Gå til innhold

Hvor ofte skifte klær på barnehagebarn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En venninne av meg ble nærmest helt sjokkert over at jeg lar sønnen min gå i samme klær gjerne to og tre dager på rad, så lenge de altså ikke er skitne. Hun skifter alle klær hver dag, uansett (nå skjønner jeg hvorfor de har så mye mer klesvask enn oss). Er det virkelig nødvendig? Sønnen min er to år og går i barnehage. På den alderen blir de jo ikke akkurat svette. Er klærne skitne skifter jeg hver dag om jeg må, men er de rene og fine kan jeg ikke skjønne at det er uhygienisk å la ham gå med dem noen dager i strekk. Er det bare jeg som synes det er greit?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her brukes klærne til de er skitne ja. Tar jo ikke mange dager, akkurat.

Skrevet

Jeg bruker også klær i flere dager så sant de ikke er flekkete og skitne. Ser heller ikke problemet.

Skrevet

Jeg er egentlig ikke prippen på litt real møkk, men når jeg ser hvordan barnehagebarn leker så vasker jeg det meste hver dag. Jeg kler av ungen og bytter ytterste laget med tøy før han fx får krype oppi sofaen. Uoppdragne foreldre vaser inn i innegarderoben med sko og jeg vil ikke ha det gulvet klinende oppi sofaen eller i sengen hans når han leker på rommet.

Er det ikke tydelig møkkete så kan han bruke en utenpågenser eller bukse to dager på rad - men det går fort et klesskift om dagen i vaskemaskinen ja.

I bar-bakke årstidene - vår sommer høst - går det alltid i maskinen når vi kommer hjem pga sand. Nei, det er kanskje ikke flekkete, men det fine sandstøvet er overalt om amn ikke stopper det ved dørstokken.

Og som sagt - jeg er ikke prippen og hyperrenslig - mange ville sikkert sagt tvert i mot.

Skrevet

noen år siden jeg hadde så små barn, men tror ikke det sjedde at klær var så rene etter en dag i barnehage, at de kunne brukes flere dager i strekk, utenom kanskje strømpebukser og tynne gensre som var under andre. Har alltid tenkt slik at unger skal være rene når de går ut om morgenen og skitne når de kommer inn.

Skrevet

noen år siden jeg hadde så små barn, men tror ikke det sjedde at klær var så rene etter en dag i barnehage, at de kunne brukes flere dager i strekk, utenom kanskje strømpebukser og tynne gensre som var under andre. Har alltid tenkt slik at unger skal være rene når de går ut om morgenen og skitne når de kommer inn.

Ikke hvis barna har vært ute uten yttertøy, selvsagt, men ellers kan det faktisk skje :)

Skrevet

Nå som det har vært kaldt har de minste vært inne hele dagen (har vært ca 16-17 kuldegrader i det siste). De kaver da rundt på gulvet inne og er så rene så :)

Gjest Purple Haze
Skrevet

Hvordan er det mulig at en 2-åring er ren etter en dag i barnehagen? Jeg jobber på småbarnsavdeling, og de fleste ungene har temmelig skitne klær etter en dag, selv om de har ytterdress/regntøy på ute. Når de spiser, søler de på seg, tross smekke. De sikler, piller nese og tørker på klærne, krabber på gulvet, maler, limer, leker med plastilina osv.

Jeg er ikke hysterisk renslig, men skifter klær når jeg kommer hjem om ettermiddagen, og gensere/topper går rett til vask hver dag. Bukser kan kanskje gå en dag eller to, men som regel har jeg flekker sånn litt over knehøyde.

Skrevet

Jeg har en treåring og ei toåring,og jeg har aldri på disse tre åra opplevd at klærne ikke har vært møkkete etter en dag! Ikke når vi bare er hjemme en gang.. :P

Skrevet

Jeg jobber på småbarnsavdeling og har en femåring selv.

Klær er på INGEN måte rene etter en dag i barnehagen, selvom de kanskje ikke har allverdens flekker... Jeg er ikke ren selv, engang... Snørr, skinkeost, sikkel osv...

Jeg skifter klær på datteren min hver dag. Dvs, en olabukse hun ikke har sittet ute med kan brukes to ganger om sommeren, f.eks... Men ellers går alle klær til vask... Jeg vet hvordan unger holder på i barnehagen... ;)

Skrevet

Nå som det har vært kaldt har de minste vært inne hele dagen (har vært ca 16-17 kuldegrader i det siste). De kaver da rundt på gulvet inne og er så rene så :)

Ville du brukt en bukse i flere dager etter å ha tilbringt en hel dag på gulvet i den?

Såklart blir de skitne av å være inne å krype på gulvet.

Skrevet

Jeg skifter når det er skittent, ikke før. Dog vil det vanligvis si hver dag, spesielt body og genser. Buksene bruker jeg kanskje to dager, dersom den fremdeles er ren(aktig) etter én dag.

Skrevet

Ville du brukt en bukse i flere dager etter å ha tilbringt en hel dag på gulvet i den?

Ja.

Såklart blir de skitne av å være inne å krype på gulvet.

Nei. Det er da rene gulv som blir vasket hver dag. Kun brukt av 8-9 ettåringer i tøfler.

Skrevet

Jeg har en treåring og ei toåring,og jeg har aldri på disse tre åra opplevd at klærne ikke har vært møkkete etter en dag! Ikke når vi bare er hjemme en gang.. :P

yupp, samme her. :fnise:

Skrevet

Jeg bruker enkelte plagg et par dager på rad. Feks strømpebukser som er under bukser, ser ofte helt rene ut når jeg tar dem av om kvelden. De brukes ofte to dager på rad. Body under en genser likeså, særlig det som er i ull, er det uten flekker, så brukes det en dag til.

Alle klær som har vært ytterst er veldig flekkete på ettermiddagen og går i vasken.

Jeg har tre unger i bhg.

Skrevet

Hvordan er det mulig at en 2-åring er ren etter en dag i barnehagen? Jeg jobber på småbarnsavdeling, og de fleste ungene har temmelig skitne klær etter en dag, selv om de har ytterdress/regntøy på ute. Når de spiser, søler de på seg, tross smekke. De sikler, piller nese og tørker på klærne, krabber på gulvet, maler, limer, leker med plastilina osv.

Nå er det jo vinter hvor de går i vinterdress hele tiden, med andre ord blir det ikke skit på inneklærne. Dette er en barnehage hvor de er nesten bare ute, så de driver lite med maling og andre innendørsaktiviteter. Min toåring klarer dessuten å spise uten å søle på seg. I sommer, hvor de da ikke bruker dress, var det klesskift så godt som hver dag, men nå om vinteren blir det ikke nevneverdig belastning på klærne som er under dressen.

Skrevet

Jeg har alltid skiftet klærne til ungene hver dag, fra innerst til ytterst. 10 åringen min skifter alle klærne fortsatt hver dag, mens 14 åringen som styrer det selv kan gå i flere dager med samme tøy (undertøy skiftes hver dag), eller til jeg ber han om å skifte fordi de er møkkete.

Skrevet

Da mitt eldste barn gikk i bhg måtte klærne byttes hver dag, gjerne flere ganger om dagen. Hun var en litt vilter type som gjerne rulla seg overalt.

Yngstebarnet derimot er typen som sitter rolig og leker/pusler, og i tillegg er veldig flink til å spise pent. Hun kan ha samme klærne i flere dager.

Skrevet

Har en gutt på 3,5 år og ei jente på 5 år. Her skifter vi klær hver dag. De er ikke rene når de kommer hjem fra barnahagen. Men hadde de vært d, så har jeg ikke sett noe galt i å la dem gå i samme klær 2 dager på rad. Men mer enn d... nei :fnise: Ikke noe spesiell grunn.. bare nei.

Skrevet

Har en guttunge på 3 år, skifter gensere 1-3 ganger om dagen (han sikler litt og har lagt seg til den uvanen å dra ermet under nesa i tide og utide :gjeiper: )

Bukser kan brukes i 2 dager om det ikke er flekker.

Truser og sokker byttes hver dag. Ullundertøy kan brukes flere dager på rad, det er jo til en viss grad selvrensende.

Ellers, så ser man/ lukter man jo når det bør byttes og ungen vaskes. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...