Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er pr. dags dato medlem av statskirken, men det er i bunn og grunn kun fordi jeg ikke har funnet et bedre alternativ. Jeg er agnostiker, men føler ikke at HEF er helt det jeg er ute etter.

Så, hva finnes det av alternativer i Norge? Hittil har jeg kun funnet sosialhumanistene, men finnes det noe mer? :lete:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, jeg er agnostiker og valgte unitarforbundet.

Mvh Yvonne :heiajente:

Gjest Pantherinae
Skrevet

Dette har jeg lurt litt på og. Er agnostiker, og har meldt meg ut av statskirken, men synes ikke HF helt er det rette for meg.

Yvonne, hvorfor valgte du dette? Må ærlig si jeg ikke har hørt noe om dette før, men da jeg googlet det virket det jo som det er en form for kristen tro?

Skrevet (endret)

Må man være medlem noe sted da? Selv er jeg forsåvidt medlem av statskirken, men jeg bryr meg egentlig ikke om å utøve noen form for religion. Jeg klarer ikke å definere meg hverken som det ene eller andre. Jeg bare bryr meg ikke.

Endret av LukaFrost
Skrevet

Pantherinae: Jeg limer inn et svar jeg skrev en gang til en annen som lurte på det samme.

Det er helt riktig at de regnes som et kristen trossamfunn. Derimot har unitarforbundet har et dogmefritt syn, og de er klare på at hvert enkelt menneske er ansvarlig for å sin egen tro. Derfor finnes det ingen gal eller rett tro. I verden i dag så er det mange som regner seg som unitarer, og som samtidig både er agonistikere og ateister. Og for meg er det ikke så viktig at de andre i Unitarforbundet er kristne, jeg har selv vært kristen, jeg har også hatt kristne holdninger tidligere, og det er jo ikke slik at det ikke preger meg lenger i det hele tatt. Det har vært en del av meg, og det er ikke noe jeg skjemmes av.

Og jeg er forsåvidt enig som nevnt over her at man ikke må være medlem av noe trossamfunn, men jeg har selv personlig savnet å kjenne en tilhørighet til noe. Det er fint å kunne være medlem av noe jeg kjenner meg igjen i, samtidig som det er åpenhet for at jeg ikke lenger er kristen, det er et sted hvor man kan diskutere og dele holdninger. Som de selv skriver:

We are an open, searching, freethinking group, and are not tied to any fixed religious views. (se kilde)
Eller som de skriver på sin norske side:

Og siden troen er Guds gave, kan den være forskjellig fra menneske til menneske. Derfor gjør vi ikke krav på å eie en trosfasit, men vi er mer opptatt av å gå trosveien sammen på forskjellige måter og lære av hverandre.
Ergo: jeg vil absolutt si det er plass til meg hos unitarene selv uten en kristen tro.

Gjest Pantherinae
Skrevet

Takk for svar Yvonne! :)

Må ærlig innrømme jeg ikke leste mye, så fikk ikke med meg alt det du skrev nå. Da blir det jo litt annerledes enn hva jeg så får meg. Men tror nok ikke det der er helt tingen for meg ihvertfall. :)

Jeg føler ikke at jeg mangler noe ved å ikke være medlem noe sted, men har forstått det slik at om jeg ikke melder meg inn noe sted etter å ha meldt meg ut av statskirken, går fortsatt "støtten min" dit? Men om jeg hadde meldt meg inn i f.eks. HF, da hadde den gått dit. Nå er ikke dette veldig viktig for meg altså, statskirken er jo ikke akkurat det verste, men synes det er veldig rart at støtten dit opprettholdes når jeg har meldt meg ut!

Skrevet

Jeg føler ikke at jeg mangler noe ved å ikke være medlem noe sted, men har forstått det slik at om jeg ikke melder meg inn noe sted etter å ha meldt meg ut av statskirken, går fortsatt "støtten min" dit? Men om jeg hadde meldt meg inn i f.eks. HF, da hadde den gått dit. Nå er ikke dette veldig viktig for meg altså, statskirken er jo ikke akkurat det verste, men synes det er veldig rart at støtten dit opprettholdes når jeg har meldt meg ut!

Det er i grunn derfor jeg også føler at jeg "må" melde meg inn et sted. Er i bunn og grunn i mot statskirkeordningen, og da føles det litt håpløst at de "får penger av meg" selv om jeg ikke er medlem.

Synes forøvrig Unitarforbundet så spennende ut, takk for tips :)

Gjest Pantherinae
Skrevet

Takk Pingting! Akkurat noe slikt jeg har vært på utkikk etter. Meldte meg inn nå. :)

Skrevet

Jeg har alltid kalt meg agnostiker. Så fant jeg Bahái'í.. de er opptatt av fred og enhet mellom alle religioner og livssyn, så alle er veldig velkomne der med alle sine syn og holdninger.

www.bahai.no

Skrevet

Takk Pingting! Akkurat noe slikt jeg har vært på utkikk etter. Meldte meg inn nå. :)

Hyggelig å kunne hjelpe til! :happy:

Skrevet

Jeg er pr. dags dato medlem av statskirken, men det er i bunn og grunn kun fordi jeg ikke har funnet et bedre alternativ. Jeg er agnostiker, men føler ikke at HEF er helt det jeg er ute etter.

Så, hva finnes det av alternativer i Norge? Hittil har jeg kun funnet sosialhumanistene, men finnes det noe mer? :lete:

Sosialhumanistene er vel det eneste alternativet man trenger :-D

Er selv medlem der. Gratis medlemskap (de får da tross alt støtte fra staten),

og de samarbeider med Unicef ang. nødhjelp. Gratis vielse for medlemmer, gratis ungdomsundervisning, osv. osv...

Skrevet

Jeg føler ikke at jeg mangler noe ved å ikke være medlem noe sted, men har forstått det slik at om jeg ikke melder meg inn noe sted etter å ha meldt meg ut av statskirken, går fortsatt "støtten min" dit?

Dette stemmer ikke lenger. Statskirken får en post på statsbusjettet hvert år, men her har ikke antall medlemmer noe å si. Deretter får alle andre godkjente trossamfunn utdelt det samme beløpet pr medlem, som statskirkens støtte tilsvarer. De som ikke står noe sted faller utenfor alle disse beregningene.

• 3 uker senere...
Skrevet

syns sosialhumanismene og HEF ser ganske like ut, hva er hovedforskjellene?

• 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Tja, jeg er agnostiker og valgte unitarforbundet.

Den norske unitarkirke er for kristne unitarer. Det fins mange slags unitarer, men unitarkirken er en kristen kirke. Da jeg var medlem fikk jeg et kort, og dette sto på kortet:

Kristne unitarer mener:

- Gud er en

- Jesus var et menneske (ikke Gud)

- Fornuften styrer troen

- Trosbekjennelser er unødvendige

- Bibelen er litteratur

- Bibelens viktigste budskap som går foran alle dogmer, er:

Hør, Israel. Herren er vår Gud, Herren er en. Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av hele ditt sinn og av all din kraft.

Du skal elske din neste som deg selv (Markus 12, 29-31)pågrunn av at kristne unitarer har en viss fasit på hva man tror så syns jeg det er veldig feil å være medlem hvis man ikke er kristen. Det er jo trossalt en kristen kirke.

Endret av Caylee
Skrevet (endret)

Den norske unitarkirke er for kristne unitarer. Det fins mange slags unitarer, men unitarkirken er en kristen kirke. Da jeg var medlem fikk jeg et kort, og dette sto på kortet:

Kristne unitarer mener:

- Gud er en

- Jesus var et menneske (ikke Gud)

- Fornuften styrer troen

- Trosbekjennelser er unødvendige

- Bibelen er litteratur

- Bibelens viktigste budskap som går foran alle dogmer, er:

Hør, Israel. Herren er vår Gud, Herren er en. Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av hele ditt sinn og av all din kraft.

Du skal elske din neste som deg selv (Markus 12, 29-31)pågrunn av at kristne unitarer har en viss fasit på hva man tror så syns jeg det er veldig feil å være medlem hvis man ikke er kristen. Det er jo trossalt en kristen kirke.

Og igjen, jeg viser til mitt innlegg;

Det er helt riktig at de regnes som et kristen trossamfunn. Derimot har unitarforbundet har et dogmefritt syn, og de er klare på at hvert enkelt menneske er ansvarlig for å sin egen tro. Derfor finnes det ingen gal eller rett tro. I verden i dag så er det mange som regner seg som unitarer, og som samtidig både er agonistikere og ateister. Og for meg er det ikke så viktig at de andre i Unitarforbundet er kristne, jeg har selv vært kristen, jeg har også hatt kristne holdninger tidligere, og det er jo ikke slik at det ikke preger meg lenger i det hele tatt. Det har vært en del av meg, og det er ikke noe jeg skjemmes av.

Som de selv også skriver:

We are an open, searching, freethinking group, and are not tied to any fixed religious views. (se kilde)

Og siden troen er Guds gave, kan den være forskjellig fra menneske til menneske. Derfor gjør vi ikke krav på å eie en trosfasit, men vi er mer opptatt av å gå trosveien sammen på forskjellige måter og lære av hverandre.
Ergo: jeg vil absolutt si det er plass til meg hos unitarene selv uten en kristen tro.

Uansett, det spiller ingen rolle hvorvidt de kaller seg en kirke, meninghet eller what-not. Så lenge jeg føler en viss tilhørighet, og Unitarforbundet er komfortable med å ha meg som medlem ser jeg ikke helt problemet.

Endret av Yvonne
Skrevet

Og igjen, jeg viser til mitt innlegg;

Som de selv også skriver:

Uansett, det spiller ingen rolle hvorvidt de kaller seg en kirke, meninghet eller what-not. Så lenge jeg føler en viss tilhørighet, og Unitarforbundet er komfortable med å ha meg som medlem ser jeg ikke helt problemet.

gjør som du vil ;) jeg bare sa min mening, og påpekte at den norske unitarforbundet er kristne. Bare sånn at ikke andre skal tro det ikke er en kristen gruppe/meninget

Skrevet (endret)

gjør som du vil ;) jeg bare sa min mening, og påpekte at den norske unitarforbundet er kristne. Bare sånn at ikke andre skal tro det ikke er en kristen gruppe/meninget

Jeg forholder meg til hva de uttrykker på sine hjemmesider, og utifra det jeg har erfart i mitt møte med dem. Det spiller ingen rolle for meg om de måtte kalle seg en kristen gruppe så lenge dette er det de står for:

Unitarforbundet betrakter oss selv som et kristent, liberalt trossamfunn med utgangspunkt i den radikale reformasjon i Transilvania på 1500-tallet. Vi har ingen dogmer eller trosbekjennelse som man binder seg til. Vi mener evangeliet følges best når vår tro gjør oss til gode mennesker. Og siden troen er Guds gave, kan den være forskjellig fra menneske til menneske. Derfor gjør vi ikke krav på å eie en trosfasit, men vi er mer opptatt av å gå trosveien sammen på forskjellige måter og lære av hverandre.

Tre stikkord oppsummerer hva som er viktig for oss:

FRIHET – TOLERANSE – RESPEKT

Kilde

Enkelt og greit. Og mitt inntrykk ift dem er at det egentlig ikke spiller noen rolle hva man kaller seg, kristen eller ei, så lenge man har friheten, toleransen og respekten for hverandre.

Endret av Yvonne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...