AnonymBruker Skrevet 18. november 2010 #1 Skrevet 18. november 2010 Hei! Jeg skal ta privatist eksamen tirsdag 23.11.10. Jeg har noen spørsmål siden jeg får svært lite informasjon på skolen. Jeg har jo hatt samfunnsfag i vgs1, jeg går vgs2 nå. Så jeg er jo kjent med stoffet. Men jeg lurer på: 1. Hvor lang forberedelsestid får jeg? 2. Er det flere deler, eller får jeg bare en oppgave jeg skal svare på?
Sofie_22 Skrevet 18. november 2010 #2 Skrevet 18. november 2010 Du trekker en oppgave eller et tema og får ca 30 min på å forbrede deg. Du kan også ta med notater inn. Etter du har fremført får du spørsmål hovedsaklig knyttet til teamet og eventuelt andre spørsmål knyttet til pensum. Lykke til!
Independent_ Skrevet 19. november 2010 #3 Skrevet 19. november 2010 1. Hvor lang forberedelsestid får jeg? 2. Er det flere deler, eller får jeg bare en oppgave jeg skal svare på? Du får et tema fra boka - et av læreplanmålene 48 timer før eksamen som du skal jobbe med hvor du vil og bruke hvilke som helst hjelpemidler og virkemidler. Du skal forberede deg til denne delen. Så kommer du inn på eksamen og går gjennom stoffet ditt som du har forberedt, før du får et nytt tema som du ikke visste om på forhånd. Her skal du svare på spørsmål fortløpende når sensor spør. Etter det kan du få tre-fire andre spørsmål fra de andre læreplanmålene.
Envy Skrevet 19. november 2010 #4 Skrevet 19. november 2010 Er det bare kunnskapsløftet man kan ta eksamen i nå? Husker ikke om jeg hadde kunnskapsløftet eksamen, eller om jeg hadde R-94 i vår, men da var det ihvertfall å trekke et tema, 30 min forberedelesestid og så inn til eksamen. Gikk veldig greit for min del. Viktig å kunne stoffet, og være generelt oppdatert på nyheter (nå kan jo finanskrise, lån, dårlig økonomi i USA etc. være viktige temaer å få med seg).
rufsaa Skrevet 19. november 2010 #5 Skrevet 19. november 2010 Du får et tema fra boka - et av læreplanmålene 48 timer før eksamen som du skal jobbe med hvor du vil og bruke hvilke som helst hjelpemidler og virkemidler. Du skal forberede deg til denne delen. Så kommer du inn på eksamen og går gjennom stoffet ditt som du har forberedt, før du får et nytt tema som du ikke visste om på forhånd. Her skal du svare på spørsmål fortløpende når sensor spør. Etter det kan du få tre-fire andre spørsmål fra de andre læreplanmålene. Dette stemmer ikke! Denne modellen er det bare ungdomsskoler og noen videregående skoler som bruker, når man er privatist vil man ALDRI få denne modellen. Man får et emne 30 minutter før, som man må snakke om, også får man spørsmål i sammenheng med det emnet du har trykket, eventuelt litt uti. Det ville jo vært helt ulogisk om man fikk emnet 48 timer før på en privatisteksamen. Privatister må jo ikke ha noe skole, hvis de skulle få et emnet 48 timer før, kunne de jo bare pugget akkurat dette emnet 48 timer før, og ikke brydd seg om resten, ergo hadde det vært helt unødvendig og privatister ville ikke lært noe, og en god karakter på vitnemålet for en sånn eksamen ville vært ufortjent.
Independent_ Skrevet 19. november 2010 #6 Skrevet 19. november 2010 Dette stemmer ikke! Denne modellen er det bare ungdomsskoler og noen videregående skoler som bruker, når man er privatist vil man ALDRI få denne modellen. Man får et emne 30 minutter før, som man må snakke om, også får man spørsmål i sammenheng med det emnet du har trykket, eventuelt litt uti. Det ville jo vært helt ulogisk om man fikk emnet 48 timer før på en privatisteksamen. Privatister må jo ikke ha noe skole, hvis de skulle få et emnet 48 timer før, kunne de jo bare pugget akkurat dette emnet 48 timer før, og ikke brydd seg om resten, ergo hadde det vært helt unødvendig og privatister ville ikke lært noe, og en god karakter på vitnemålet for en sånn eksamen ville vært ufortjent. OK, det kan kanskje stemme det da. Jeg kom opp i eksamen samfunnsfag på mitt første år på VGS og da var eksamensformen denne, så det er det jeg forteller ut ifra. Jeg trodde ikke det var noen forskjell på privatist eksamen, men da har jeg lært noe nytt...
rufsaa Skrevet 19. november 2010 #7 Skrevet 19. november 2010 OK, det kan kanskje stemme det da. Jeg kom opp i eksamen samfunnsfag på mitt første år på VGS og da var eksamensformen denne, så det er det jeg forteller ut ifra. Jeg trodde ikke det var noen forskjell på privatist eksamen, men da har jeg lært noe nytt... Ja, veit denne blir brukt på videregående, men det er jo noe annet, da elevene har undervisning og er igjennom alt stoffet uansett. Når man er privatist må man lese alt på egenhånd og det hadde blitt veldig lettvint å slippe unna om de skulle få emnet 48 timer før. Jeg var for eksempel oppe i Naturfag nå onsdag. Jeg fikk et emnet før jeg gikk inn som jeg fikk 30 minutter å forberede meg til, og inne der fikk jeg en uforberedt oppgave + et uforberedt forsøk-praktisk oppgave. Har samfunnsfag på mandag, og da får jeg oppgave 30 minutter før, også inne kan jeg få eventuelle spørsmål rundt oppgava eller litt lengre unna. *grue seg*
Independent_ Skrevet 19. november 2010 #8 Skrevet 19. november 2010 Ja, veit denne blir brukt på videregående, men det er jo noe annet, da elevene har undervisning og er igjennom alt stoffet uansett. Når man er privatist må man lese alt på egenhånd og det hadde blitt veldig lettvint å slippe unna om de skulle få emnet 48 timer før. Jeg var for eksempel oppe i Naturfag nå onsdag. Jeg fikk et emnet før jeg gikk inn som jeg fikk 30 minutter å forberede meg til, og inne der fikk jeg en uforberedt oppgave + et uforberedt forsøk-praktisk oppgave. Har samfunnsfag på mandag, og da får jeg oppgave 30 minutter før, også inne kan jeg få eventuelle spørsmål rundt oppgava eller litt lengre unna. *grue seg* Sånn fungerer naturfag eksamen på VGS også, slik som du beskriver du hadde Lykke til.
Gjest wahaj Skrevet 19. november 2010 #9 Skrevet 19. november 2010 Vg3 så er det iallafall skriftlig, og 2 deler. Du bør ringe privatistkontoret i ditt fylke, for å få riktige svar.
rufsaa Skrevet 19. november 2010 #10 Skrevet 19. november 2010 Vg3 så er det iallafall skriftlig, og 2 deler. Du bør ringe privatistkontoret i ditt fylke, for å få riktige svar. Ja, dette stemmer. Det kommer litt an på hvilken du tar. Har du hatt naturfag i vg1 og bestått den, så tar du NAT1003, og du vil kun ha muntligen som jeg beskrev. Dette er fordi som har gått reform-94. For de som hører til kunnskaptløftet tar NAT1002, og vil først ha en skriftlig del, før denne muntlig-praksis-delen. Det jeg tok nå var naturfag vg3, og jeg hadde bestått vg1. Nå er jo all naturfagen i vg1, så de som tar opp hele vg1 naturfag, vil få en skriftlig-muntlig-praksis del.
Gjest wahaj Skrevet 19. november 2010 #11 Skrevet 19. november 2010 Ja, dette stemmer. Det kommer litt an på hvilken du tar. Har du hatt naturfag i vg1 og bestått den, så tar du NAT1003, og du vil kun ha muntligen som jeg beskrev. Dette er fordi som har gått reform-94. For de som hører til kunnskaptløftet tar NAT1002, og vil først ha en skriftlig del, før denne muntlig-praksis-delen. Det jeg tok nå var naturfag vg3, og jeg hadde bestått vg1. Nå er jo all naturfagen i vg1, så de som tar opp hele vg1 naturfag, vil få en skriftlig-muntlig-praksis del. Snakket vi ikke om samfunnsfag? (jeg er i kunnskapsløftet, og samfunnskunskap er 2 deler, samt naturfag, enda jeg hadde naturfag i vg1)
Sofie_22 Skrevet 19. november 2010 #12 Skrevet 19. november 2010 (endret) Snakket vi ikke om samfunnsfag? (jeg er i kunnskapsløftet, og samfunnskunskap er 2 deler, samt naturfag, enda jeg hadde naturfag i vg1) men alle som går studiespesialiserende, har kun samfunnsfag i første klasse, det samme gjelder naturfag. Endret 19. november 2010 av Sofie_22
rufsaa Skrevet 19. november 2010 #13 Skrevet 19. november 2010 (endret) Haha, dette skaper forvirring. Naturfag: De som går kunnskapsløftet som bare har naturfag i vg1, vil få en privatisteksamen på en skriftlig-muntlig-praksis del. De som tar opp igjen kun vg3 fra reform-94 vil få en muntlig-praksis del. Samfunnsfag: De som går yrkesfag har kun samfunnsfag vg2, og det er denne jeg skal ta opp igjen. Og dette er en 30-min-før-oppgave-eksamen. Endret 19. november 2010 av rufsaa
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå