Gå til innhold

Er barna fanger på skolen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter som nå går i 9-ende klasse har fått anmerkning og meldinging med seg hjem om at hun har blitt opservert utenfor skolens område i skoletiden.

Hva er så galt med det? De går jo ikke i førsteklasse lenger. Er elevene fanger på skolen? Vi bor noen hundre meter i fra skolen og hun bruker å gå hjem i friminuttet for å spise.

Og dette skjedde i et friminutt og ikke når det er time.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Regelen om man skal befinne seg på skolens område i skoletiden er der for å beskytte barna. Barna er skolens ansvar når de er på skolen og utenfor området er det vanskelig å ha kontroll om noe skulle skje. Skulle det være tilfellet kan jeg love deg at det blir ramaskrik fra hissige foreldre som mener skolen ikke tar godt nok vare på barna deres og pekefingeren kommer kjapt til å bli rettet mot at barna befant seg utenfor skolens område.

Skolen kan ikke forskjellsbehandle elevene, så om din datter bor rett ved siden av skolen har fint lite å si, er hun på skolen skal hun holde seg på området i skoletiden. Mat kan hun ta med seg, så slipper hun å gå hjem.

• Liker 4
Skrevet

Slik husker jeg det var når vi gikk på skolen også, så dette har barn klart å leve med i herrens mange år nå.

Og som Lykkelitenen sier, dette er fordi skolen skal kunne klare å ha kontroll og oversikt over elevene mens de er skolens ansvar.

Dersom det skjer ett barn noe i skoletiden, er det skolens ansvar. Om så barnet har forlatt skolens område, så er det umulig for skolen å passe på det og være ansvarlig for barnet.

Mener du da at skolen IKKE skal være ansvarlig for elevene i friminuttene? Og dersom skolen ikke skal være ansvarlig i denne tiden, hvem skal stå ansvarlig for elevene i friminuttene da? Foreldrene er ikke DER, skal da barn være ingens ansvar i friminuttene?

• Liker 3
Skrevet

Slik har det da vært i alle år. Det er som de sier over, til barnas egen beskyttelse. Sikkert greit for skolen å ha kontroll på hvor de er hen til enhver tid også. Hva hvis det blir brann og det mangler flere elever under opptelling f.eks?

Hadde det vært motsatt og elevene kunne gå hvor de ville, er jeg sikker på at det også hadde vært galt.

• Liker 2
Skrevet

Da jeg gikk på ungdomsskolen kunne vi bevege oss utafor skolens område i friminutta. En skole på østlandet, på midten av 90-tallet.

Skrevet

Jeg synes ikke dette er urimelig. Jeg tenker også på eksempler vedrørende brann. Dersom flere elever mangler ved opptelling, vil brannmenn (og kanskje andre sivilie) ofre livet for å ta seg inn i tomme bygninger for å finne de savnede.

Det er jo ikke sikkert det er ulovlig i seg selv å dra hjem og spise i friminuttet, men da bør det avklares på forhånd slik at ansvarlige personer har kontroll på hvor alle er til enhver tid.

Gjest En pappa
Skrevet

Regelen om man skal befinne seg på skolens område i skoletiden er der for å beskytte barna. Barna er skolens ansvar når de er på skolen og utenfor området er det vanskelig å ha kontroll om noe skulle skje. Skulle det være tilfellet kan jeg love deg at det blir ramaskrik fra hissige foreldre som mener skolen ikke tar godt nok vare på barna deres og pekefingeren kommer kjapt til å bli rettet mot at barna befant seg utenfor skolens område.

Skolen kan ikke forskjellsbehandle elevene, så om din datter bor rett ved siden av skolen har fint lite å si, er hun på skolen skal hun holde seg på området i skoletiden. Mat kan hun ta med seg, så slipper hun å gå hjem.

Dette blir litt som i USA. Lenore Skenazy som har skrevet den mye omtalte boken "Frittgående barn" har sett seg grundig lei på denne ekstremt overbeskyttende barneoppdragelsen. I USA er jo rettsvesenet litt galere enn her til lands når det gjelder å idømme erstatningsansvar. I boken (som kan anbefales) skriver hun bla om foreldre som går til sak mot barnets baseballklubb fordi barnet fikk en brist i benet på kamp. Foreldrene mener at det er klubbens skyld at barnet ikke har lært å kaste seg på rett måte. En annen mor gikk til sak mot klubben fordi hun ble truffet av ballen (ballen ble slått opp på tribunen). Begrunnelse: Den som slo (hennes egen datter) kunne ikke ha lært å slå skikkelig, og dette var klubbens ansvar. Enda en annen gikk til sak mot baseballklubben fordi barnet hadde fått solen i øynene når han skulle slå ball.

Flere og flere amerikanske skoler har kuttet ut alt som heter lekeapparater i skolegården. Man tar rett og slett ikke sjansen på de søksmålene som kan komme om barn skader seg. Man har ikke råd til å bli idømt erstatning om noe skulle skje. Og man kan ikke stole på at amerikanske domstoler vil vise sunt folkevett i slike saker. Derfor er det også blitt vanlig at man kutter ut selve friminuttet og barna sitter inne hele skoledagen. For amerikanske rektorer går en vesentlig del av jobben ut på å være føre var og gardere seg mot all verdens søksmål. Ellers kan man risikere at budsjettet for de neste fem år, det som skulle gå til blyanter og undervisningsmateriell og vedlikehold av skolen i stedet går til et foreldrepar som kan få kjøpe seg et château i Frankrike.

• Liker 1
Skrevet

Dette blir litt som i USA. Lenore Skenazy som har skrevet den mye omtalte boken "Frittgående barn" har sett seg grundig lei på denne ekstremt overbeskyttende barneoppdragelsen. I USA er jo rettsvesenet litt galere enn her til lands når det gjelder å idømme erstatningsansvar. I boken (som kan anbefales) skriver hun bla om foreldre som går til sak mot barnets baseballklubb fordi barnet fikk en brist i benet på kamp. Foreldrene mener at det er klubbens skyld at barnet ikke har lært å kaste seg på rett måte. En annen mor gikk til sak mot klubben fordi hun ble truffet av ballen (ballen ble slått opp på tribunen). Begrunnelse: Den som slo (hennes egen datter) kunne ikke ha lært å slå skikkelig, og dette var klubbens ansvar. Enda en annen gikk til sak mot baseballklubben fordi barnet hadde fått solen i øynene når han skulle slå ball.

Flere og flere amerikanske skoler har kuttet ut alt som heter lekeapparater i skolegården. Man tar rett og slett ikke sjansen på de søksmålene som kan komme om barn skader seg. Man har ikke råd til å bli idømt erstatning om noe skulle skje. Og man kan ikke stole på at amerikanske domstoler vil vise sunt folkevett i slike saker. Derfor er det også blitt vanlig at man kutter ut selve friminuttet og barna sitter inne hele skoledagen. For amerikanske rektorer går en vesentlig del av jobben ut på å være føre var og gardere seg mot all verdens søksmål. Ellers kan man risikere at budsjettet for de neste fem år, det som skulle gå til blyanter og undervisningsmateriell og vedlikehold av skolen i stedet går til et foreldrepar som kan få kjøpe seg et château i Frankrike.

Det var da måte på dramatisering! Jenta har fått en anmerkning - hun har ikke blitt bedt om å sitte inne i alle friminuttene, og skolen er ikke blitt saksøkt.

På den andre siden kan dine argumenter og historier brukes til å forsvare skolens handling i denne situasjonen. Man kan jo snakke i det vide og det brede om foreldrenes evne til å sy puter under armene på barna og at vi kommer til å bevitne den mest egoistiske generasjonen i manns minne vokse opp. En generasjon som aldri respekterer autoriteter, lover og regler, som gjør akkurat det som passer best for dem der og da, og som er verdensmestere i en alder av sju.

Likevel blir det en overdrivelse. Krisemaksimering er sjelden et godt svar på et relativt enkelt spørsmål.

• Liker 1
Gjest En pappa
Skrevet

Det var da måte på dramatisering! Jenta har fått en anmerkning - hun har ikke blitt bedt om å sitte inne i alle friminuttene, og skolen er ikke blitt saksøkt.

På den andre siden kan dine argumenter og historier brukes til å forsvare skolens handling i denne situasjonen. Man kan jo snakke i det vide og det brede om foreldrenes evne til å sy puter under armene på barna og at vi kommer til å bevitne den mest egoistiske generasjonen i manns minne vokse opp. En generasjon som aldri respekterer autoriteter, lover og regler, som gjør akkurat det som passer best for dem der og da, og som er verdensmestere i en alder av sju.

Likevel blir det en overdrivelse. Krisemaksimering er sjelden et godt svar på et relativt enkelt spørsmål.

Det jeg svarte på var Lykkelitenens virkelighetsbeskrivelse og forklaring av hvorfor niendeklassinger aldri kan få bevege seg en meter utenfor skolens område, men må betraktes som innsatte fanger fra de kjøres til skolen om morgenen til de hentes igjen på kvelden. Mulig du synes det er innlysende og ikke det minste overdrevet, men der er vi nok litt uenige. Slik jeg ser det er det skolens handlemåte som er krisemaksimerende og hysterisk her, ikke at noen av oss reagerer på det.

• Liker 1
Gjest Purple Haze
Skrevet

Da jeg gikk på ungdomsskolen fikk vi lov å gå på butikken i storefri, og ellers gå en tur i skolens nærhet. Jeg bodde 200 meter unna skolen, og fikk lov å gå hjem hvis jeg ville det. Ungene mine gikk på samme skole, og de samme reglene gjelder fremdeles, som de gjorde da jeg gikk der på tidlig 80-tall.

De skolene som har forbud mot dette, har det sikkert fordi de har ansvaret for elevene i skoletiden, og for å holde en viss kontroll.

• Liker 1
Skrevet

Foreldre som reagerer så kraftig på at skolen har regler er kanskje en av de største utfordringene i skolevesnet idag.

Stol på skolen, og vær glad for at skolen faktisk passer på!

Gi beskjed til ungene om at regler er der av en grunn, og at de skal respektere de reglene som er!

Så får du heller ta det opp på foreldremøte om du mener at skolen har for strenge regler.

• Liker 4
Skrevet

Det jeg svarte på var Lykkelitenens virkelighetsbeskrivelse og forklaring av hvorfor niendeklassinger aldri kan få bevege seg en meter utenfor skolens område, men må betraktes som innsatte fanger fra de kjøres til skolen om morgenen til de hentes igjen på kvelden. Mulig du synes det er innlysende og ikke det minste overdrevet, men der er vi nok litt uenige. Slik jeg ser det er det skolens handlemåte som er krisemaksimerende og hysterisk her, ikke at noen av oss reagerer på det.

Det du sier stemmer jo ikke! Det er absolutt ikke slik at niendeklassinger ikke får bevege seg en meter utenfor skoleområdet.

Er det virkelig krisemaksimerende og hysterisk at ungen får anmerkning på grunn av regelbrudd? I såfall tror jeg du virkelig er en av dem som syr puter under armene og overbeskytter barna såpass ekstremt at de vokser opp til å bli et snev egoistiske. Verden er ikke så svart/hvit som du skal ha det til. Dessuten har du ikke grunnlag til å påstå det du gjør ut fra startinnlegget. Som sagt er det godt mulig barna kan forlate skolegården så lenge det avklares på forhånd. Skolens regler bør respekteres - det er tross alt en viktig del av oppdragelsen.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg leste feil jeg leste 9 åringen :gjeiper: . Her får barneskole barna som bor nært lov til å dra hjem i friminuttene. De drar hjem og dusjer etter gymmen og lager mat. Ingen som synes det er så urettferdig da de som bor langt unna ikke har lyst rekker og reise hjem i friminuttene da friminuttene er for korte. Det er jo bare slik det er noen bor langt unna og noen bor nært har ikke hørt noen gnåle over at det er spesielt urettferdig.

