Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg flyttet alene inn i en 70 kvm leilighet i sommer, og husleia var litt i overkant av det jeg hadde tenkt, men huseierne sa at oppvarming er inkludert så strømregningene var veeeeldig lave.

Jeg betaler strøm for annenhver måned, og nå fikk jeg en på 2300kr! :( Den andre strømregningen jeg fikk var på ca 1000kr for 2 måneder, men da tenkte jeg at jaja, jeg har nok bare vært sløv med å skru av lys i leiligheten, for det var jeg, men jeg har bedret meg kraftig der. Ikke har jeg brukt oppvaskmaskin heller, for den er ødelagt.

Jeg har jo brukt varmekablene i gulvet hyppig den siste måneden, ettersom det har vært iskaldt. Det står at jeg har brukt 1348 kWh. Og står det det så har jeg jo sikkert det, for all del. Men i og med at oppvarming er inkludert, er ikke dette litt mye?

Og gjelder oppvarming varme i gulvet egentlig, eller bare varmtvann i dusj/spring? Eller er jeg helt på bærtur?

Endret av Snop
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

jeg har forresten lest av strømmen hver måned til rett tid :)

Endret av Snop
Skrevet

Det er nok varmekablene som gjør at du får så høy strømregning.

Står det i kontrakten at oppvarming er inkludert i leia?

Har du spurt huseier om hva slags oppvarming det er som er inkludert`?

Leier selv og jeg har oppvarming inkludert, dvs vannbåren varme. Fikk beskjed fra huseier at dette styres sentralt og ville jeg ha det varmere så måtte jeg selv ha en elektrisk ovn og det gikk da direkte på min strømregning.

Skrevet

Jeg fikk en regning jeg synes var drøy i min forrige leilighet. Da sa jeg bare ifra, så sjekket huseieren det med leverandøren. Det viste seg at det var en feilregning fra deres side, og jeg fikk en ny regning med halvparten av beløpet.

Kan jo hende noe sånt har skjedd her, men det kan også være at det er som brukeren over meg sier.

Synes likevel det er litt merkelig...

Skrevet

Hva slags strømavtale har du? Det kan hende det er lurere å bytte til en annen avtale enn den som automatisk ble registrert. Mener vi betalte 1500 kr for to mnd i en 50 kvm leilighet, strømforbruk 1400 kWh ca, og vi har ikke den beste tilgjengelige avtalen.

Men vi bruker nesten dobbelt så mye strøm nå om vinteren enn vi gjorde i sommer, pga elektrisk oppvarming.

Skrevet

Hva slags strømavtale har du? Det kan hende det er lurere å bytte til en annen avtale enn den som automatisk ble registrert. Mener vi betalte 1500 kr for to mnd i en 50 kvm leilighet, strømforbruk 1400 kWh ca, og vi har ikke den beste tilgjengelige avtalen.

Men vi bruker nesten dobbelt så mye strøm nå om vinteren enn vi gjorde i sommer, pga elektrisk oppvarming.

Altså - forbruket på 1400 kWh for to mnd var for september og oktober.

Skrevet

Det er nok varmekablene som gjør at du får så høy strømregning.

Står det i kontrakten at oppvarming er inkludert i leia?

Har du spurt huseier om hva slags oppvarming det er som er inkludert`?

Leier selv og jeg har oppvarming inkludert, dvs vannbåren varme. Fikk beskjed fra huseier at dette styres sentralt og ville jeg ha det varmere så måtte jeg selv ha en elektrisk ovn og det gikk da direkte på min strømregning.

Hmm.... men.... la oss si at tilfellet er det samme hos meg som hos deg, og at det styres sentralt her. Hvis jeg skrur av varmekablene, blir det ISKALDT her og det er ikke noen varme noen plass. Hvor blir det da av den andre oppvarmingen som skal styres sentralt? :/

Jeg tror ikke det står i kontrakten, men de presiserte det flere ganger under visningen og når jeg skrev kontrakt med dem. Jeg spurte ikke hva slags oppvarming det var nei, men jeg skal jammen gjøre det nå senere i uka når jeg får snakket med dem :) Ville bare høre her i mellomtiden, hva det vanligvis vil si dersom det er oppvarming inkludert.

Før øvrig snakket jeg med Hafslund på telefonen når jeg flyttet hit, og da kikket han tilbaket på forbruket til de forrige leietakerne og sa "oi, det var et veldig høyt forbruk til å være en leilighet med oppvarming inkludert!". Så til og med han reagerte på det.

Jeg så forresten at i september har jeg brukt ca 600 kWh, og i oktober ca 1300 (eller hva det var jeg skrev her). Jeg har siden sist avlesning for 17 dager siden brukt ca 1000 kWh, så dersom det fortsetter sånn som dette, blir jo neste strømregning på... tusen millioner :(

Skrevet (endret)

Hei.

Sist bosted brukte jeg rundt 2000 kwh under vinteren (2008), og fikk strømregning på 5000 kroner. Trippelsjekket med alle instanser om at det stemte, joda! En skremmende strømregning. Oppvarming var, og, inkludert der (bor ikke der lenger). Skrekk, og gru!

Jeg er spent på egen strømregning. Venter på 1200 kwh. Den burde være rett rundt hjørnet nå!

Siden sist avlesning har jeg brukt 400 kwh (ble fristet til å sjekke), og her er oppvarming ikke inkludert. Vi fryser ikke da! Har det godt og varmt. Om du er på bærtur, litt usikker! Stusser litt siden oppvarmingen er inkludert.

Endret av Christina_
Skrevet

Hei.

Sist bosted brukte jeg rundt 2000 kwh under vinteren (2008), og fikk strømregning på 5000 kroner. Trippelsjekket med alle instanser om at det stemte, joda! En skremmende strømregning. Oppvarming var, og, inkludert der (bor ikke der lenger). Skrekk, og gru!

Hyl :(

Skrevet

Hyl :(

Ja, det var hyl! Det var virkelig hyl.

Skrevet

Jeg synes ikke det høres ut som all oppvarming er inkludert hvis du får såpass regning. Det var jeg som skrev innlegget med forbruk på 1400 kWh på to måneder, hvis du har brukt 1300+600 er muligens regningen riktig (men sjekk om det finnes billigere leverandører), men jeg synes forbruket er høyt.

Vi har på 3-4 panelovner og varmekabler på badet, har endel åpne ventiler over vinduene, lager mye mat og bruker ganske mye elektronisk utstyr. Riktignok er leiligheten nyrenovert og isolert, men oppvarmingen er kun elektrisk. Komfyr og kjøleskap er nye, vaskemaskinen gammel. Vi brukte ca 850 kWh i oktober, så hvordan du skal ha fått til å bruke over 1300 uten oppvarming, lurer jeg på. Vil tro varmekablene er inkludert i regninga, og da bør du ta det opp med huseier hva som menes med at oppvarming er inkludert...

Skrevet

Jeg flyttet alene inn i en 70 kvm leilighet i sommer, og husleia var litt i overkant av det jeg hadde tenkt, men huseierne sa at oppvarming er inkludert så strømregningene var veeeeldig lave.

Jeg betaler strøm for annenhver måned, og nå fikk jeg en på 2300kr! :( Den andre strømregningen jeg fikk var på ca 1000kr for 2 måneder, men da tenkte jeg at jaja, jeg har nok bare vært sløv med å skru av lys i leiligheten, for det var jeg, men jeg har bedret meg kraftig der. Ikke har jeg brukt oppvaskmaskin heller, for den er ødelagt.

Jeg har jo brukt varmekablene i gulvet hyppig den siste måneden, ettersom det har vært iskaldt. Det står at jeg har brukt 1348 kWh. Og står det det så har jeg jo sikkert det, for all del. Men i og med at oppvarming er inkludert, er ikke dette litt mye?

Og gjelder oppvarming varme i gulvet egentlig, eller bare varmtvann i dusj/spring? Eller er jeg helt på bærtur?

Du skriver at det står at du har brukt 1348 kwh?

Og så skriver du lenger opp at regningen var på 2300,-

Dette MÅ være feil.

Med strømprisene de siste måneder bør du betale for alt (nett, kraft...osv) mindre enn kr 1,- pr kwh.

Jeg hadde selv 1400 kwh avlest siste gang og betalte for dette ca kr 1250,-

Her er det noe rav ruskende f... om jeg ikke misforstår deg.

Du skriver også at oppvarming er inkludert, samtidig som du skriver at du har brukt varmekabler mye?

Masse jeg egentlig ikke forstår.

