AnonymBruker Skrevet 18. november 2010 #1 Del Skrevet 18. november 2010 Jeg trodde ikke mine egne øyne da jeg leste fakturaen fra Tele2. Betaler 249 for mobilt bredbånd, men nå er jeg fakturert for 1450,- pluss fastbeløpet for en måned. Jeg ringte og snakket med en kundebehandler og ble anbefalt å klage etter å ha forklart at jeg i høst nesten ikke har vært hjemme, bor alene, ikke laster ned filmer og musikk - da ville jeg ikke valgt mobilt bredbånd, forklarte jeg. For ett år siden ringte jeg Tele2 og spurte om jeg overskred grensa om jeg lastet ned Dagsrevyen under en ferie på landet, men det gikk bra. Mitt pc-bruk er å sende mail, betale regninger, lese aviser og blogger, facebook og Kg. Det tilsvarer ikke over 1 Gigabyte i månenden. Men hva kan ha skjedd? Internet har vært utrolig tregt mange ganger. Kan naboer ha logget seg på og lastet ned? Det mente hun i Tele2 var umulig. Men kan det ha skjedd og kommer jeg langt med en klage da? Fikk utsatt regningen og ble anbefalt å klage, men kommer jeg noen vei med en klage? Får helt panikk og lurer på om jeg må slutte å bruke pcen på nett hjemme... Håper noen kan roe meg ned, dette ble liksom takk og farvel til julegaver. Jeg kan ikke så mye om data, annet enn det mest elementære... Har det samme skjedd med andre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LaCrouX Skrevet 18. november 2010 #2 Del Skrevet 18. november 2010 Selvfølgelig må du klage. Har du USB- typen, eller en ruter? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2010 #3 Del Skrevet 18. november 2010 En usb. TS her. Da må du forklare meg hva en router er? Jeg har hørt om det, men det er jo en som har connectinon med flere kabler. Det har ikke jeg på denne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hanselot Skrevet 19. november 2010 #4 Del Skrevet 19. november 2010 Jeg trodde ikke mine egne øyne da jeg leste fakturaen fra Tele2. Betaler 249 for mobilt bredbånd, men nå er jeg fakturert for 1450,- pluss fastbeløpet for en måned. Jeg ringte og snakket med en kundebehandler og ble anbefalt å klage etter å ha forklart at jeg i høst nesten ikke har vært hjemme, bor alene, ikke laster ned filmer og musikk - da ville jeg ikke valgt mobilt bredbånd, forklarte jeg. For ett år siden ringte jeg Tele2 og spurte om jeg overskred grensa om jeg lastet ned Dagsrevyen under en ferie på landet, men det gikk bra. Mitt pc-bruk er å sende mail, betale regninger, lese aviser og blogger, facebook og Kg. Det tilsvarer ikke over 1 Gigabyte i månenden. Men hva kan ha skjedd? Internet har vært utrolig tregt mange ganger. Kan naboer ha logget seg på og lastet ned? Det mente hun i Tele2 var umulig. Men kan det ha skjedd og kommer jeg langt med en klage da? Fikk utsatt regningen og ble anbefalt å klage, men kommer jeg noen vei med en klage? Får helt panikk og lurer på om jeg må slutte å bruke pcen på nett hjemme... Håper noen kan roe meg ned, dette ble liksom takk og farvel til julegaver. Jeg kan ikke så mye om data, annet enn det mest elementære... Har det samme skjedd med andre? De på Tele2 må klare å svare på hva det er spesifikt som har kostet så mye dersom det ikke står på faktura. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fantomina Skrevet 19. november 2010 #5 Del Skrevet 19. november 2010 (endret) . Endret 29. oktober 2015 av Fantomina Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 19. november 2010 #6 Del Skrevet 19. november 2010 Bytt til Netcom. Der betaler du kun fastpris på 249,- pr måned (kampanje nå på 125,- pr måned i ett år) ved surfing i Norge. Å bruke mobilt bredbånd i utlandet er alltid dyrt, og går ikke under fri surf-grensen på noe abonnement jeg har sjekket ut, ihvertfall. https://netcom.no/mobiltbredband.html?linkid=meny 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2010 #7 Del Skrevet 19. november 2010 De på Tele2 må klare å svare på hva det er spesifikt som har kostet så mye dersom det ikke står på faktura. Kundebehandleren sa at hun kunne se at jeg hadde brukt par gigabyte. Men det hjalp ikke å forklare at det er umulig så jeg ble bedt om å sende skriftlig klage. Fikk utsatt fakturaen til 30.desember uten at jeg selv ba om så lang utsettelse. Det har de dessverre ikke lov til over telefonen, men hvis du ber om en spesifisert faktura, skal du få det. Det beste du kan gjøre er å betale(!!!) og å sende en skriftilig klage. Jeg har spesifisert faktura, der står det bare datatrafikk og dato. Dette har ikke skjedd før og da har jeg vært mye mer på nettet. Av forskjellige grunner har jeg vært lite hjemme i høst og ingen andre har tilgang til leiligheten min. Bytt til Netcom. Der betaler du kun fastpris på 249,- pr måned (kampanje nå på 125,- pr måned i ett år) ved surfing i Norge. Å bruke mobilt bredbånd i utlandet er alltid dyrt, og går ikke under fri surf-grensen på noe abonnement jeg har sjekket ut, ihvertfall. https://netcom.no/mobiltbredband.html?linkid=meny Det kan jeg bruke i brevet, men det første jeg tenkte var at jeg bytter leverandør hvis jeg ikke får medhold i klagen. Har vært en god kunde i over ti år og har også mobilabbonement og fasttelefonen hos samme selskap. Jeg bruker ikke mobilen til å surfe på nett, og får også spesifisert faktura. Mobilbruken inneholdt ikke overraskelser. Men hva kan ha skjedd? Jeg har ikke lastet ned og brukt nettet mindre enn normalt hjemme i høst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hanselot Skrevet 19. november 2010 #8 Del Skrevet 19. november 2010 Syns jo det høres veldig merkelig ut uansett hvilken pakke du har da disse har en makspris for en måned. Alternativt er abonnementet Mobilt Internett Kontant hvor du betaler 0,99 kr pr mb. Jeg tenker som så at dersom du sitter på laptop så kan det jo fort hende du har feks lastet ned ett par oppdateringer til Windows eller andre programmer i denne perioden, og om du har ett Mobilt Internett Kontant abonnement så kan jo dette bli dyrt. Det høres riktignok ut som du har Mobilt Internett Large til 239,- pr mnd og da skulle maksprisen iflg tele2.no være 239. Igjen må du se på betingelsene når du bestilte, var det da ført opp en pris pr nedlastet MB? (Jeg ser feks på Mobilt Internett Fritid hvor det koster 5,- pr MB) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2010 #9 Del Skrevet 19. november 2010 Syns jo det høres veldig merkelig ut uansett hvilken pakke du har da disse har en makspris for en måned. Alternativt er abonnementet Mobilt Internett Kontant hvor du betaler 0,99 kr pr mb. Jeg tenker som så at dersom du sitter på laptop så kan det jo fort hende du har feks lastet ned ett par oppdateringer til Windows eller andre programmer i denne perioden, og om du har ett Mobilt Internett Kontant abonnement så kan jo dette bli dyrt. Det høres riktignok ut som du har Mobilt Internett Large til 239,- pr mnd og da skulle maksprisen iflg tele2.no være 239. Igjen må du se på betingelsene når du bestilte, var det da ført opp en pris pr nedlastet MB? (Jeg ser feks på Mobilt Internett Fritid hvor det koster 5,- pr MB) Jeg betaler et fastbeløp og kan laste ned en gigabyte i måneden for summen. Oppdateringer har aldri fått regningen til å skyte i været og sette meg ut av dvalen. Jeg har hatt dette abonnementet i tre år og spurte før jeg skulle på hyttetur om jeg kunne se nyhetene på nett og han som svarte meg da, sa at det ikke var noe problem. Det er først nå jeg har blitt fakturert for noe jeg ikke har brukt. Det må ha skjedd en feil hos Tele2? Men jeg har hørt om de som ikke betaler for internet, men benytter seg av naboens abonnement. Det er i følge meg en forbrytelse hvis det ikke er avtalt. Men jeg vet ikke hvordan jeg ser om flere er pålogget på samme linje. Hvis det er mulig da, det er noe jeg har hørt skje og ikke av fattige studenter men av gjerrigknarker som har penger nok og likevel ikke velger å betale for en tjeneste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nalla Skrevet 19. november 2010 #10 Del Skrevet 19. november 2010 Hvis du har usb-modem så kan ikke andre bruke internettet ditt med mindre du har satt opp datamaskinen din slik at den kan deles med andre. Men spør om spesifisert faktura, og les gjennom avtalen du har signert... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LaCrouX Skrevet 19. november 2010 #11 Del Skrevet 19. november 2010 (endret) En usb. TS her. Da må du forklare meg hva en router er? Jeg har hørt om det, men det er jo en som har connectinon med flere kabler. Det har ikke jeg på denne. USB = Det du plugger direkte inn i PCen. Ruter er en fysisk boks, som har antenne (Jeg vil anta tre stk om det er ice modem), som du trådløst kobler til. Er det en router er det ikke stort problem for meg, eller hvem som helst andre egentlig å komme seg inn på den. http://baatavisa.no/getfile.php/Bilder/Annons%C3%B8rer%20-%20Kunder/ICE.net/Bilde2Wlan_Router_D35.gif Det er en router. Endret 20. november 2010 av Iah Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2010 #12 Del Skrevet 20. november 2010 Takk for svar. Nå husket jeg hva en router er. Jeg har som sagt usb-modem. Så da skal det altså være umulig å bruke nettverket for andre. Det er fint å vite og blir lettere å skrive klage. Feilen må ha skjedd hos Tele2 men jeg får vente og høre hva de sier. Kan jeg ha virus på pcen som laster ned i bakgrunnen? Har norton antivirus. TS. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
wahaj Skrevet 20. november 2010 #13 Del Skrevet 20. november 2010 Takk for svar. Nå husket jeg hva en router er. Jeg har som sagt usb-modem. Så da skal det altså være umulig å bruke nettverket for andre. Det er fint å vite og blir lettere å skrive klage. Feilen må ha skjedd hos Tele2 men jeg får vente og høre hva de sier. Kan jeg ha virus på pcen som laster ned i bakgrunnen? Har norton antivirus. TS. Har pc'en vært avslått store deler av tiden, eller vært på? Har den stått på kan det være en viss mulighet for at det kan ha vært et virus, ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LaCrouX Skrevet 20. november 2010 #14 Del Skrevet 20. november 2010 Det trenger ikke være virus engang, har pcen stått på med nettverkstilgang vil den på interval skjekke at den er koblet til, og det er ikke kun pcen som gjør dette. De fleste programmer gjør det òg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2010 #15 Del Skrevet 21. november 2010 Jeg var lite hjemme i oktober, men pcen stod på de dagene jeg var her og har regnet ut at den kan ha stått på cirka 100 timer. Men internetforbindelsen ble ofte brutt og jeg har hatt problemer med å få logget på nett igjen, derfor har jeg latt den stå på. Men jeg har brukt pcen mer og nettet mer andre måneder og har ikke fått annet enn fastprisen oppført på fakturaen. Jeg finner ikke kontrakten, men finner bruksanvisningen i en perm. Der burde også avtalen ligge, men jeg husker ikke at jeg har mottatt andre papirer. Jeg gjorde bestillingen over telefon og fikk modemet i posten. Har jeg en dårlig sak overfor tele2? Hvis det er virus eller noe med oppdateringer, er det sikkert mitt ansvar. Kan jeg få en spesifisert oversikt over internetforbruket med oversikt over nettadresser og kanskje finne ut hva som har skjedd på den måten? Hvis jeg har en dårlig sak, har jeg ikke økonomi til å ha mobilt bredbånd. Har hatt mobilt i to år og aldri fått sjokkregning selv etter at jeg og eksen var på bl.a youtube. Jeg skal flytte på nyåret og kommer til å endre internetabonnement også pga hastigheten. Men kan ikke tele2 ha virus når andre kan ha det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
wahaj Skrevet 21. november 2010 #16 Del Skrevet 21. november 2010 Jeg var lite hjemme i oktober, men pcen stod på de dagene jeg var her og har regnet ut at den kan ha stått på cirka 100 timer. Men internetforbindelsen ble ofte brutt og jeg har hatt problemer med å få logget på nett igjen, derfor har jeg latt den stå på. Men jeg har brukt pcen mer og nettet mer andre måneder og har ikke fått annet enn fastprisen oppført på fakturaen. Jeg finner ikke kontrakten, men finner bruksanvisningen i en perm. Der burde også avtalen ligge, men jeg husker ikke at jeg har mottatt andre papirer. Jeg gjorde bestillingen over telefon og fikk modemet i posten. Har jeg en dårlig sak overfor tele2? Hvis det er virus eller noe med oppdateringer, er det sikkert mitt ansvar. Kan jeg få en spesifisert oversikt over internetforbruket med oversikt over nettadresser og kanskje finne ut hva som har skjedd på den måten? Hvis jeg har en dårlig sak, har jeg ikke økonomi til å ha mobilt bredbånd. Har hatt mobilt i to år og aldri fått sjokkregning selv etter at jeg og eksen var på bl.a youtube. Jeg skal flytte på nyåret og kommer til å endre internetabonnement også pga hastigheten. Men kan ikke tele2 ha virus når andre kan ha det? Du kan få det spesifisert til en viss grad, men du får ikke opp adressene du har vært på. Det er ikke selskapene som har virus, men pc'en din kan ha virus (som svar på siste spm) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fluffe Skrevet 21. november 2010 #17 Del Skrevet 21. november 2010 Det har de dessverre ikke lov til over telefonen, men hvis du ber om en spesifisert faktura, skal du få det. Det beste du kan gjøre er å betale(!!!) og å sende en skriftilig klage. Jeg syntes jeg har hørt at det å betale en regning,betyr man samtykker at den er riktig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LaCrouX Skrevet 21. november 2010 #18 Del Skrevet 21. november 2010 Det du gjør er å ikke betale, når den går til inkasso bestrider du kravet med grunn at du kan ikke skjønne hva det er, og de har da plikt til å bevise at det er noe du faktisk har gjort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fantomina Skrevet 21. november 2010 #19 Del Skrevet 21. november 2010 (endret) . Endret 29. oktober 2015 av Fantomina Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nalla Skrevet 28. november 2010 #20 Del Skrevet 28. november 2010 Det du gjør er å ikke betale, når den går til inkasso bestrider du kravet med grunn at du kan ikke skjønne hva det er, og de har da plikt til å bevise at det er noe du faktisk har gjort. Trodde man skulle bestride det første kravet, altså ikke bare la være å betale det, men sende det i retur til avsenderen? (Med beskjed om at du bestrider det) Og da har de ikke mulighet til å sende det til inkasso? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå