Gå til innhold

Hjelp! Mister masse hår med roten!

Anbefalte innlegg

Skrevet

De siste ca 3-4 mnd har jeg mista masse hår,og kan kjenne at hestehalen er betraktelig tynnere..

Kan bare dra i håret,så følger det mer en god håndfull hår med rot og alt.Og enda mer etter vasking-HATER å vaske det nå!

Har behandla det en god del de to siste årene(bleking,farging,bleking og farging igjen)

men da skal det vel bare knekke? (Det gjør det også,men mister mest hår med rot)

Fått litt babyhår/kortere hår i nakken..men synes det også er ganske lett å dra ut jeg da.

Synes jeg kan dra og dra,og håret stopper ikke å falle:(

Står med speil og blir varm og svett,men tror ikke jeg kan se noen skallede flekker.

Jeg er i 27 år,og går ikke på p-piller eller noe annet.

Hørt at det kan komme av stress,hormoner eller kosthold:

*Kan ha vært mer stressa enn jeg har forstått-har flytta og styrt med å finne meg jobb,og vært litt svingende i humøret pga forskjelllig. Men har ikke FØLT meg stressa.Men jeg har ikke FYSISK stressa.

*Har hatt uregelmessige sykluser det siste året. Tok blodprøver,aner ikke for hva-med de var ok. Vet dog ikke om de er det samme man tar ved hårtap?

*Spiser vel heller ikke spes sunt: knapt vann,masse lett brus,kaffe,som regel kun brød/knekkebrød med ost.Røyk. Når jeg spiser varmt er det gjerne typisk junk,men det kan gå en stund mellom hver varme middag. Huff:)

En ting er om det er stress,hormoner eller kost - da kan jeg vel gjøre noe. Men jeg er redd det er håravfall som hps menn????? (husker ikke hva det het) ikke noe av det blant kvinnene i min familie,av det jeg vet. Men jeg mister jo håret med ROT???

Mulig jeg innbiller meg,men kjønnshårene sitter mye løsere også...kan dra ut masse med roten...

engstelig! Har bestilt lege,men en stund til. Noen som har opplevd lignende? Store sjanser for at jeg lider av mannlig hårtap? (å,herregud....)

HJelp!

Gjest Pantherinae
Skrevet

Er relativt sjelden at kvinner lider av mannlig hårtap, så ikke ta sorgene på forskudd. :)

Det kan være mange grunner til håravfall, jeg sliter ofte med det i perioder hvor jeg har lavt B12. Og stress og slikt kan helt klart føre til håravfall. Selv om man ikke føler seg fysisk stresset, blir man det psykisk når det er mye som foregår. I tillegg er vel høsten et vanlig hårfellingstidspunkt, så kan være en kombo av flere ting!

Er ikke så mye man får gjort før man har vært hos lege og funnet ut litt mer dessverre. Men det du kan gjøre, er å ringe til legekontoret ditt, forklare grunnen til at du skal ned, og høre om det er mulig å få tatt relevante prøver på forhånd, slik at svaret er der når du har time? Det er mulig her jeg bor, da slipper du en del ventetid ihvertfall.

Lykke til! :)

Skrevet

:klem:

Føler med deg, jeg mistet også absurd mye hår for et par år siden. Det var helt grusomt, var nesten på gråten etter å ha dusjet og så alt håret som lå i sluken, og ikke ane om det kom til å stoppe noen sinne - men så ga det seg, og nå er håret like tykt som det var før.

Det kan være at du rett og slett er i en periode hvor mange av hårstråene dine 'dør' et hårstrå har en livssyklus på ca syv år, så går det i dvale i tre måneder før det faller ut. Og du mister sikkert ikke selve hårrota, det er normalt at det ikke er farge i roten av hårstrået ved røyting.

Man kan også tenke tre måneder tilbake i tid, for å se om det skjedde noe spesielt da som gjør at man røyter så mye nå. Jeg hadde f.eks en kraftig influensa med langvarig, høy feber og var under mye stress ca tre måneder før jeg begynte å røyte så enormt.

En ting jeg vet er at jeg røyter mer hvis jeg har lave jernlagre, og hvis jeg bruker hårprodukter med mye protein. En ting jag fant ut var at hvis man har lite sink, vil man miste mer hår. Så jeg kjøpte et multivitamin-tilskudd med sink, og der var det også b-vitaminer. Og så brukte en mild shampoo (babyshampo tror jeg). Prøvde å få i meg proteiner, ble veldig flink til å drikke melk i den perioden. Mistenkte også at mye koffein ikke er så bra, så kuttet ned på kaffedrikkingen.

(men hvis du har et dårlig kosthold, vil også håret tjene på at du bedrer det)

Vet ikke om noen av disse tingene faktisk hjalp, men plutselig mistet jeg ikke hår mer. Kan hende det ville skjedd uansett.

Skrevet

TAKK for gode råd,og beroligende tilbakemeldinger! Føler meg roligere nå,skal til og med våge å style håret mitt skikkelig i kveld;)

Fikk et inntrykk av at kvinnelig skallethet var "vanlig" når jeg googla...men er man redd for noe er vel oftest google en uting! (Må huske det til neste gang noe er skummelt,hehe)

Ifht til å ringe legen i forkant- det var lurt! Skal jeg få gjort,så får jeg raskere svar.

Og; jeg bruker jo faktisk proteinshampoo OG balsam! Trodde det skulle ha motasatt effekt,men når jeg tenker meg om så er det jo bare brekte hår osv det står det hjelper for. Blir full stopp med de hårproduktene iallefall! (synd jeg kjøpte en liter av hver,hehe,men verdt det om håret holder seg på hodet. Får heller ikke i meg noe melk,som jeg vet om iallefall,og jern har jeg hatt for lite av for en del år siden...

Har kjøpr meg noen vitaminer nå,og skal supplere med resten imorra.

Men hva menes med roten egentlig? For jeg tror jeg mister det med rot...er ikke farge i enden av håret,nei...men er som en bitteliten "klump" i enden,som jeg alltid har innbilt meg er roten? (Hm..men mener å ha lest at det er noen hårsekker,eller noe sånt?,under der igjen)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...