AnonymBruker Skrevet 18. november 2010 #1 Skrevet 18. november 2010 Jeg har akkurat flyttet hjem til min mor for et par månder, fordi jeg sluttet på skolen og trenger en mellomstasjon til jeg finner meg jobb. Alle søskenene mine bor også her, to småsøsken på ca 10 år og en bror som er over 20. Jeg har bodd hjemmefra siden jeg var 15 (er 21 nå) og har ikke lagt merke til hvor utrolig dårlige vaner som regjerer i heimen. Det er jo strengt tatt ikke noe jeg har noe med, men likevel.. For å ta noen eksempler: - Ingen lager middag. Aldri. Småsøskenene mine spiser bare brødskive og forkostblanding. Noe som umulig kan være sunt i lengden. - Tv'n står på så lenge noen er våkne. Den blir rett og slett brukt som barnevakt. Lillebroren min sitter ca 1 meter fra tv'n fra han kommer hjem fra skolen og til han skal legge seg om kvelden. Ingen tar tak i det. De har også egen tv på rommet, så hvis han ikke kan se på tvi stua, spiller han tv-spill der. - Ingen lærer å ta vare på seg selv. Til og med broren min som er ovr 20, overlater alt til min mor. Han gidder ikke få seg jobb, han gidder ikke hjelpe til med noe i huset og han oppfører seg rett og slett som en fjortenåring. Småsøskenene mine tar jo selvfølgelig etter han, og virker helt ute av stand til å rydde opp etter seg. Leker, rot, fat og glass flyter i hele stuen (ingen spiser på kjøkkenet, der er det jo ikke tv). - de spiser godteri og drikker brus 7 dager i uken. Småsøskene mine får heldigvis ikke lov til det enda, men det er jo utrolig dårlig forbilde! Dette er bare noen eksempler, og jeg ble igrunn ganske paff når jeg flyttet hjem. Det er jo som sagt ikke noe som jeg har noe med, men er det egentlig noe jeg kan gjøre? Nå tenker jeg først og fremst på småsøskenene mine, som såvidt jeg kan se ikke får noen gode vaner i det hele tatt. De sitter jo bare å ser på tv og spiser dårlig mat=/
Vrimle Skrevet 18. november 2010 #2 Skrevet 18. november 2010 Det er nok ikke umulig at du kan få bedret situasjonen, men du må trå litt varsomt frem. Ta det opp med den foreldren du har best/nærest kontakt med, men legg det positivt. *Hadde det ikke vært hyggelig om dere spiste middag sammen i stedet for foran tv'n? Middagslagingen kan rulere mellom mor, far, deg, din bror og kanskje rundt-10-åringene kan lage èn dag i uka, sammen med en av dere andre? *Hadde det ikke vært fint om dere fikk til et system for å ha det litt hyggeligere? (Her kommer trå varsomt delen:) Det må jo være fryktelig vanskelig for mor/far (den du prater med) å holde det ryddig når ingen gidder å rydde etter seg selv? Foreslå et familieråd på det, og fortell gjerne i ganske klare ord at du ble overrasket over hvor dårlige vaner det er i heimen. Det er helt klart dine foreldres ansvar, men det kan hende at de også kjenner på at vanene er for dårlige men ikke helt har blitt bevisste nok på det, eller funnet en god nok måte å ta fatt i det på. Kanskje du også selv har noen idèer for hvordan du kan aktivisere småsøsknene uten tv? Eventuelt foreslår (som en overgang) sosiale tv-aktiviteter som Wii-spilling (sports, marioparty etc)?
FruFryd Skrevet 18. november 2010 #3 Skrevet 18. november 2010 (endret) Du kan begynne med å lage middag, ta med en eller begge av småsøskene dine. Du kan slå av tv'n, og dra med deg småsøskene dine ut på noe. Foreldrene dine kan ha kommet inn i en vond sirkel, der det er vanskelig å ta tak. Ikke sikkert de ser på det som noe problem at det er slik. Eller de kan være helt utslitt av jobb osv. Prøv å ta tak selv, først. Og se om ikke resten følger etter litt etter litt. Å komme hjem, og begynne med å konfrontere foreldre og søsken med å snakke med de, tror jeg kan virke mot sin hensikt. Endret 18. november 2010 av FruFryd 1
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2010 #4 Skrevet 18. november 2010 det er vel ofte sån at man ser ting på ein anna måte når ein flytter hjemmefra.kan det tenkes at din mor er psykisk syk eller utslitt og ikkje greier å ta i hjemme.barnevernet hjelper med å få ting i rutiner vis det har falt ut.
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2010 #5 Skrevet 18. november 2010 Høres ut som utslitte deprimerte foreldre uten egentid, lite penger og ingen avlastning. Jeg ville spurt min mor privat om jeg var deg, hørt hva hun tenker om det. Og forøvrig latt det ligge dersom hun ikke er mottakelig for input. Og så flyttet så fort jeg fikk sjansen.
tåke Skrevet 20. november 2010 #6 Skrevet 20. november 2010 minner om min egen familie, men dette var faktisk enda litt verre. det er en ond sirkel familien din har kommet inn og det skal litt til for å komme ut av den, men det er slettes ikke umulig. dette krever så klart litt innsets, men ta det første steget eller så kommer ingenting til å skje. gjør i stand et familiemøte. forbered familiemedlemmende dine på dette kanskje en dag i forveien og bestem en tid slik at du vet at det ikke er et sykt viktig (!) tvprogram akkurat da, så ingen gidder. skru av tven, så det ikke er forstyrrelser og sett dere på kjøkkenet til en forandring. du kan være "lederen" av møte slik at det blir litt orden. 1. si først at du ble litt sjokkert når du kommer hjem og trekk inn eksempler. det kan hende at noen av barna rett og slett ikke ser problemet. 2. kom med forslag til bedring i systemet (se nede for tips fra meg). - be de andre komme med forslag og skriv dem ned. - avslutt med at dere blir enige om noen forbedringer dere kan gjøre, skriv dem ned og heng dem på kjøleskapet. mine tips til forbedringer dere kan gjøre hjemme: - bestem at dere spiser middag sammen på kjøkkenet hver fredag (for eksempel). - ruler på hvem som lager middag. eksempel: mandag: mamma tirsdag: pappa onsdag: du torsdag: broren din osv. - ryddedag hver søndag der alle må delta! de som ikke deltar får ikke seigmen på slutten av dagen! - ulovlig med brus og godteri på mandag, tirsdag, onsdag og torsdag lykke til!
Gjest Serena Skrevet 20. november 2010 #7 Skrevet 20. november 2010 Selv om det i ditt tilfelle absolutt er mye foreldrene dine skulle gjort annerledes, så er de bare fakta at ingen vil at noen skal "komme tilbake fra storbyen" og belære de om hva de gjør feil. Tror det bare virker mot sin hensikt.
Jade Skrevet 21. november 2010 #8 Skrevet 21. november 2010 Synes du skal ta jobben med å lage middag som takk for at du får bo gratis hjemme. Siden du ikke har jobb, så må vel foreldrene dine betale, men det er vel ikke noe problem? Etter hvert innser de vel at det derre middagsgreiene egentlig er ganske allright, og vil fortsette med det også etter at du flytter igjen. Rydd i huset, og få småsøsknene med deg. Vis de at det er gøy å rydde (selv om det egentlig er gørr kjedelig). Vis de hvor glad mamma blir når hun kommer hjem til ryddet hus! Vis de gleden ved å glede andre. Ha noen koselige spisestunder med ungene inne på kjøkkenet med koselig prat. Vis de at det er koseligere det enn å bare stirre inn i en skjerm! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå