Gå til innhold

Flink pike syndromet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kanskje jeg er uvitende, men hva er egentlig flink pike syndromet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når man skal alltid gjøre alle til lags på bekostning av seg selv.

Man sier aldri nei og stiller alltid opp.

Selv om det ikke nødvendigvis er sunt for en selv.

Skrevet

Egen verdi regnes ut fra om omverdenen oppfatter deg som snill og flink. Streben etter å være perfekt og gjøre alt perfekt og best. Baksiden er at dette er jenter som er svært harde mot seg selv, og dømmer seg selv og egen innsats nord og ned hvis bare en ørliten ting går galt. De holder seg selv opp mot en umulig standard og sliter seg ut.

Skrevet

Flink pike syndom kan vel karakterisere som at man:

-Aldri klarer å si nei til noe

-Har konstant dårlig samvittighet for alt man egentlig burde ha gjort, men som man ikke rekker å gjøre

-Alltid hjelper alle andre, selv om man er så sliten at man omtrent stuper

-Alltid skal gjøre alle tid lags, selv om det går på bekostning av egen helse

Skrevet

:sjenert:

Jeg sliter veldig med å si nei. Og jeg får veldig lett dårlig samvittighet. Jeg er kjempe redd for at folk skal bli fornærmet hvis jeg for eksempel sier nei.

Kan være skikkelig ubehagelig. Som for eksempel en gang da en person jeg måtte se hver dag på NAV kurs begynte å hinte at han likte meg. jeg greide ikke å si at jeg ikke likte han fordi jeg var redd for å fornærme han noe som gjorde at jeg ble veldig stresset selv fordi han fortsatte å tro at han hadde sjanse på meg. Flørtet med meg osv. Jeg var 19 år og han var 34... litt ubehagelig ja.

Sliter litt med det samme igjen. Bare at denne gangen er det to gutter jeg bor sammen med på uni som krangler litt over meg, men jeg liker ingen av de. En jente jeg bor med er helt rå og alle guttene er redd for henne. Hun gir faen liksom i hvem de fornærmer... jeg vil være slik akkurat nå. :sukk:

Skrevet

Sliter litt med det samme igjen. Bare at denne gangen er det to gutter jeg bor sammen med på uni som krangler litt over meg, men jeg liker ingen av de. En jente jeg bor med er helt rå og alle guttene er redd for henne. Hun gir faen liksom i hvem de fornærmer... jeg vil være slik akkurat nå. :sukk:

Det er fullt mulig å få til. Jeg har gått fra å være altfor "flink pike" til å lære meg å gi ganske greit f*** i en del ting. Det tar tid, og det er ikke lett, men det er verdt det. :jepp:

Jeg prøver fortsatt å gjøre de fleste til lags, men jeg har lært meg å si nei. Det er ikke noe hokus pokus, det gjelder bare å være dønn ærlig på hvorfor du sier nei til å hjelpe til med ymse ting for å slippe å få dårlig samvittighet etterpå. :)

Skrevet

jeg også!!! Jeg har begynt å si NEI!!! og dette er ikke mitt ansvar så vennligst gå til de som har ansvaret! Blir enklere og enklere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...