AnonymBruker Skrevet 18. november 2010 #1 Skrevet 18. november 2010 Jeg har et canon digitalt speilreflekskamera men klarer ikke å finne ut hvordan jeg skal få innstilt kameraet til å ta gode bilder i dunkel belysning. Jeg er ikke glad i å bruke blitz så finnes det en måte å få tatt gode bilder på innendørs uten den? Har det noe med ISO, blender eller lukketid og gjøre? Please help
Gjest Spinell Skrevet 18. november 2010 #2 Skrevet 18. november 2010 (endret) Svaret er ja til alle momentene du nevner Jo høyere ISO, jo mer lysfølsom gjør du brikka. Samtidig blir bildene mer grovkornet. Jo større blenderåpning, jo mer lys slipper du inn på brikka, men du får mindre dybdeskarphet med stor blenderåpning. Jo lengre lukkertid, jo mer lys slipper du inn, men med økt lukkertid vil bevegelser etterhvert gjøre bildet utydelig. Lek med kameraet ditt, og prøv og feil til du finner fram til beste kombinasjon under ulike lysforhold Google litt, så finner du helt sikkert mange tips, nettsider og fotoblogger med gode råd til nybegynnere. Endret 18. november 2010 av Spinell 1
Gjest navnelapp Skrevet 18. november 2010 #3 Skrevet 18. november 2010 RTFM... Still kameraet på M for manuell kontroll. Auk ISO-en, dra lukkartida opp til rundt 50-60 og hold kameraet så stille som råd er. Prøv deg fram med kvitbalanse til du får fine fargetonar i bildet. Viss du vil bruka blitz kan du dekke den med matpapir, då "dusar" du den litt.
AnonymBruker Skrevet 18. november 2010 #4 Skrevet 18. november 2010 Lysterkt objektiv er også kjekt å ha. En 30mm eller 50mm men så lav lysstyke (rundt 1,4) feks. Samt en ekstra blits som festes oppå kameraet - det viktige da er at den er vendbar sånn at du kan kjøre blitsen i taket eller ut i rommet og ikke direkte på objektivet. Det gir godt lys uten at det ser blits-aktig ut.
Zzyzx Skrevet 18. november 2010 #5 Skrevet 18. november 2010 Ellers koster vel Canon sin 50mm 1.8 ca under tusingen, det er et greit sted å begynne om man ønsker mer lyssterke greier uten å ruineres.
Gjest navnelapp Skrevet 19. november 2010 #6 Skrevet 19. november 2010 Eg ville vel anbefale å utforske dei muligheitene som finst i kameraet slik det er før ein byrjar å skifte optikk.
Zzyzx Skrevet 19. november 2010 #7 Skrevet 19. november 2010 Der er jeg enig, altså, bare nevnte at det finnes billig om man vil. Å sette seg inn i det grunnleggende, hva ISO, blender og lukker er, det mener jeg nesten sier seg selv. Her finnes et fotokompendium til gratis nedlasting, det er et sted å starte om man ikke ønsker å skaffe seg bøker om emnet: http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=490679
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå