AnonymBruker Skrevet 18. november 2010 #1 Skrevet 18. november 2010 Heisann! Håper sårt på svar her! Jeg har nettopp flytta hjemmefra, også har jeg takka ja til en leilighet via tlf, har vært på visning å alt sist uke. Så, ba han med sende legitimasjon til han på mail, så han kan oppdrette konto til å ha dep. Er det sånn de pleier å gjør det? Å hva legitimasjon er best? billappen, passet eller bankkortet? Takker for svar!!
AnonymBruker Skrevet 18. november 2010 #2 Skrevet 18. november 2010 Hadde blitt skeptisk til å sende legimitasjon på mail til andre.
AnonymBruker Skrevet 18. november 2010 #3 Skrevet 18. november 2010 Kanskje et dumt spørsmål, men hva kan de gjøre med min legitimasjon? Hva er "minst" farlig å sende?
Tabris Skrevet 18. november 2010 #4 Skrevet 18. november 2010 Jeg ville avtalt at dere kan møtes i banken. Så kan dere begge åpne kontoen og signere der og da.
Fluffe Skrevet 18. november 2010 #5 Skrevet 18. november 2010 Enig Tabris. Ville aldri sendt personlige opplysninger slik
AnonymBruker Skrevet 18. november 2010 #6 Skrevet 18. november 2010 Depositumskonto skal ordnes med personlig fremmøte. Evt finne en bank som godtar at dere sitter i hver deres filial samtidig, dersom det er vanskelig å møtes. Aldri send kopi av din ID på mail, og ikke betal depositumspenger til utleiers konto, en depositumskonto skal stå i ditt navn.
AnonymBruker Skrevet 18. november 2010 #7 Skrevet 18. november 2010 En depositumskonto skal være en konto DU eier, men som hverken du eller huseier kan disponere uten den andres samtykke. Han kan ikke opprette en slik konto uten deg, så nei, dette er ikke måten det gjøres.
ladyluna Skrevet 18. november 2010 #8 Skrevet 18. november 2010 Du som leietaker skal opprette depositumskonto i ditt navn. Utleier på være med for å signere papirer, dere skal nemlig begge disponere kontoen (men ingen av dere har lov til å ta ut pengene uten godkjenning fra den andre parten). Du som leietaker skal sette inn depositumsbeløpet samtidig som dere oppretter kontoen (som regel 3 mnd. husleie - ihvertfall ikke mer), mens det etter loven er utleier som skal betale avgiften banken tar for å opprette kontoen (vanligvis 400 - 800 kr). Utleier kan ikke bruke en kopi av din legitimasjon til noe som har med leieforholdet å gjøre. Det var veldig rart at han ba om det! Ikke send det!
AnonymBruker Skrevet 19. november 2010 #10 Skrevet 19. november 2010 Du som leietaker skal opprette depositumskonto i ditt navn. Utleier på være med for å signere papirer, dere skal nemlig begge disponere kontoen (men ingen av dere har lov til å ta ut pengene uten godkjenning fra den andre parten). Du som leietaker skal sette inn depositumsbeløpet samtidig som dere oppretter kontoen (som regel 3 mnd. husleie - ihvertfall ikke mer), mens det etter loven er utleier som skal betale avgiften banken tar for å opprette kontoen (vanligvis 400 - 800 kr). Utleier kan ikke bruke en kopi av din legitimasjon til noe som har med leieforholdet å gjøre. Det var veldig rart at han ba om det! Ikke send det! Dette er feil. Man kan faktisk kreve opp til 6 mnd husleie i depositum, men det er ikke vanlig. De fleste bruker 3 x husleie. Min bank ville ha kopi av leiekontrakten også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå