AnonymBruker Skrevet 18. november 2010 #1 Skrevet 18. november 2010 Jeg kjøpte Macbook i februar, og batteriet er allerede nå elendig. Jeg bruker den til å ta notater i forelesningene på skolen, selv når jeg bare bruker Word og Firefox så ryker batteriet på rett over to timer. Dette er jo langt under batteritiden som er oppgitt. Burde jeg ikke få nytt batteri som faktisk varer litt lenger? Jeg husker den første måneden når det føltes som om batteriet varte evig. Jeg er klar over at batteritid går nedover etter hvert som maskiner blir eldre, men var ikke dette litt fort? Grunnen til at jeg vil spør her før jeg evt. går til Eplehuset er at jeg har hatt så mange dårlige erfaringer med både kundebehandling, tidsbruk og elendig teknisk arbeid hos Apple at jeg mistenker dem for å være djevelen selv, og vil ikke gå med mindre jeg har en god sak.
aluminium Skrevet 18. november 2010 #2 Skrevet 18. november 2010 Eplehuset er stort sett veldig greie, iallefall her i Bergen. Et slikt batteri bør vel vare minst 2 år ift. forbrukerkjøpsloven. Laptoper er definert å vare i fem år, så det er mulig det gjelder også batteriet, selv om jeg tviler sterkt. Last ned coconutBattery (http://www.coconut-flavour.com/coconutbattery/) og sjekk hvordan kapasiteten er ift. original. Er den sterkt redusert er det nok noe alvorlig galt. Det som kan hjelpe er en kaliberering av batteriet, altså lade fullstendig ut, lade helt opp igjen og lade helt ut igjen. Dette står bedre forklart på Apples sider. Jeg tviler på at det funker, men det er verdt et forsøk...
charlott Skrevet 18. november 2010 #3 Skrevet 18. november 2010 Jeg mener at batteriet er unntatt garantiordningen, det gjelder i hvert fall ikke i 2 år...! Et batteri kan behandles på mange måter, og levetid vil ofte være deretter. MacBook lader hardere hvis du lader nar maskinen er påslått, prøv å lade når maskinen er helt avslått. Unngå også for mye "klattlading". Da bør batteriet holde i hvert fall 1-2 år avh av bruk.
aluminium Skrevet 18. november 2010 #4 Skrevet 18. november 2010 Hvorvidt klattlading er skadelig er vel ganske omdiskutert. Enkelte hevder at lithium-batterier holder lengre ved klattlading enn ved å lade helt opp og ut hver gang. Grunnen er visst at et lithium-batteri har en levetid som tilsvarer et gitt antall ladesykluser. Dersom man klattlader tar det lengre tid før dette antallet sykluser oppnås enn om man lader helt opp og ned hver gang. Uansett, maskinen er fortsatt dekket av garanti. Ta først en sjekk på hvordan helsen på batteriet er i coconut, og dersom det står veldig dårlig til så er det bare å ta seg en tur til Eplehuset og klage. De er som regel ganske greie. Min MBP som jeg kjøpte i aug/sep i fjor ser slik ut i coconut: Jeg har ikke tenkt noe særlig over hvordan den har blitt ladet opp og ned, rett og slett fordi jeg ikke kunne brydd meg mindre. Det er en maskin som skal brukes, og da gidder jeg bare ikke tenke over hvordan man bør lade osv. for å absolutt maksimere levetiden...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå