Ulrikke Skrevet 13. oktober 2003 #1 Skrevet 13. oktober 2003 Vi har ei storpuddeljente på 4 1/2 mnd. Hun er renslig i buret sitt (skal vel litt til å ikke være det). Hun er egentlig renslig inne også, hun var veldig flink til å si fra en periode, men nå går hun til døren, og er det ingen som følger med akkurat da og slipper henne ut, så gjør hun fra seg på gulvet foran døra. Det virker altså som om hun har forstått poenget, men hun sier ikke fra lenger - en periode pep hun litt, og vi slapp henne ut med en gang. Det hender hun står i bånd inne pga små barn, og da piper hun og sier helt klart fra at hun må. Det virker altså som om hun sier fra når hun ikke når til døra selv, men når hun først er DER, så blåser hun i om det kommer ute eller inne. Hun er innimellom renslig når hun er alene hjemme på dagtid, men ofte ikke. Regner med at sånne små ikke har så stor blære? Hun sover i buret om natta, men hun er ikke i bur alene på dagtid. Føler at det blir mye bur for henne. Burde hun være i bur da også? Eller er det for tidlig å forvente at hun skal kunne dette 100%? Det er særlig dette med å si fra at hun MÅ jeg tenker på, er ikke så bekymret for at hun ikke klarer å holde seg på dagtid alene... Tips??
Fakse Skrevet 13. oktober 2003 #2 Skrevet 13. oktober 2003 Vår hvalp ble veldig fort renslig, så jeg vil tro du kan begynne å forvente at hun skal være det. Uansett har det vel ikke så mye å si hva du forvente, men heller hva du gjør for å få henne til å bli renslig. Vi gjorde et poeng av å ta hunden ut på typiske tisse-tider. Det vil si etter soving, etter mat og etter lek/aktivitet. Dermed blir hunden vant til at den skal være ute når den tisser, ikke bare at den skal gå til døra. Du må ikke under noen omstendigheter kjefte på hunden fordi den ikke gjør fra seg ute, det virker bare mot sin hensikt.
Ulrikke Skrevet 13. oktober 2003 Forfatter #3 Skrevet 13. oktober 2003 Takk for svar... Mulig at jeg formulerte meg litt dumt - det virker som om hun godt VET at hun skal være ute når hun skal gjøre fra seg, men at hun ikke har tålmodighet/vet hvordan hun skal gi signal. Vi har gjort alt du sier, og det er vel derfor hun vet at det er ute det skal skje. Vi har testet ut dette over et par dager nå, ved å ha 100% kontroll på henne og ikke gi henne mulighet til å gå mot utgangsdøra selv. Og da piper hun og sier klart ifra. Spørsmålet er hvordan man skal "lære" henne å gi signal selvom hun har fri tilgang til hele huset...
Gjest sexysadie Skrevet 13. oktober 2003 #4 Skrevet 13. oktober 2003 D der er mye godt ifra valp til valp hvor fort de blir husrene. men d snedige er d at valper som er til moren sin helt til de er 10 uker gamle i stedet for de vanlige 8 ukene; de er som husrene når de kommer til sine nye hjem......
14062003 Skrevet 13. oktober 2003 #5 Skrevet 13. oktober 2003 En valp kan være renslig 8 uker gammel - eller nærmere ett år. Jeg har hatt begge deler ... Jeg har ikke lest de andre svarene, men cluet er å la de være ute ofte. Hver gang de har spist, sovet, lekt og litt innimellom det også. Den som var reinslig på 2 dager, løftet jeg rett og slett i nakkeskinnet ut når jeg tok henne på fersken. Litt straff, men så får hun (mega)skryt hver gang hun gjør noe ute også (og hun er blitt over 6 år nå...). Det fungerte utmerket på henne. Det ville ikke ha fungert på en feig/pinglete/forsiktig valp!
Gjest Kira Skrevet 13. oktober 2003 #6 Skrevet 13. oktober 2003 Når du kan regne med å få en ORDENTLIG renslig valp? I rundt 5-6 måneders alder, tenker jeg. Men dere må være raske til å reagere da hun skal ut, den er en liten "baby" enda, og klarer ikke kontrollere seg slik som vi mennesker gjør. Det er gjerne det at det som kommer inn, går faktisk ganske raskt ut igjen, da de er så små. Har valpen vært mye inne da den var hos oppdretter? Det har også mye å si. Vår hund var ofte ute hos oppdretteren sin, og fikk gjerne gjort "sitt" ute. Og han var rundt 12 uker da vi fikk han, og var vel renslig da han var rundt 14-15 uker. For han var "vant" med utemiljøet, så og si. Nei, jeg vil egentlig si at "nøkkelen" er det å reagere tidsnok, egentlig.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #7 Skrevet 13. mars 2016 Det kommer helt an på hvor god dere er til å trene den og følge opp. Husk å rose masse når den gjør fra seg ute. Anonymkode: 3cb60...1df
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #8 Skrevet 13. mars 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kommer helt an på hvor god dere er til å trene den og følge opp. Husk å rose masse når den gjør fra seg ute. Anonymkode: 3cb60...1df Tror du TS fremdeles kikker innom for å sjekke om noen svarer på et snart 13 år gammelt innlegg? Anonymkode: 5b53d...9a5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå