AnonymBruker Skrevet 18. november 2010 #1 Skrevet 18. november 2010 Hei jeg leste et blogg innlegg av en jente som fikk en finsk jente på nakken fordi hun mente at Norge var feig under andre verdenskrig. Var Norge feig? Ga vi opp? Hva skjedde den gangen? Og sloss ikke nordmenn i vinterkrigen? http://stineintheuk.blogg.no/1290063806_finland_trasher_norge.html
Chiyo Skrevet 18. november 2010 #2 Skrevet 18. november 2010 Kan ikke mye men i Max Manus filmen forsvarte de jo seg. Det var jo ting som skjedde på ekte.
Sugerøret Skrevet 18. november 2010 #3 Skrevet 18. november 2010 vinterkrigen var forskjellig fra andre verdenskrig.Noen nordmenn var med der ja og kjempet på finsk side ,mer kan jeg ikke i farta : http://www.snl.no/Finland/vinterkrigen Norge offisielt kapitulerte etter en stund ja,men da hadde vi i det "skjulte" gutta på skaugen,de som dro til England for å kjempe vidre,få utdannelse i RAF f.eks. Millorg kjempet i mot tyskerne i til krigen var over i Norge. Finland stod sammen med Russerne og Nazistene første del av krigen,før både Russland og Finland skiftet side. Om jeg husker rett,en del år siden jeg lærte om dette på skolen. 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2010 #4 Skrevet 18. november 2010 Slemt av ho finske å sei stygge ting om Noreg da.
Inx Skrevet 18. november 2010 #5 Skrevet 18. november 2010 Tja, det blir jo veldig smak og behag. I det store bildet så var jo Norge et raskt og enkelt bytte for tyskerne, men de møtte skikkelig motstand i nord-norge blant annet. Ellers var nok Norge i stor grad et relativt sett ansett som både fredelig og medgjørlig land av nazistene under krigen.
charlott Skrevet 18. november 2010 #6 Skrevet 18. november 2010 (endret) Norge offisielt kapitulerte etter en stund ja Er du sikker på at Norge kapitulerte? Jeg tror ikke vi gjorde det, Kongen og Regjering klarte å flykte til England og drev derfra motstanden så godt de kunne gjennom motstandsbevegelsene. Endret 18. november 2010 av charlott
Alvina Skrevet 18. november 2010 #7 Skrevet 18. november 2010 (endret) Norge hadde sett hva som skjedde i land etter land. Vi ville gitt opp langt før, hvis vi visste at vi ble invadert. Men Sverige holdt pusten og ble bare formelt invadert og ga seg uten motstand. For å spare liv. Med den tunge krigsmaskinen hadde vi ikke noe valg, at Sovjet valgte gå til vinterkrigen var for å ha et stategisk krigsvåpen tilstede, samtidig som blått og rødt bare eksploderte. Alt var hysj og du kunne bli drept hvis barna sang feil sang. Jeg tror ikke vi skal være så raske til å dømme noen. Det var verdenskrig. Endret 18. november 2010 av Alvina
Mann34 Skrevet 18. november 2010 #8 Skrevet 18. november 2010 Det var i all hovedsak den norske handelsflåten som sto for det største norske bidraget i kampen mot tyskerene under 2. verdenskrig. Noen hevder til og med at Tyskland ville ha vunnet krigen viss ikke norske krigsseilere og norske skip hadde deltatt på alliert side. Den hadde avgjørende betydning i forhold til leveranser av krigsmatriell, olje, mat, mm til Storbritania. Du kan lese mer her.
AnonymBruker Skrevet 18. november 2010 #9 Skrevet 18. november 2010 Den finske jenta bør passe egen dør i denne saken her. Finnene visste lenge før noen andre at de brente mennesker i KL og mordene, henrettelsene, alt som skjedde. En gruppe finske mennesker ble utlevert fra KL og tilbake til finland, de fortalte alt de hadde sett, men finske regjeringen kunne ikke gjøre noe mot det. De hadde alliert seg med tyskerene mot russerene dersom de skulle ta finland. I mange år skjedde det grusomme ting som verden ikke fikk vite før krigens slutt. Hvem er feig?
Chiyo Skrevet 18. november 2010 #10 Skrevet 18. november 2010 Litt teit og si at Norge ikke hjalp Finland. Nordmenn sloss og døde mens de forsvarte Finland i vinterkrigen. Skikkelig utakknemmelig og si at vi ikke hjalp dem. Norge har dessuten ikke noe ansvar for Finland de kan sloss for sin egen sak.
Gjest Pantherinae Skrevet 19. november 2010 #11 Skrevet 19. november 2010 Denne tråden får meg til å tenke på denne. :gjeiper:
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå