg helt klart at buddhistene tror på noe overnaturlig.

Hvis ikke bør de forklare hvordan en gjenfødelse kan skje på menneskelig vis.

Du må lese innleggene du siterer, poenget er å UNNGÅ gjenfødelse (kort summert): Han oppmuntret folk til å skaffe seg opplysning ved å studere menneskeheten fra et menneskelig synspunkt og til å fjerne årsakene til lidelsene ved å få kontroll over sinnet og utslette alt jordisk begjær. Han lærte at man på denne måten kan nå nirvana, bli utfridd av rekken av gjenfødelser.

Skrevet

Du må lese innleggene du siterer, poenget er å UNNGÅ gjenfødelse (kort summert): Han oppmuntret folk til å skaffe seg opplysning ved å studere menneskeheten fra et menneskelig synspunkt og til å fjerne årsakene til lidelsene ved å få kontroll over sinnet og utslette alt jordisk begjær. Han lærte at man på denne måten kan nå nirvana, bli utfridd av rekken av gjenfødelser.

Hvorfor tror du at buddhistene må forsøke å unngå noe de ikke tror på?

Skrevet

Kanskje du skulle tenke litt selv.

Når det gis inntrykk av at buddhistene ikke tror på noe overnaturlig, da er det grunn til å spørre om hvorfor de prøver å unngå det overnaturlige, som en gjenfødelse må være.

Dette er kanskje et ømtålig tema for deg?

Hvis buddhistene lærer at det å leve er å være ulykkelig, da har de det nok ikke godt med seg selv, og tåler kanskje ikke nærgående spørsmål om sin tro?

Buddhistene tror ikke på guder, og de tilber ikke guder.

De tror at universet er innrettet på en måte som gjør at man gjenfødes igjen og igjen, men at man kan frigjøre seg fra den syklusen og bli noe annet, gjennom å frigjøre seg fra verden selv. Grunnen til at man skal gjøre dette, er at livet i seg selv er lidelse, og man kan kun fri seg fra den lidelsen gjennom å stoppe syklusen av gjenfødelser. Slik jeg forstår det, i grove trekk. Jeg har forøvrig stor sans for karmasystemet som moralsk meme. Jeg tror ikke noe videre på gjenfødelse, men karma er i sitt vesen en utbrodert versjon av det amerikanske munnhellet "What goes around, comes around". Det er et ganske optimistisk syn på verden, for det lærer at man kan forandre den til det bedre gjennom handling, eller gjennom å ikke handle, alt ettersom.

Forøvrig må jeg si meg enig med Angkortom: Du debatterer ikke buddhismen, du prøver i stedet å vri og vrenge på det folk sier, for å vinne en ordlek på poeng. Beklageligvis eksisterer bare disse poengene i hodet ditt, og du oppnår kun å avspore debatten, til ingen verdens nytte.

  • Liker 2
Skrevet

Jeg tar denne en gang til jeg og understreker at dette er svært grove trekk:

1) Buddhismen anerkjenner ingen personlig Skaper, ingen Gud som eksisterer uavhengig av vårt sinn. Men mange buddhister tilber bilder og relikvier av Buddha.

2) Siddhattha Gotama ble gitt tittelen Buddha, og hans etterfølgere kom til å betrakte ham som sitt religiøse forbilde, som det eksempel de skulle etterligne. Han oppmuntret folk til å skaffe seg opplysning ved å studere menneskeheten fra et menneskelig synspunkt og til å fjerne årsakene til lidelsene ved å få kontroll over sinnet og utslette alt jordisk begjær. Han lærte at man på denne måten kan nå nirvana, bli utfridd av rekken av gjenfødelser.

3) Buddhistene dyrker sine forfedre, for de betrakter dem som kilden til sitt liv.

Greit å ta inn over seg at det i ateistisk tankegang vil være elementer av overtro i Buddisme. Å nå nirvana kan vel knapt kalles en realistisk tankegang fra den kanten. Dyrking av forfedre går mer på å vise ære til sin livgiver og tidligere livgivere. De tenker helt annerledes på disse ting i forhold til vestlige mennesker.

Skrevet

Det finnes guder i buddhismen. De er bare ikke særlig relevante for menneskets utvikling og arbeid mot nirvana.

Skrevet (endret)

1) Buddhismen anerkjenner ingen personlig Skaper, ingen Gud som eksisterer uavhengig av vårt sinn. Men mange buddhister tilber bilder og relikvier av Buddha.

2) Siddhattha Gotama ble gitt tittelen Buddha, og hans etterfølgere kom til å betrakte ham som sitt religiøse forbilde, som det eksempel de skulle etterligne. Han oppmuntret folk til å skaffe seg opplysning ved å studere menneskeheten fra et menneskelig synspunkt og til å fjerne årsakene til lidelsene ved å få kontroll over sinnet og utslette alt jordisk begjær. Han lærte at man på denne måten kan nå nirvana, bli utfridd av rekken av gjenfødelser.

3) Buddhistene dyrker sine forfedre, for de betrakter dem som kilden til sitt liv.

Takker for nok et godt innlegg.

Jeg er imidlertid fremdeles av den oppfatning at dyrking av forfedre er et fenomen

som er pre- buddhistisk, men som buddhistene inkorporerer

i sin liturgi o.a.

Endret av angkortom

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...