Men uansett, så skjønner jeg ikke din strømregning. Skulle likt å sett utregningen på den.

Styr forresten unna Hafsluind, når det gjelder kraftkjøp. Det er nærmest svindel, hva gjelder priser.

Kan forøvrig nevne at jeg jobber med beslektede ting.

Skrevet

Østlandet: Vi vurderer å bytte strømavtale, startet opp med Hafslund pga avtale huseier har (og at de er nettleverandør). Problemet er at når jeg prøver å sammenlikne avtalen vi har på strømkalkulator, dukker ikke Hafslund opp i det området vi bor for den type avtale, så jeg får jo ikke sammenliknet :forvirret: Er ikke spot med prisovervåkning (som er den avtalen vi har nå) spotpris...?

Skrevet

Det var meg som postet henvendelsen til Østlandet, tenkte egentlig ikke å være anonym... beklager :)

Skrevet (endret)

"Spot med prisovervåking"

Jeg aner ikke hva dette er uten mer opplysninger.

Men, det blunker en lampe hos meg, når man bruker slike begreper.

Når det gjelder Hafslund, så er de stadig nevnt i media, når det gjelder finurlige avtaler, som forbrukerne egentlig ikke forstår.

Jeg betalte altså ca 1250,- for 1400 kwh (Sep-Okt)

Kwh prisen (spot) de siste dager er i overkant av 0,40. Plusser man på tillegget for spot (ofte 1-2 øre) og moms kommer man da i i 50-55 øre. Når så nettleie kommer på er man vel nærmere, eller rundt 1,- kr kwh.

Dette altså med dagens pris.

For Sept- Okt var prisen litt lavere.

Jeg sverger til helt vanlig spotpris med påslag. Da er forskjellene leverandørene imellom ganske liten. Styr unna alle disse flotte "garanti"formuleringene i avtalene.

Endret av Østlandet
Skrevet

Takk for svar :) Jeg tror kanskje det bare betyr at de sier fra når spotprisen blir høy, slik at man kan bytte til en maksprisavtale (dvs at avtaln vi nå har er UTEN maksprisgaranti). Er bare rart vi ikke finner den i strømkalkulatorene. Vi har omtrent forbruk som deg, men regninga ser ut til å bli et par hundrelapper dyrere, så det er sikkert penger å hente, selv om nettleia utgjør over halve regningen...

Skrevet

Vi får regning på i underkant av 2000kr annenhver mnd om vinteren og vi har hus på 145kvm med varmekabler på bad, gang og ene soverommet som står på 24/7.

Det er viktig å tenke på at man også må betale nettleie som er på ca 1200kr. Får man strøm av BKK så får man en fellesregning på både nettleie og strøm.

Skrevet

Du skriver at det står at du har brukt 1348 kwh?

Og så skriver du lenger opp at regningen var på 2300,-

Dette MÅ være feil.

Med strømprisene de siste måneder bør du betale for alt (nett, kraft...osv) mindre enn kr 1,- pr kwh.

Jeg hadde selv 1400 kwh avlest siste gang og betalte for dette ca kr 1250,-

Her er det noe rav ruskende f... om jeg ikke misforstår deg.

Du skriver også at oppvarming er inkludert, samtidig som du skriver at du har brukt varmekabler mye?

Masse jeg egentlig ikke forstår.

Men uansett, så skjønner jeg ikke din strømregning. Skulle likt å sett utregningen på den.

Styr forresten unna Hafsluind, når det gjelder kraftkjøp. Det er nærmest svindel, hva gjelder priser.

Kan forøvrig nevne at jeg jobber med beslektede ting.

Neinei, jeg har brukt 600+1300. 1300 var i november når det begynner å bli kaldt. Ja, det er av/på-brytere på veggen til varmekablene. Skrur jeg de av blir det så kaldt inne at jeg blir rød på nesa. Selv når de er på, må jeg sove med pysjamas og sokker, så om det er noe annet enn de som er denne oppvarmingen må jeg si at je lurer på hvor den blir av. Men jeg tenkte kanskje det er oppvarming av dusj/springvann?

Skrevet

Oppvarming gjelder aldri varmtvann.

Kun i boliger/blokker med sentralfyr.

Hva slags leilighet bor du i?

Hus eller blokk?

Skrevet

Du har ikke fått "A-konto" da? da betaler du det strømselskapet tror du kommer til å bruke?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...