Gå til innhold

Nansenskolen


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Silje

Begynner å tenke på hva jeg skal til neste år (neste høst - har enda ett år på videregående).

Slik jeg ser det nå, skal jeg søke på Nansenskolen. Jeg lurer ganske enkelt på om det er noen som har erfaringer fra denne? Anbefaler dere den? Noen andre nevneverdige ting?

SLik jeg har forstått det kan man ta forberedende der, og man kan få tilsammen 10 ekstrapoeng etter fullført år.

Stemmer dette, eller har det vært endringer de siste årene?

_________________

Silje1212[ Dette Innlegg er endret av: Silje den 2002-05-05 18:58 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Silje

Jeg har gått der, men det er en stund siden (over ti år). Kjenner imidlertid folk som har gått der både før og etter og det ser ut som "nansenånden" er den samme. Jeg trivdes kjempebra og ville aldri vært foruten. Jeg ville aldri ha lært meg selv å kjenne (eller vært den samme å kjenne?) uten.

Nansenskolen er (var) litt annerledes enn mange andre folkehøgskoler fordi de har som utgangspunkt at de som går der er voksne individer. Det medfører bla at man har enkeltrom, at det er opp til en selv å følge undervisningen og at det er lov å nyte alkohol på skolen. Det var i alle fall slik. I mitt kull var gjennomsnittsalderen 30, men ca 70% kom rett fra gymnaset. Resten var folk som tok en pause fra hverdagen, var pensjonister eller lignende.

Det at vi var så ulike og levde ulike like ellers var veldig flott og jeg ble kjent med folk jeg ellers aldri ville ha blitt kjent med. I tillegg ble man utfordret faglig og kreativ på flere områder. Jeg gikk på filosofilinja (tok samtidig ex.phil), men vi hadde allikvel timer i akttegning (og jeg hadde ALDRI trodd at jeg faktisk kunne tegne). Vi satte opp teater og lagde filmklubb. Det var et utfordrende år.

Jeg har imidlertid en liten advarsel: Folkehøgskole (i alle fall mitt kull på Nansen) er veldig intenst. Du lever tett med de samme 50 elevene og 10 ansatte døgnet rundt i 8 mnd og ser knapt andre. Det er lett å føle seg innelåst, selv om man kan dra nårsomhelst (enten på byen i Lillehammer eller hjem på ferie). Alle lever liksom så veldig og så intenst med hverandre hele tiden. Det var flere enn meg som fikk den reaksjonen. Unntaket var de som så på det hele som en forlenging av russefeiringa. Men hvert kull er sikkert forskjellig.

Var innom hjemmesida deres (www.nansenskolen.no)for å se om det stod svar på dine spørsmål (det gjorde det ikke, ring skolen og spør) og så til min glede at flere av lærerne er der ennå.

I alle fall: Jeg vil gå der igjen! Enten når jeg trenger litt pusterom (kunne tenkt meg skrivekurset) eller når jeg blir pensjonist. Og det er i alle fall en anbefaling.

Lykke til fra et Nansenbarn12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silje

Tusen takk for flott og utfyllende svar.

Har bestemt meg for å søke dit i alle fall, når tiden kommer.

Det er veldig høye krav som stilles en elev ved nansenskolen, er det vel ikke? Slik jeg har forstått det så er dette den mest særiøse av alle folkehøgskoler (den kommer vel knapt under den kategorien).

Ikke et "latskapens" år, riktig?

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Silje

Tja, det stilles krav om at du er voksen, og det er ingen som løper rundt å passer på deg. Du må ta ansvar for eget liv. Men ellers følte jeg ikke at skolen i seg selv stilte mange krav. Verre var det med forventningene jeg selv og andre hadde. Det å leve så tett er slitsomt. Man blir veldig konfrotert med seg selv hele tida, og det tar på. Men jøss som man lærer.

Om du velger å ta eksamen er opp til deg selv. Jeg anbefaler deg det i alle fall. 10 vekttall på 8 mnd er ikke så mye, selvom mesteparten leses mot slutten av vårsemesteret.

Et siste tips: Legg arbeid i det personlige følgebrevet. Vis interesse og modenhet i brevet. Kom med tanker om hvorfor akkurat du bør gå akkurat der. Opptaket gjøres i stor grad utfra brevet og i liten grad utfra karakterer.

Og du kan søke allerede nå.

Lykke til

_________________

- Xantippe - enig.gif

1212[ Dette Innlegg er endret av: Xantippe den 2002-05-22 16:55 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...