Gå til innhold

Kamskjell til hjemmelaget sushi - ferske eller frosne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Planer om å lage sushi eller sashimi til middag i morgen. Jeg har aldri laget med kamskjell selv før, og er litt usikket mtp. mattrygghet og ikke minst kvalitet. Jeg vet at fisk som skal spises rå bør har vært frossen, og jeg regner med at dette også gjelder kamskjell. Men er de så gode når de har vært frosne? Er det forskjell på merker? (jeg ser bl.a. at Jacob's utvalgte som elges på Meny har store, frosne kamskjell)

...eller er det bedre med ferske kamskjell?

Skrevet

Ferske er hundre ganger bedre. Frosne er til utrengsmål. Kamskjell og endel andre skjell kan spises rå. Det er primært fisk som skal fryses først. Hvis den da ikke har Salma-garanti.

Skrevet

Takk for svar!

La ut samme spm på diskusjon.no, der var det en som mente han ikke smaker noe særlig forskjell... men siden alle andre diskusjoner jeg har sett mener at ferske er best, så blir det dét.

Har holdt av kamskjell fra Fiskeriet i Oslo. *gleder seg til middag*

Skrevet

Uten tvil ferske! Frossne blir ofte vassne og smaker tamt. Ferske kamskjell er nydelig :)

Skrevet

Uten tvil ferske! Frossne blir ofte vassne og smaker tamt. Ferske kamskjell er nydelig :)

Ja, det ante meg. Det gjelder mye fisk egentlig, men jeg tror det har litt med frysemetoden å gjøre også? Fisk som serveres på sushirestauranter skal jo ha vært frosset i en viss tid, men den er som oftest mye bedre enn fisk man kjøper frossen fra butikken.

Skrevet

Det som skiller ferske kamskjell fra fersk fisk, er jo også at kamskjellene faktisk er levende, da - fram til de tas ut av skjellet.

Så såfremt man selv åpner skjellet og renser ut muskelen, vet man at skjellet ikke har vært dødt lenge eller rukket å bli dårlig, for å si det sånn.

Skrevet

Ja, såklart! Det tenkte jeg ikke på. Lur, du!

Skrevet

Det er greit i forhold til bakterier og sånt - men parasitter kan det også finnes i fersk fisk. Det er jo derfor det kun er oppdrettslaks som skal spises rå uten å ha vært frosset først; siden de får fôr er det ekstremt liten sannsynlighet får at de spiser noe som er bærer av parasittene. Parasitter som rundormen hvalkveisfinnes i nesten halvparten av vill fisk, og den kan smitte om du spiser fisken mens den er levende. Frysing eller varmebehandling tar derimot knekken på den.

Når det er sagt så finner jeg ikke noe som tyder på at det finnes tilsvarende parasitter som kan være skadelig for mennesker, i skjellene vi får kjøpt i Norge. I forhold til ferskhet er det uansett et godt poeng. :)

Det ble forøvrig en helt super middag i går! Anbefales!

Skrevet

Det er greit i forhold til bakterier og sånt - men parasitter kan det også finnes i fersk fisk. Det er jo derfor det kun er oppdrettslaks som skal spises rå uten å ha vært frosset først; siden de får fôr er det ekstremt liten sannsynlighet får at de spiser noe som er bærer av parasittene. Parasitter som rundormen hvalkveisfinnes i nesten halvparten av vill fisk, og den kan smitte om du spiser fisken mens den er levende. Frysing eller varmebehandling tar derimot knekken på den.

Når det er sagt så finner jeg ikke noe som tyder på at det finnes tilsvarende parasitter som kan være skadelig for mennesker, i skjellene vi får kjøpt i Norge. I forhold til ferskhet er det uansett et godt poeng. :)

Det ble forøvrig en helt super middag i går! Anbefales!

Jeg har heller aldri hørt om kveis i skjell, men om det skulle være det, ser man det fort (det samme gjelder rund fisk når man sløyer den), og da kaster man jo skjellet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...