Gå til innhold

Hvor ofte skifte klær på skolebarn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har 2 gutter på hhv 6 og 8 år. Har byttet klær/dusjet de annenhver dag (om klærne har vært skitne/fått griset på har de fått rene på. Men overhørte en samtale her om dagen der det var noen som mente at de burde få nye klær hver dag.

Så hva er vanlig - hvor ofte skifter deres barn klær?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barnet mitt har aldri det samme antrekket på seg på skolen to dager etter hverandre, men dersom klærne ikke er møkkete legger jeg de til side og bruker de om igjen før jeg vasker dem.

Skrevet

Barnet mitt har aldri det samme antrekket på seg på skolen to dager etter hverandre, men dersom klærne ikke er møkkete legger jeg de til side og bruker de om igjen før jeg vasker dem.

:hakeslepp: Seriøst? Hvorfor det?

Ungene mine har en tendens til å glemme å bruke klærne de hang fra seg kvelden i forveien, og går etter nye i skapet i stedet. Jeg prøver å oppfordre dem til/minne dem om å bruke klærne fra i går, hvis ikke blir det jo enorme mengder halvrene klær liggende og slenge! Lite økonomisk og miljøvennlig og i det hele tatt! Såfremt klærne ikke er synlig slitne og ikke lukter "velbrukt", bruker de selvfølgelig klærne om igjen. Truser skiftes hver dag, dog.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Ungene mine bruker ofte de samme klærne flere dager dersom de ikke er skitnet til.

Eneste vi bytter stort sett daglig er trusa og sokker. Disse er som regel skitne etter 1 dags bruk. Forstår ikke hva som er argumentet for å skulle skifte dersom klærne er rene. :roll:

Edit: Trykket feil, ingen endringer er gjort. Iah, mod.

Endret av Iah
  • Liker 2
Skrevet

Mine barn har også nye klær på seg hver dag. Vet ikke hvorfor egentlig er vell bare fordi jeg er vant til å skifte klær hver dag. Hm...kan jo egentlig bruke samme klærne flere dager.

Skrevet

Her byttes truser og sokker hver dag. Resten av klærne byttes når de er møkkete. Av og til vil det si to ganger daglig, av og til vil det si annenhver eller tredjehver dag.

Det samme gjelder oss voksne...

Skrevet

Det må da slite veldig på klærne om man vasker alt etter én dags bruk? For å ikke å snakke om at det blir veldig mye ekstra vask som er dårlig både økonomisk og for miljøet.

Nå har jeg bare en ettåring, men klærne som ikke er skitne blir brukt om igjen (det er dog mye som er skittent etter en dag da ;))

Skrevet (endret)

:hakeslepp: Seriøst? Hvorfor det?

Jeg bruker jo aldri samme antrekk to dager på rad heller, så hvorfor skal h*n? :klø: Og det er jo ikke som om barnet bare bruker klærne en gang, og så går de til vask; det sa jeg jo..

Og hvorfor er det lite økonomisk og lite miljøvennlig at halvrene klær ligger og venter på å bli brukt igjen?? :klø: Den logikken forstod jeg i hvert fall ikke :ler:

Endret av Brukernavn
Skrevet

Jeg bruker jo aldri samme antrekk to dager på rad heller, så hvorfor skal h*n? :klø: Og det er jo ikke som om barnet bare bruker klærne en gang, og så går de til vask; det sa jeg jo..

Og hvorfor er det lite økonomisk og lite miljøvennlig at halvrene klær ligger og venter på å bli brukt igjen?? :klø: Den logikken forstod jeg i hvert fall ikke :ler:

Ok, så argumentet ditt handler altså om at man ikke "skal" bruke samme antrekk to dager på rad? Hvorfor i alle dager skal ikke en 6-7-8-9-10 osv-åring kunne bruke samme buksa to dager på rad? Underlig holdning.

Hvor mange brukte bukser, gensere osv. har du liggende til enhver tid, da? Hvor mange dager må det gå, før den samme buksa eller genseren kan brukes igjen?

Ser for meg at det må bli ganske mye mer klesvask med den "metoden", selv om intensjonen er å bruke buksa igjen om x antall dager. Det var selvfølgelig det jeg mente med lite økonomisk og lite miljøvennlig. Det var vel egentlig ganske opplagt.

Skrevet

Ok, så argumentet ditt handler altså om at man ikke "skal" bruke samme antrekk to dager på rad? Hvorfor i alle dager skal ikke en 6-7-8-9-10 osv-åring kunne bruke samme buksa to dager på rad? Underlig holdning.

Hvor mange brukte bukser, gensere osv. har du liggende til enhver tid, da? Hvor mange dager må det gå, før den samme buksa eller genseren kan brukes igjen?

Ser for meg at det må bli ganske mye mer klesvask med den "metoden", selv om intensjonen er å bruke buksa igjen om x antall dager. Det var selvfølgelig det jeg mente med lite økonomisk og lite miljøvennlig. Det var vel egentlig ganske opplagt.

Jeg gjør det slik selv. Og når jeg tenker meg om, tror jeg greia er at jeg kanskje ønsker det skal se ut som om jeg har nyvaskede klær daglig, selv om jeg ikke alltid har det ;) Derfor lar jeg det gå en dag eller flere i mellom før jeg bruker plagget igjen. Dumt, jeg vet.

Og nei, det blir da ikke mer vask av det.

Skrevet

For meg betyr samme antrekk samme kombinasjon av klær. Jeg gjør om personen du siterer og har en-tre bukser jeg varierer på (er voksen da, så blir ikke så fort møkkete) og bytter litt med topper. Helt plaine singletter brukes gjerne flere dager i strekk, men liker å bytte genser/ting med motiv litt, sånn at man ikke helt tydelig bare bruker det samme hele tiden. Har ikke så mye liggende, for det som så og si er rent bretter jeg bare sammen og legger på en stol eller i øverste bunke i klesskapet.. Nill stress :) og ja, jeg legger merke til om folk (spesielt med litt spesielle/fargerike/pene klær) har på nøyaktig det samme to dager på rad..

Skrevet

Klart, om en unge nærmest blir kjent for "hun med den orange genseren", så er det litt kjipt. Men at en 9-åring går med samme bukse og genser i 2-3-4 dager, såfremt klærne ikke er skitne eller lukter, så ser jeg virkelig ikke noe problem. De blir tidsnok sykelig opptatte av klær, la oss nå for all del ikke overføre til småbarna våre at man ikke "kan" ha på samme klær en dag eller tre på rad.

Skrevet

9-åringen vår bytter truser og sokker hver dag, genser kan brukes 2 dager hvis de ikke har fått flekker. Bukser kan brukes i flere dager, så sant de ser rene ut.

Skrevet

Er de møkkete så bytter vi dem, hvis ikke brukes de gjerne to dager på rad. Nå er to dager ofte grensen for hva klær holder, så noe lengre en det er sjeldent aktuelt. Truse og sokker skal byttes hver dag, men jeg ser jo at det kan sviktes litt der når barnet har kledd på seg alene om morgenen.

Gjest chickpea
Skrevet

Klart, om en unge nærmest blir kjent for "hun med den orange genseren", så er det litt kjipt. Men at en 9-åring går med samme bukse og genser i 2-3-4 dager, såfremt klærne ikke er skitne eller lukter, så ser jeg virkelig ikke noe problem. De blir tidsnok sykelig opptatte av klær, la oss nå for all del ikke overføre til småbarna våre at man ikke "kan" ha på samme klær en dag eller tre på rad.

Enig i dette! Barn i denne alderen er som regel forbi "sitte-opp-i-sølepytt-og-leke" stadiet og de hverken svetter eller har kroppslukt slik voksne gjør.

Min mann har et barn i denne alderen og h*n skifter klær hver dag, jeg synes det er helt meningsløst, spesielt når det gjelder bukser (gensere og topper er jo ofte utsatt for matsøl), klærne er jo rene og blir bare slitt av for mye vasking! Noe jeg sagt til ham. Ikke er han glad i klesvask heller og hvis ikke jeg gjør det (noe som jeg gidder stadig sjeldnere) så er det ikke uvanlig at klærne blir liggende i alt fra 6-8 uker nede i vaskerommet..

Skrevet

Det var ikke veldig opplagt (eller spesielt logisk for den del) at det var det du mente, så lenge jeg hele tiden har sagt at jeg uansett ikke vasker klærne før de er møkkete; ergo vasker jeg ikke noe oftere enn de som bruker samme klær flere dager etter hverandre; ergo blir det hverken mer uøkonomisk eller lite miljøvennlig! Og da spiller det vel ingen rolle hverken hvor mange klær jeg har liggende eller hvor mange dager det går i mellom hver bruk, så lenge økonomien og miljøet var ditt argument for å la barnet ha samme klær flere dager på rad..

Skrevet

Mine barn går ikke i det samme 2 dager eller flere på rad. Får rene klær hver dag. Som andre legger jeg kanskje en bukse til sides og bruker den igjen senere i uka.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...