Synes ungdomskole elever bør ha lov til å bevege seg utenfor skolens område. De går tross alt i 9 ende mange får seg jo sin første jobb i den alderen og reiser med buss til venner på egnehånd.. De er jo 14 -15 år jeg skjønner ikke problemet.

Endret av Linnea Adriana
Skrevet

Hvis hun har fått anmerkning, er det fordi hun har brutt skolens reglement.

Hun visste også helt sikkert at det ikke var lov til å gå utenfor skolens område.

• Liker 1
Skrevet

Vi fikk ikke lov til å forlate skoleområdet på ungdomsskolen. Selv brydde jeg meg ikke om den regelen og snek meg ut av skolen hvert stor-fri... men ble busta en gang. Fikk igjensitting... det var ikke så gøy. Det var vel rett før de slutta med det.

Skrevet

Er nok litt individuelt rundt omkring,men her hvor vi bor får ungdomsskole elvene forlate skoleområdet. Mener å huske at vi også fikk lov til det da jeg gikk på skolen....

Gjest En pappa (back)
Skrevet

Det du sier stemmer jo ikke! Det er absolutt ikke slik at niendeklassinger ikke får bevege seg en meter utenfor skoleområdet.

Er det virkelig krisemaksimerende og hysterisk at ungen får anmerkning på grunn av regelbrudd? I såfall tror jeg du virkelig er en av dem som syr puter under armene og overbeskytter barna såpass ekstremt at de vokser opp til å bli et snev egoistiske. Verden er ikke så svart/hvit som du skal ha det til. Dessuten har du ikke grunnlag til å påstå det du gjør ut fra startinnlegget. Som sagt er det godt mulig barna kan forlate skolegården så lenge det avklares på forhånd. Skolens regler bør respekteres - det er tross alt en viktig del av oppdragelsen.

Her gjør du nøyaktig samme feil en gang til. Selv om jeg påpekte hvor du bommet første gang. Du tar ikke innover deg at det jeg svarer på ikke er startinnlegget, men innlegget til Lykkelitenen, det er den virkelighetsbeskrivelse hun presenterer jeg kommenterer. Les hennes innlegg igjen så skjønner du kanskje hvorfor jeg dro frem eksemplene fra "Frittgående barn", om skoler som må passe godt på barna for ikke å bli saksøkt.

Skrevet

Her gjør du nøyaktig samme feil en gang til. Selv om jeg påpekte hvor du bommet første gang. Du tar ikke innover deg at det jeg svarer på ikke er startinnlegget, men innlegget til Lykkelitenen, det er den virkelighetsbeskrivelse hun presenterer jeg kommenterer. Les hennes innlegg igjen så skjønner du kanskje hvorfor jeg dro frem eksemplene fra "Frittgående barn", om skoler som må passe godt på barna for ikke å bli saksøkt.

Da er vi bare uenige, for jeg har lest innlegget du svarer på både én og to ganger, og mener fortsatt at du virker dramatiserende. Ut i fra ditt innlegg så virker det som om du mener at det å få en anmerkning på grunn av regelbrudd er et skritt i retning av amerikanske tilstander. Det er jeg over hodet ikke enig i.

Skrevet

Vi stakk av i friminuttene og med tanke på at vi for eksempel forlot skolens område for å røyke så synes jeg det er HELT GREIT at ungdomsskoleelever er på skolens område i skoletiden. Alle gjør ikke det, men regler er for alle - selv om det alltid er foreldre som har så spesielle unger at gjeldende og helt normale regler ikke gjelder for dem.

Som noen har nevnt her, ta det opp på foreldremøtet da vel? Reglene er der, de er helt sikkert kjent, og ønsker man å ta opp forslag til endring fordi man har en grunn, så gjør man det i dertil egnet fora.

Synes også utgangsposisjonen din med å kalle dem "fanger" er i overkant dramatisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...