Gå til innhold

Vurderer å begynne med linser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har ikke ekstremt dårlig syn, -1 i styrke, men jeg har briller jeg helst skal bruke en del i følge optikeren min. Jeg klarer imidlertid ikke å bruke dem nok, liker ikke følelsen av å "ha noe på ansiktet", og jeg blir altfor obs på det dersom det kommer et ørlite støvfnugg eller regndråpe på glassene og går da kun og ser på det i stedet for "forbi", om noen skjønner hva jeg mener. Resultatet blir altså at jeg dropper å bruke dem.

Jeg har lyst til å få meg noen linser i stedet, men vil helst ikke måtte ta dem inn og ut hele tiden, mistenker at jeg kommer til å la vær å bruke dem så ofte som jeg burde om det føles som masse styr. Får også en baby om ca en mnd, og tenker at det kan være greit at linsene er på når jeg skal opp med henne om natten og sånt. Har skjønt at det finnes linser man sover med? Noen erfaringer med slike? Hvor lenge kan jeg ha dem i? En uke om gangen? En måned? Sliter det veldig på øynene om jeg har linser på sammenhengende i en måned? Kan jeg sminke meg som normalt? Hvor mye koster det med linser? Hvilke alternativer finnes?

Hadde satt stor pris på det om noen kan dele litt erfaringer rundt linse-bruk, og hvordan komme i gang, med meg :)

Skrevet

Heisann!

Mitt råd til deg er å oppsøke en øyelege for å spørre om disse tingene. Grunnen til det, istedet for at du bare skal gå til en optiker, er at jeg selv har dårlig erfaring med det. Jeg gikk nemlig til den lokale optikeren da jeg ville begynne med linser fremfor briller. Han virket jo flink, og jeg fikk hyppig oppfølging. Jeg brukte vanlige månedslinser (myke) fordi hornhinnene mine gjorde så jeg ikke kunne bruke andre typer.

Uansett, da jeg ble tilbydd en øyeoperasjon for å bedre synet permanent, fikk jeg vite at jeg visstnok aldri burde ha brukt kontaktlinser! Da hadde jeg brukt dem i tilnærmet 10 år, og legen sa det at hadde jeg brukt dem et år til, ville jeg ikke kunne brukt linser igjen, fordi linsene rett og slett ikke var et alternativ for meg. Jeg fikk jo litt sjokk, ettersom jeg hadde vært så påpasselig med oppfølging hos flere optikere, og ingen av dem hadde nevnt dette for meg.

Jeg fikk operasjonen, men sliter fortsatt med komplikasjoner etter linsebruken, fordi det ikke er noe legene kan gjøre med det.

Jeg skriver ikke dette for å skremme deg unna linser, jeg mener fortsatt til den dag i dag at linser er en fantastisk oppfinnelse. Men du bør gå til noen som virkelig kan faget sitt, og ikke stol på diplomene på veggen.

Ellers, når det kommer til linser, finnes det jo flere typer. Du har dagslinser, og du har månedslinser. Jeg kan ikke så mye om de forskjellige typene, siden jeg kun brukte månedslinser. Av månedslinser finnes det en type som du bør ta ut etter ca 12 timer, også skal det finnes en type du kan ha i i totalt 30 dager. Hvor mye de sliter på øynene vet jeg ikke dessverre. Vet du om du har skjeve hornhinner? Dette kan spille inn når det kommer til hvilke linser du skal velge.

Mitt beste råd til deg er som sagt at du går til en øyelege.

Skrevet

Tusen takk for svar! Skal definitivt få sjekket nøye før jeg går i gang ja, din opplevelse høres skummelt ut! Skal også passe på å få oppfølgning underveis.

Vet ikke med sikkerhet om jeg har skjeve hornhinner, nei. Enda en ting jeg bør sjekke først. Men det gjør de vel gjerne når man tar synstest/tilpasning.

Noen andre som har erfaringer med linser man kan ha i over en lengre periode? Eller vil anbefale et linsemerke eller optiker?

:)

Skrevet

Anbefaler deg ikke å begynne med månedslinser. Har skjeve hornhinner på det ene øyet, og linsene lagde gnagsår på hornhinnene mine. Au ja... Månedslinser kan du ha på i en hel måned, derfor det kalles månedslinser også.

Har selv dagslinser nå, og du blir veldig fort vant til å ta de av og på øyet, du tenker ikke noe over det, og bruker maks ti sekunder. Nå kan man jo til og med få linser korrigering av skjeve hornihinner, men det er vel for de som har brukt linser en stund. Det er kjempedeilig !

Skrevet

Månedslinser kan man sove med, men med måndeslinser samler det seg masse bakterier. Vil ikke anbefale det. Har selv prøvd det ut, og øynene mine ble svært irritert.

Byttet derfor til dagslinser, som er mye rensligere. Og øynene mine har det mye bedre nå. Om du kun har -1, ser jeg ikke farligheten med å måtte stå opp om natta uten linser for å mate ungen. Du trenger vel ikke perfekt syn for det? Jeg hadde klart det selv, og jeg har -5 på venstre og -5,45 på høyre. Ergo, jeg ser knapt en drit uten linser :P Likevel finner jeg veien dit jeg skal og gjøre hva jeg ska gjøre i blinde.

For øya dine sin skyld, ville jeg gått for dagslinser ;)

Gjest Blondie65
Skrevet

Man skal ikke sove med noen linser. Det fikk jeg streng beskjed om hos min optiker.

Jeg anbefaler deg å gå til en flink optiker - enten InterOptik eller Brilleland - som har vært en stund og som har fagfolk ansatt. Jeg har en bekjent med en ekstremitet på øynene som fører til nesten blindhet og har sjekket med min optiker hva slags hjelp denne typen synsfeil kan få. Fikk samme svar som InterOptik har gitt og dessuten beskjed om at InterOptik var de som var spesialistene.

Det viktigste med linser er at man går til regelmessig kontroll og bruker linsene som de var tiltenkt samt at man tar linsepauser innimellom.

Skrevet

Gå til en autorisert optiker. Forhør deg litt rundt om opplegget. De fleste optikerne har veldig gode opplegg med linsetilpassing. Du tar først en synstest der man finner brille- og linsestyrke (som kan være forskjellige fra hverandre), du får opplæring i hvordan du skal ta linsene av og på samt opplæring i hygiene, rensing og desinfisering av linsene og en etterkontroll der optiker ser hvordan linsene fungerer for øynene dine.

Det er per dags dato mange linser på market som er spesialdesignet for at du kan sove med dem, enten i en hel mnd eller 6 netter på rad der du den 7 dagen lar øynene få hvile og da gjerne bruker briller. Disse linsene slipper mer oksygen inn til øynene og gir dermed mer fuktighet til øynene. Om du vil sove med kontaktlinser skal du ha en kontroll av øynene der du har sovet med linsene natten før kontroll slik at optiker ser hvordan øynene dine reagerer på denne typen bruk.

Ville anbefalt å begynne med 1dagslinser da disse er veldig hygeniske og det er veldig lite 'styr' med de - du slipper rengjøre dem etc.

Du tar av og på linsene før du fjerner og legger på øyesminke.

Linser koster veldig forskjellig. Det avhenger av hvilken type linser du bruker, det være seg dagslinser, mndslinser, linser du kan sove med, toriske linser som korrigerer skjeive hornhinner. Prisene varierer også fra optiker til optiker.

En optiker kan henvise direkte til øyelege om du har behov for det.

Linser er et greit alternativ til briller når man er gravid/ammer da synet ofte endrer seg raskere i denne perioden, men dette er dog individuelt.

Skrevet

Tusen takk for gode, utfyllende svar! :) Ja, ser mer enn godt nok til å klare å stå opp for å gi babyen mat uten briller/linser, men problemet er vel egentlig det at jeg ser greit nok uten noe, så om det blir for lett å sluntre unna, gjør jeg kanskje det, selv om optikeren min mener jeg burde bruke briller eller linser en god del for å ikke forverre synet mitt... Derfor jeg tenkte at slike linser man kan sove med er en god løsning. Slike som kan være i i 6 dager for så å hvile øynene i en dag høres jo veldig bra ut, og kanskje mindre slitsomt på øynene enn slike som er i i en mnd... Alternativt skal jeg vel klare å venne meg til slike som kan kastes hver dag ;)

Skjønner jeg bør ta meg en tur til optiker og evt øyelege og høre hva de har å si. Og det virker som jeg bør gå et annet sted en Specsavers hvor jeg fikk mine forrige briller. De funker helt greit til mitt bruk altså, men føler at jeg bør gå for litt bedre kvalitet når det er noe som skal være inni øynene mine. Noen fra Bergen her, som kjenner til en god optiker? Er jo flere både Brilleland og InterOptikk for eksempel, men det er gjerne forskjell på dem? :)

Skrevet (endret)

Synet ditt kan ikke bli stort værre av at du går uten linser ;p De vil kanskje bli slitne for anstrengelsen. Men nå er det jo slik at man trener øyet om man går uten. Hvertfall, broren min var nesten blind på ett øye, og han måtte ofte gå uten briller/linser og med bind for the gode øyet, så han kunne trene det andre opp. :) Samme med meg.

Var hvertfall det vi fikk beskjed om fra legen vår, og nå ser jeg ca like "godt" på begge.

Endret av KaDust
Skrevet

Synet ditt kan ikke bli stort værre av at du går uten linser ;p De vil kanskje bli slitne for anstrengelsen. Men nå er det jo slik at man trener øyet om man går uten. Hvertfall, broren min var nesten blind på ett øye, og han måtte ofte gå uten briller/linser og med bind for the gode øyet, så han kunne trene det andre opp. :) Samme med meg.

Var hvertfall det vi fikk beskjed om fra legen vår, og nå ser jeg ca like "godt" på begge.

Håper du har god nok visus for å f.eks. kjøre bil (alternativt at vi ikke ferdes på samme vei...)

Å gå med lapp på ett øye for å trene det andre opp er jo noe helt annet enn å la være å bruke briller/linser på begge øyne.

Gjest ~Fantabulous_kitten~
Skrevet

Tusen takk for gode, utfyllende svar! :) Ja, ser mer enn godt nok til å klare å stå opp for å gi babyen mat uten briller/linser, men problemet er vel egentlig det at jeg ser greit nok uten noe, så om det blir for lett å sluntre unna, gjør jeg kanskje det, selv om optikeren min mener jeg burde bruke briller eller linser en god del for å ikke forverre synet mitt... Derfor jeg tenkte at slike linser man kan sove med er en god løsning. Slike som kan være i i 6 dager for så å hvile øynene i en dag høres jo veldig bra ut, og kanskje mindre slitsomt på øynene enn slike som er i i en mnd... Alternativt skal jeg vel klare å venne meg til slike som kan kastes hver dag ;)

Skjønner jeg bør ta meg en tur til optiker og evt øyelege og høre hva de har å si. Og det virker som jeg bør gå et annet sted en Specsavers hvor jeg fikk mine forrige briller. De funker helt greit til mitt bruk altså, men føler at jeg bør gå for litt bedre kvalitet når det er noe som skal være inni øynene mine. Noen fra Bergen her, som kjenner til en god optiker? Er jo flere både Brilleland og InterOptikk for eksempel, men det er gjerne forskjell på dem? :)

Kanskje jeg misforsto deg nå, men mente du at optikeren sa til deg at synet ditt ville bli verre som en konsekvens av at du lar være å bruke briller/linser??

Skrevet

Kanskje jeg misforsto deg nå, men mente du at optikeren sa til deg at synet ditt ville bli verre som en konsekvens av at du lar være å bruke briller/linser??

Ja, hun sa så... Er det feil?

Skrevet

Jeg har aldri hørt dette før iallefall... er du sikker på at det var det hun mente? For da kan jo alle bare gå med linser/briller fra de er femten så de aldri opplever dårligere syn når de blir eldre. Kan jo også nevne at jeg brukte briller fra jeg var fem-seks år, og gikk over til linser i tenårene, men synet mitt var ikke stabilt fordet, men ble dårligere og dårligere.

Syns det var en merkelig logikk, sikker på at hun ikke kan ha sagt dette for å få solgt deg linser/briller? Det er sikkert ikke så lett, men om du skal tilbake bør du be henne forklare deg hvorfor hun har dette synspunktet. For om hun sier dette uten et vitenskapelig grunnlag bak, fremstår hun ikke som seriøs for meg iallefall. Og da burde du ikke stole på henne for behandling fremover, men heller gå til noen andre.

Men det er bare mitt synspunkt, dah.. :sjenert:

Skrevet

fikk du ikke hodepine av det? før jeg brukte briller/linser regelmessig slet jeg med hodepine nesten hver dag

Skrevet

Jeg har aldri hørt dette før iallefall... er du sikker på at det var det hun mente? For da kan jo alle bare gå med linser/briller fra de er femten så de aldri opplever dårligere syn når de blir eldre. Kan jo også nevne at jeg brukte briller fra jeg var fem-seks år, og gikk over til linser i tenårene, men synet mitt var ikke stabilt fordet, men ble dårligere og dårligere.

Syns det var en merkelig logikk, sikker på at hun ikke kan ha sagt dette for å få solgt deg linser/briller? Det er sikkert ikke så lett, men om du skal tilbake bør du be henne forklare deg hvorfor hun har dette synspunktet. For om hun sier dette uten et vitenskapelig grunnlag bak, fremstår hun ikke som seriøs for meg iallefall. Og da burde du ikke stole på henne for behandling fremover, men heller gå til noen andre.

Men det er bare mitt synspunkt, dah.. :sjenert:

Synet ditt ville ikke holdt seg 'godt' når du ble eldre bare fordi du brukte linser/briller fra du var femten. Alle vil til en viss grad oppleve å få dårligere syn når de blir eldre (45+)- dette er ofte omtalt som alderssyn. Det skjer fordi linsen i øyet stivner og dermed blir mindre elastisk. Du vil da behøve lesebriller fordi det blir vanskelig å se på nært.

Annonse
Skrevet

Synet ditt ville ikke holdt seg 'godt' når du ble eldre bare fordi du brukte linser/briller fra du var femten. Alle vil til en viss grad oppleve å få dårligere syn når de blir eldre (45+)- dette er ofte omtalt som alderssyn. Det skjer fordi linsen i øyet stivner og dermed blir mindre elastisk. Du vil da behøve lesebriller fordi det blir vanskelig å se på nært.

Jeg vet det. Derfor jeg syns det er rart om en optiker i fullt alvor sier til en kunde at synet vil forverres som en konsekvens av at hun velger å ikke benytte seg av briller/linser. Var den delen jeg reagerte på.

Skrevet

Jeg vet det. Derfor jeg syns det er rart om en optiker i fullt alvor sier til en kunde at synet vil forverres som en konsekvens av at hun velger å ikke benytte seg av briller/linser. Var den delen jeg reagerte på.

Jeg har hørt om små barn som har blitt blinde fordi de ikke ble korrigerte for sine synsfeil, så sånn sett kan det optikeren her har sagt ha noe for seg. Men jeg har ikke noe dokumentasjon på dette utsagnet så jeg skal ikke være noe bombastisk.

Skrevet

Jeg har hørt om små barn som har blitt blinde fordi de ikke ble korrigerte for sine synsfeil, så sånn sett kan det optikeren her har sagt ha noe for seg. Men jeg har ikke noe dokumentasjon på dette utsagnet så jeg skal ikke være noe bombastisk.

Men da har de gjerne hatt en sykdom i tillegg, og ikke "bare" vært nærsynt/langsynt?

Skrevet

Men da har de gjerne hatt en sykdom i tillegg, og ikke "bare" vært nærsynt/langsynt?

Nei, de har bare vært nær-/langsynte

Skrevet

Du vet ikke hva som passer for deg før du har forsøkt.

Mannen her i huset bruker linser han tar ut hver kveld og putter inn igjen hver morgen. Disse skal egentlig kastes etter 30 dager, men hans holder seg av en eller annen grunn fine uhyggelig lenge (sjekket hos optiker). Han har brukt ett par i over 6mnd, han har vasket dem i rare ting og han har aldri hatt et eneste problem. Men dagslinser tåler han ikke. Ikke slike som skal sitte på i dagesvis heller.

Mange blir rett og slett veldig tørre i øynene av slike linser, og det er gjerne grunnen til at ikke alle bruker dem. De er mest praktiske, men manges øyne trenger pause for å unngå "rusk i øyet"-følelsen.

Lykke til med valget!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...