Gå til innhold

voksen hund tisser inne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger litt hjelp her,

Nå har det jeg sånn at jeg kjøpte en kjempe flott hund for ikke lenge siden, men når den gjør noe glalt. trenger ikke å gjøre noe galt engang bare når jeg drar ut foreksempel så står jeg i gangen å skal ha han til å gå i stuen så får jeg en litt strengere stemme å peker å sir "gå inn" så skjer det ofte at han skvetter. hva skal jeg gjøre?

jeg må bare poengtere jeg roper å kjefter ikke.

Han virker jo rett å slett nervøs og redd..:(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den type skvetting er en del av sterke underkastelsessignaler. Trolig viser de valpeatferd for å gjøre seg så små og ufarlige som mulig. Det kan virke som om du har en nervøs/usikker hund, hvor bare en streng stemme (kanskje ubevisst kombinert med et dominerende kroppspråk) er nok til å få den til å reagere slik.

Skrevet

Den type skvetting er en del av sterke underkastelsessignaler. Trolig viser de valpeatferd for å gjøre seg så små og ufarlige som mulig. Det kan virke som om du har en nervøs/usikker hund, hvor bare en streng stemme (kanskje ubevisst kombinert med et dominerende kroppspråk) er nok til å få den til å reagere slik.

jod han krymper sammen å skvetter litt. men har du noen gode råd? jeg begynner med vanlig stemme og ved tredjegang er stemmen min "alvorlig". han er to år til opplysning

Skrevet

Er det noe han plutselig har begynt med? Tydelig at han er litt nervøs stakar. Slutt å bruke streng stemme til han. Det er tydelig at han ikke takler det. Vis han heller hva du vil han skal gjøre. :) Om han ikke går inn i stuen når du ber med vanlig stemme, så følg han inn og ros når han følger deg. Trener dere noe? Hvis ikke ville jeg begynt med det. Lær han enkle triks og belønn hyppig for å bygge opp tilitten dere i mellom. Han trenger å bygge opp selvtilitten sin litt, og det skjer ved å la han lykkes. :jepp:

Skrevet

vet du forhistorien til hunden ? Hvilken rase er dette?

Mulig den ikke har hatt det så godt og reagerer på sinna stemmer?

Forsøk å ikke heve stemmen til den ,det burde hjelpe litt.

Hunder som er nervøse,kan tisse når noen hever stemmen,bråsnur seg eller "blåser" seg opp og går mot hunden med en truendes adferd/gange.Disse trenger tid til å lære at du ikke er farlig og da gjerne med bare ros og at du ikke hever stemmen.

Om den gjør noe du ikke liker,fjern hunden uten å si så mye,den forstår alikevel pga ditt kroppsspråk og sinnstemning. Ros mye når den er flink og gjør det du vil-forsterk med go'biter eller no ekstra godt. Om vovven har hatt det vondt ,kan det ta utrolig lang tid før den tørr vise hvem den er eller stoler på folk igjen.Noen takler ting bedre etterhvert som tiden går ,mens andre forblir nervøse resten av livet

Skrevet

Det er veldig vanlig at hunder skvetter litt når de blir redde eller skremt av noe. Men da er det i tilfeller hvor eier har virkelgi kjefta eller skremt hunden på en annen fysisk måte. Så det er litt merkelig at hunden skvetter ved at du bare med bestemt tone gir beskjeder.

Du skriver at det er en voksen hund, så da regner jeg med at den er omplassert? I så fall kan det ha vært problemer i det forrige hjemmet, enten at hunden har blitt mishandlet eller at overgangen fra det forrige hjemmet til dette fortsatt er litt skremmende og alt det som utløser noe "skummelt", gjør at hunden skvetter på gulvet.

Skrevet

Hunder trenger minst to måneder på seg til å bli trygge i et nytt hjem, så om du ikke har hatt ham så lenge kan det hende det går over av seg selv. Hunder som ikke har hatt det bra kan trenge enda lengre tid.

Enig med ovenstående som tipset om å lære hunden enkle triks - sett lave krav og la hunden føle at den mestrer, og ros masse med glad stemme og happy kroppsspråk. Tilbring mye tid med å kose med hunden på dens premisser, og la den lære at du bare fører med deg glede og kos overalt - så går det nok over etterhvert. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...