Gå til innhold

Kan jeg ha krav på noe hos nav?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet den eneste måten og finne ut om jeg vil ha krav på og få hjelp til det jeg trenger hjelp til er og kontakte nav, noe jeg har tenkt og gjøre. Men tenkte jeg skulle skrive litt om situasjonen og forhåpentligvis kan noen noe om det, og kan fortelle meg om jeg muligens vil få noe hjelp.

Litt bakgrunnsinfo først:

For saken er det at jeg har i mange år slitt med angst og til tider depresjoner. For noen år siden fikk jeg en salig knekk og hadde det tøft i livet av forskjellige grunner, men slet i hovedsak med angst og depresjoner.

Siden da har jeg gått til psykolog, psykriatisk hjelpepleier og gått på rehabiliteringspenger og attføring via nav.

For 2 år siden flyttet jeg til en annen kant av landet, etter og ha blitt såpass frisk nok etter lang tid ute av arbeid, til og starte med arbeidsutprøving altså attføringen.

Helt siden jeg flyttet til den kommunen som jeg enda bor i dag så har alt vært et slit med nav.

Det er en liten plass hvor alle kjenner alle og jeg fikk følelsen av at de dømte meg fort.

Også fordi hele min saksmappe ble rotet bort(!!!) da jeg flyttet og de hadde ingen papirer på meg, så følte jeg var under "mistanke" hele tiden for å være lat og en snylter.

Det har hele tiden vært frem og tilbake, sinne og tårer og ikke minst en god del frustrasjon for og si det kort!! orker ikke fortelle absolutt alt som har frustrert meg for da vil innlegget bli veldig langt!

Men ihvertfall så har jeg vært under attføring i 8 mnd tilsammen, og til slutt orket jeg ikke mer. Jeg var dødslei av og ikke få forståelse for det jeg sliter med, og føle at jeg ble den "sorte får" hele tiden.

For at jeg skal fungere i en jobb så må jobben være tilpasset, og det kan ikke være 100%. Fordi på dårlige dager har jeg vansker med og fungere pga angsten, og fordi jeg blir sliten. og jeg blir sliten for mye mindre enn før jeg fikk den knekken.

Jeg opplevde at bedriften jeg var i attføring i ikke tok meg seriøst da jeg prøvde forklare at jeg ble sliten i perioder og derfor da hadde problemer med og komme meg på jobb/komme meg opp i det hele tatt om dagene, og da brukte jeg og få svar om at "vi alle er da sliten av og til"!!

Det endte med at jeg rett og slett ikke gadd og jobbe der mer, jeg fikk nok og bare sa fra til saksbehandler om at jeg ikke orket jobbe der mer.

Jeg har alltid vært ganske konfliktsky av meg og turte ikke fortelle at dette var årsaken til at jeg sluttet, eller jeg fortalte ikke ALT til de om hvorfor jeg sluttet.

Jeg måtte da leve på sosialpenger, og fordi jeg selv hadde avsluttet forholdene så fikk jeg (som straff??) ca 1500 MINDRE enn norm og leve for, samt at de betalte husleie og strøm...så til sammen med bostøtte hadde jeg 2500 og leve for i mnd, som skulle dekke mat og andre ting!

Dette var noe jeg skulle få i 4 mnd fremmover fordi jeg hadde avsluttet forholdene i følge saksbehandler.

Da det hadde gått 4-5 mnd ca hadde jeg endelig etter en stund med søking, fått meg en jobb.

Jeg visste jeg ikke ville greie en 100% stilling, men jeg var så lei av og ha så lite penger, så jeg tenkte F**N heller jeg tar det som det kommer.

Og som ventet så ble jeg sykemeldt etter en 1,5 mnd ca...dette var bare et vikariat så det var bare snakk om noen mnd, men jeg var sykemeldt 100% en god stund, før jeg på slutten ble sykemeldt 50%.

Jeg avsluttet der i sommer, og søkte skole til høsten nå.

hvor jeg kom inn og var i gang med og skulle starte året, så fikk jeg plutselig beskjed om at det var inntaksstopp og jeg var satt på venteliste. Heldigvis hadde jeg vært og fått meg en jobb, som var ment og ha ved siden av studiene (privatist), men det endte med at det ble bare jobbing.

Og nå har jeg 2 jobber, hvor jeg tilsammen jobber litt mer enn 50%, men det er bare vikariat i "hovedjobben" og jeg vil mest sannsynlig være ferdig der eller få mye mindre jobbing på nyåret.

Og for å si det, på dette året har jeg prøvd og feilet og funnet ut at det er en 50% jobb som er rett for meg nå.

Jeg blir sliten nå også, men med rett jobb (tilpasset mine behov) og rett innstilling så greier jeg det, noe jeg har bevist for meg selv nå. og jeg er så glad i jobben jeg gjør nå, jeg er hallveis utdannet innen området (måtte avbryte utdanningen da jeg ble syk) og får gjøre det jeg synes er gøy.

SÅ til poenget :P

Derfor har jeg tenkt på og flytte til nærmeste by, hvor det er utrolig mange flere muligheter enn her på landet.

Men så kommer problemene, jeg har ikke sjangs i havet og overleve i byen på en 50% jobb, da det er svindyrt og leie der.

Det går så vidt rundt nå også, og er ofte blakk.

Og jeg har også tenkt på og ta opp lærlingtiden min og få fagbrevet, samt at mulighetene for å gå i forskjellige behandliger er mye bedre og jeg tror ting ville blitt mye lettere i hovedsak.

Hvordan kan nav hjelpe meg med de problemstillingene?

Jeg ser for meg at jeg hadde blitt fornøyd om de bare hadde betalt halve husleien og strømmen for eks?

MÅ jeg gå i behandling for å ha krav på noe?

Jeg forstår jo at de må ha en uttalelse fra lege, for de gir jo ikke ut penger sånn uten videre naturlig nok.

Men hvordan hjelp kan jeg få da?

blir veldi glad om noen kommenterer :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sosialstønad vil du ha rett til. De dekker kun forskjellen mellom inntekt og deres norm. Får du bostøtte så går dette inn som egen inntekt.

Du bør faktisk søke på AAP igjen. Send en søknad allerede nå.

Skrevet

Ja det er det jeg har tenkt på og søke, men da vil jeg ha ca det jeg har nå utbetalt, og alikevell så er det trangt. Finnes det ikke andre muligheter?

MÅ man ha AAP eller finnes det andre mulige måter de kan hjelpe liksom?

Skrevet

Bostøtte i tillegg? Det ER trangt å få penger av NAV. Er ikke noe du kommer uten om det.

• Liker 2
Skrevet

ok :S

jeg har foresten bostøtte nå

Skrevet

Jeg tror nok jeg ville søkt om arbeidsavklarings penger igjen. :) Kravet da ettersom jeg har forstått er enten at man er under behandling, og/eller at man jobber noe. Man kan jo jobbe opptil 60% og fortsatt få støtte. Noe av poenget med denne stønaden er jo nettopp å finne ut hva/hvor mye man har kapasitet til å jobbe.

Skrevet

Ja det er det jeg har tenkt på og søke, men da vil jeg ha ca det jeg har nå utbetalt, og alikevell så er det trangt. Finnes det ikke andre muligheter?

MÅ man ha AAP eller finnes det andre mulige måter de kan hjelpe liksom?

Hvis du jobber 50% nå så skjønner jeg ikke hvordan du kommer til å ha utbetalt det samme om du får AAP i tillegg?

Da får du jo 50% lønn fra arbeidsgiver i tillegg til det du får de resterende 50% i AAP fra NAV.

Skrevet

Hvis du jobber 50% nå så skjønner jeg ikke hvordan du kommer til å ha utbetalt det samme om du får AAP i tillegg?

Da får du jo 50% lønn fra arbeidsgiver i tillegg til det du får de resterende 50% i AAP fra NAV.

Man får ikke AAP i tillegg til at man jobber, man får AAP og kan ikke jobbe mer enn 50-60% og får en sum i mnd. den ligger vell på rundt det samme som jeg har i inntekt nå tror jeg. derfor vil jeg ha rundt det samme som jeg har nå :)

Skrevet

Man får ikke AAP i tillegg til at man jobber, man får AAP og kan ikke jobbe mer enn 50-60% og får en sum i mnd. den ligger vell på rundt det samme som jeg har i inntekt nå tror jeg. derfor vil jeg ha rundt det samme som jeg har nå :)

Man får ikke AAP de dagene man jobber nei, men man får AAP ved siden av ordinær lønn for de dagene man ikke jobber. Dvs jobber du 50 prosent uten AAP, får du bare de 50 prosentene på konto per måned. Får du AAP, får du 50% i AAP inn på konto i tillegg til de 50% du fikk i ordinær lønn fra arbeidsgiver.

Feks jobber du mandag og tirsdag, får du lønn fra jobb for mandag og tirsdag, og så får du den gjeldende dagsatsen fra nav for onsdag torsdag fredag.

Så jo, jobber man kun 50% uansett, får man jo mer om man får de resterende 50% fra nav. Da har man 100%. Er du med? :) Eller snakker vi om forskjellige ting? For hvis du mener det jeg tror du mener så skjønner jeg ikke regnestykket ditt ;)

Skrevet

jeg har forstått det sånn på de bekjente av meg som får AAP ikke kan være mer enn 50% arbeidsdyktig for og få AAP, og derfor ikke kan jobbe mer enn 50% (22 timer i uken tror jeg det var), og får derfor 50% lønn i AAP penger. og ikke noe i tillegg til det.

men jeg skjønner tankegangen din, har hørt om noe lignende men kommer ikke på hva det heter akkurat nå.

Skrevet (endret)

jeg har forstått det sånn på de bekjente av meg som får AAP ikke kan være mer enn 50% arbeidsdyktig for og få AAP, og derfor ikke kan jobbe mer enn 50% (22 timer i uken tror jeg det var), og får derfor 50% lønn i AAP penger. og ikke noe i tillegg til det.

men jeg skjønner tankegangen din, har hørt om noe lignende men kommer ikke på hva det heter akkurat nå.

Man kan jobbe opptil 60% og fortsatt få AAP-penger ved siden av. Jeg gjorde det i fjor :) Det heter ikke noe spesielt, det er bare sånn AAP fungerer.

Man får jo ordinær lønn fra arbeidsplassen i tillegg til det man får i AAP. Det lønner seg alltid å jobbe OG ha AAP. Dette har de gjort helt med vilje.

Endret av Snop
Skrevet

Man kan jobbe opptil 60% og fortsatt få AAP-penger ved siden av. Jeg gjorde det i fjor :) Det heter ikke noe spesielt, det er bare sånn AAP fungerer.

Man får jo ordinær lønn fra arbeidsplassen i tillegg til det man får i AAP. Det lønner seg alltid å jobbe OG ha AAP. Dette har de gjort helt med vilje.

jøss...da må jeg ha missforstått helt.

men skal ikke AAP erstatte attføring og rehabiliteringspenger?

og det er jo en fast sum i mnd, jeg har hatt begge deler.

HELT sikker på at det er AAP du hadde? :P

Skrevet

Nei. Dersom du jobber mer enn 50% så faller retten til AAP bort.

Sikker på at du hadde AAP? :klø:

Skrevet

Nei. Dersom du jobber mer enn 50% så faller retten til AAP bort.

Sikker på at du hadde AAP? :klø:

Hehe nei. Dette stemmer ikke. Tatt ut fra nav.no:

"Du kan arbeide mellom 0 og 60 prosent av full stilling, og likevel motta reduserte arbeidsavklaringspenger. Arbeider du mer enn 60 prosent av full stilling, mister du retten til arbeidsavklaringspenger for den aktuelle 14-dagersperioden."

Ja, jeg hadde tusen prosent garantert AAP ;)

Skrevet

Jeg siterer også fra vedtaksbrevet:

"Ditt krav om yrkesrettet attføring er innvilget fra 04-09-2009"

Og yrkesrettet attføring er jo nå arbeidsavklaringspenger. Dette står også på lønnsslippen min.

I tilfelle dere fortsatt er usikre på om at jeg har AAP ;)

Skrevet

Hehe nei. Dette stemmer ikke. Tatt ut fra nav.no:

"Du kan arbeide mellom 0 og 60 prosent av full stilling, og likevel motta reduserte arbeidsavklaringspenger. Arbeider du mer enn 60 prosent av full stilling, mister du retten til arbeidsavklaringspenger for den aktuelle 14-dagersperioden."

Ja, jeg hadde tusen prosent garantert AAP ;)

:ler: Takk for oppdateringen!

(Siste jeg hørte var at dersom man jobbet over 50% så stoppet ALT av arbeidsavklaringspenger, ingen unnskyldning! Var veldig veldig strengt!)

Skrevet

Men er det ikke to forskjellig typer AAP da?

den linken du sendte linket til en tekst hvor det heter AAP- og lønnet arbeid.

Mens når du først klikker på siden deres på AAP-linken så kommer du til denne siden http://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+helse/Arbeidsavklaringspenger

det er jo to forskjellige ting det da?

Nei, det er ikke to forskjellige ting. Det er bare for å dele opp informasjonen i forskjellige kategorier. Det er temmelig mange regler og mye informasjon for AAP, litt upraktisk og uoversiktelig å ha ALT på samme side, ikke sant? ;) Så det er ikke verre enn det.

Hvis du ser til høyre på siden på den linken du skrev inn der, ser du alle underkategoriene for reglene, deriblant lønnet arbeid. Det står også feks "krav til å være i aktivitet". Det er jo heller ikke en egen ytelse. Bare ryddig fordelt informasjon. Så, henger du med nå? ;)

Skrevet

Nei, det er ikke to forskjellige ting. Det er bare for å dele opp informasjonen i forskjellige kategorier. Det er temmelig mange regler og mye informasjon for AAP, litt upraktisk og uoversiktelig å ha ALT på samme side, ikke sant? ;) Så det er ikke verre enn det.

Hvis du ser til høyre på siden på den linken du skrev inn der, ser du alle underkategoriene for reglene, deriblant lønnet arbeid. Det står også feks "krav til å være i aktivitet". Det er jo heller ikke en egen ytelse. Bare ryddig fordelt informasjon. Så, henger du med nå? ;)

ok, jeg gir meg nå med maset mitt ;) hehe

skal troppe ned på nav kontoret i morgen og fortelle at jeg ønsker AAP og få ordnet et møte.

takk for all informasjon:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...