Gå til innhold

gyldighet av strømavtale

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Når blir en "stømavtale" gyldig?

Mannen min gikk ut på byen (han er utenlandsk) og møtte en strømselger som solgte strøm og fikk han til å undertegne en avtale. Denne inneholdt verken riktig navn eller fødselsdato (og dermed glemte jeg den, siden det ikke kunne brukes. Eller???)

I dag fikk jeg ihvertfall "velkommen som kunde" brev, med beskjed om at oppsigelse innen 1 år koster 900 kr...

Hvilke rettigheter har jeg? Må jeg bli kunde hos dem eller??? (strømavtalen der jeg bor nå, står i mitt navn...)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Uten at jeg er noen reser på avtalerett tror jeg nok ikke den kan være gyldig hvis mannen din var påvirket av alkohol, og dermed ikke helt ved sine fulle fem da han signerte den avtalen. Isåfall ville jeg ringt selskapet og forklart situasjonen.

Hvis dette er den vanlige måten de lurer til seg kunder på kan det hende de kjapt trekker tilbake medlemsskapet. Mistenker at enkelte bedrifter skor seg godt på forbrukere som ikke tørr å si ifra/klage når du blir urettferdig behandlet...

Om de ikke trekker tilbake avtalen får du vel ta kontakt med forbrukerombudet eller elklagenemnda?

PS: det er vel ikke Telinet dere har fått velkomstbrev fra? Her er isåfall et par nyttige linker:

- http://www.forbrukerombudet.no/id/11040815.0

- http://www.elklagenemnda.no/article.php?articleID=863&categoryID=6

Edit: Råder deg til å prøve å google selskapet, uansett om det er Telinet eller andre!

Endret av Nalla
Skrevet

Er nok telinet ja, kan vel ikke si han var påvirket av alkohol, men er dårlig i norsk og forstod ikke hva en avtale var. Ser nå i ettertid at jeg burde gjort noe med engang, men siden såpass mye av informasjonen av feil, tenkte jeg at den ikke kunne brukes til noe... Dumt av meg, ser jeg hadde 14 dagers angrerett og den er nettopp gått ut... (passe idiotisk av meg...) men håper ihvertfall at dette lærer mannen til å ikke snakke med selgere....

Skrevet

står at de begynner å gi strøm allerede i angrefrist perioden, kan bare ikke forstå at de kan det med så mange "feil" opplysninger....

Uff, blir så frustert nå.... Burde de ikke sjekke opp med så mange feil opplysninger??? Betyr det at jeg kan gå rundt å bestille strøm og lignende for eks kjærester osv??? Trenger jo egentlig ikke å vite noe om personen?

Skrevet

Angrefristloven gjelder ved kjøp av vare utenfor fast utsalgssted. Er vel 14 dager som er fristen. Har ikke firmaet gitt deg skjemaet for angrefrist ved avtaleinngåelse så øker fristen.

Skrevet

Har han opprettet avtale i sitt eller ditt navn?

Skrevet

Han står som bestiller, men at måleren står i mitt navn....

Men hvordan kan en som bestiller bli godkjent når ikke den måleren står på får mer informasjon før "velkommen som kunde"????

(Skal kontakte dem i morgen, men selvfølgelig stengt når jeg kom hjem fra jobb...)

Skrevet

Tenkte var greit å se om jeg har noe "slå i bordet med" om de er vanskelige...

Skrevet

Avtalen er ikke gyldig all den tid det ikke er du som står på strømmåleren pr dagsdato. Din mann kan ikke opprette et nytt abonoment på en måler hvor han ikke står som abonent. Strømselskapet vårt ringer til og med samboeren for å dobbeltsjekke når jeg ber om info om regning (kid og beløp). Så det har de faktisk ikke lov til i det hele tatt. Ektefeller kan faktisk ikke avbestille, endre eller bestille nye abonement, være seg blader, mobiltjenester, etc i hverandres navn. Så selskapet har faktisk ikke gjort det de skulle her. Så i og med at du ikke signerte kontrakten så er den faktisk ikke gyldig. du har ikke gitt din tillatelse til at abonementet i ditt navn skal bli sagt opp hos den leverandøren dere har.

så ta en telefon til strømselskapet ditt imorgen og sjekk at ikke de ikke tar i mot en slik oppsigelse, da det ikke er du som har skrevet under.

Skrevet

Avtalen er ikke gyldig all den tid det ikke er du som står på strømmåleren pr dagsdato. Din mann kan ikke opprette et nytt abonoment på en måler hvor han ikke står som abonent. Strømselskapet vårt ringer til og med samboeren for å dobbeltsjekke når jeg ber om info om regning (kid og beløp). Så det har de faktisk ikke lov til i det hele tatt. Ektefeller kan faktisk ikke avbestille, endre eller bestille nye abonement, være seg blader, mobiltjenester, etc i hverandres navn. Så selskapet har faktisk ikke gjort det de skulle her. Så i og med at du ikke signerte kontrakten så er den faktisk ikke gyldig. du har ikke gitt din tillatelse til at abonementet i ditt navn skal bli sagt opp hos den leverandøren dere har.

så ta en telefon til strømselskapet ditt imorgen og sjekk at ikke de ikke tar i mot en slik oppsigelse, da det ikke er du som har skrevet under.

Dessverre er det ikke like enkelt i virkeligheten alltid. Mange antar at "betalt faktura" er det samme som en godkjent avtale, uansett hvem den er betalt av.

Dette vet jeg fordi jeg er selv i familie med noen som har drevet og bestilt abonnementer og lignende i mitt navn på adresser jeg ikke bor på og betalt noen av regningene og ikke alle.

Morsomt er det at noen selskap når de går til inkasso da finner ut hvilken adresse en egentlig bor på og sender inkasso dit og mener det er helt uvesentlig at jeg ikke bor på den adressen de før har sendt til og at regningene er betalt av en helt annen person enn meg selv fordi at når faktura er betalt da har en gått med på avtalen uansett hvem som betaler den visstnok.

Når familie og andre i nære relasjoner bestiller for en så er det vanskelig å gå gjort noe med det for det ser bare ut som at en selv prøver å snike seg unna regningene og inkasso uansett om en selv ikke har bestilt noe eller mottatt eller betalt noe regning.

Å gå til anmeldelse hjelper utrolig nok ikke heller siden i det tilfellene dette har skjedd med meg så mener politiet at det er for vanskelig å få bevist noe og gjort noe så de er ikke interessert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...