AnonymBruker Skrevet 17. november 2010 #1 Skrevet 17. november 2010 Har du fleksitid og hvor jobber du? Hvilke jobber/bedrifter tilbyr også fleksibelt arbeidssted? Som hjemmekontor? Det lurer jeg på. Tror kanskje en slik jobb er best for meg og min familie.
Glitnir Skrevet 17. november 2010 #2 Skrevet 17. november 2010 Det er jo etter hvert ganske mange "kontorjobber" som har fleksitid og mulighet for hjemmekontor. I denne typen jobber har jeg inntrykk av flesteparten har en eller annen slik ordning. Det varierer imidlertid mye hvor fleksibelt det faktisk er - noen har kjernetid mellom 9 og 15 og må alltid være på jobb da, og kan ikke ha hele dager hjemme. Andre kan velge å sitte hjemme så ofte de vil, eller f.eks. maks en dag i uka. Noen trenger kun å være på arbeidsstedet til møter o.l. De aller frieste stillingene er vel imidlertid ikke så vanlige. Hvor stor grad av fleksibilitet tenkte du på da?
AnonymBruker Skrevet 17. november 2010 #3 Skrevet 17. november 2010 Heisann For rundt åtte år siden jobbet jeg som renholder på kontorområdene til en aluminiumsfabrikk. Her var det fleksitid. Jeg kunne jobbe nøyaktig når jeg ville, bare det var innenfor klokken 06:00 og 22:00.
AnonymBruker Skrevet 18. november 2010 #4 Skrevet 18. november 2010 Takk for svar! Hvor stor grad av fleksibilitet har jeg ikke tenkt så mye på..jeg tenkte ikke at det var noe som jeg skulle kreve, men evt søke jobb der det evt var noen form for fleksibel arbeidstid/arbeidssted. Er utdannet i samfunnsfag/ledelse. Men, satser ikke på en stor lederjobb med det første hvis ikke muligheten tilbyr seg.
Nokia Skrevet 20. november 2010 #5 Skrevet 20. november 2010 Det høres heller ikke ut som du er klar for noen stor lederjobb dersom de viktigste kriteriene for jobbsøkingen din er å ha fleksibilitet i jobben...
AnonymBruker Skrevet 20. november 2010 #6 Skrevet 20. november 2010 Jeg jobber i økonomiavdelingen i et stort firma og vi har fleksitid. Dette er hovedreglene: -Kjernetid mellom 9 og 15, da skal man være på jobb. -Hjemmekontor eller avspasering må avtales med nærmeste leder minimum en uke i forkant. -Ikke lov å ha hjemmekontor mer enn to ganger i måneden.
AnonymBruker Skrevet 20. november 2010 #7 Skrevet 20. november 2010 Jeg har fleksitid, dvs har vel egentlig kjernetid mellom 9 og 15. Men så lenge jeg får jobben gjort er det ikke så nøye for mine ledere. Det som imidlertid mange ikke tenker på er at fleksitid for deg, ofte også kan bety fleksibilitet den andre veien. Dvs at det forventes at du er tilgjengelig for arbeidsgiver utover vanlig arbeidstid. Jeg blir ringt opp i alle ferier og på kveldstid...
SmallTalk Skrevet 20. november 2010 #8 Skrevet 20. november 2010 (endret) Takk for svar! Hvor stor grad av fleksibilitet har jeg ikke tenkt så mye på..jeg tenkte ikke at det var noe som jeg skulle kreve, men evt søke jobb der det evt var noen form for fleksibel arbeidstid/arbeidssted. Er utdannet i samfunnsfag/ledelse. Men, satser ikke på en stor lederjobb med det første hvis ikke muligheten tilbyr seg. En lederjobb er vel blandt de jobbene som til syvende og sist fører med seg minst flesibilitet på sikt. Som leder så må du nemlig være tilgjengelig uansett og du må også være forberedt på å møte på jobb selv om du egentlig har fri. Selv om du da per definisjon får større mulighet til å legge opp dagen din selv, så vil du bli mere bundet opp pga forpliktelser osv. Endret 20. november 2010 av SmallTalk
Kara W Skrevet 20. november 2010 #9 Skrevet 20. november 2010 Man begynner sjeldent med stor grad av frihet, men det er noe man bygger seg opp til etterhvert som sjefen og kolleger får mer tiltro til deg. Jeg jobber med økonomi og har erfart alt fra "må være på jobben i 8 timer hver dag" til "bare jobben blir gjort er alt OK". I min erfaring har jeg fått størst frihet hos små firmaer, men kun etter at jeg har bevist at jeg er til å stole på.
Lotta345 Skrevet 20. november 2010 #10 Skrevet 20. november 2010 (endret) Jeg jobber i staten. Vi har kjernetid fra kl. 9-1430. Det vil si at vi må være på jobben i dette tidsrommet. Vi har fleksitid og får betalt fra kl.7 - 20, dvs at vi altså kan være på jobb fra 07 til 20. Vi får da altså ikke betalt overtid etter kl. 20. Men ordinær arbeidstid er 7,45timer i vinterhalvåret og 7 timer i sommerhalvåret, så man må jo også tenke på det da når man planllegger bruk av fleksistid, kan ikke bare være der fra 9 - 1430. Endret 20. november 2010 av Lotta345
Christina_ Skrevet 21. november 2010 #11 Skrevet 21. november 2010 (endret) Jeg jobber i staten. Vi har kjernetid fra kl. 9-1430. Det vil si at vi må være på jobben i dette tidsrommet. Vi har fleksitid og får betalt fra kl.7 - 20, dvs at vi altså kan være på jobb fra 07 til 20. Vi får da altså ikke betalt overtid etter kl. 20. Men ordinær arbeidstid er 7,45timer i vinterhalvåret og 7 timer i sommerhalvåret, så man må jo også tenke på det da når man planllegger bruk av fleksistid, kan ikke bare være der fra 9 - 1430. Sånn er det hos meg, å! Edit: Kom på en forskjell. Etter 7,75 timer på jobb på vinteren så starter overtiden. Fram til kl. 20 er det 50% overtid, mens etter kl. 20 er det 100% overtid. Endret 21. november 2010 av Christina_
AnonymBruker Skrevet 22. november 2010 #12 Skrevet 22. november 2010 Det høres heller ikke ut som du er klar for noen stor lederjobb dersom de viktigste kriteriene for jobbsøkingen din er å ha fleksibilitet i jobben... Det er ikke snakk om å ikke være klar for, men pga min livssituasjon og prioriteringer på nåværenede tidspunkt! Ellers var det fint med mange svar som jeg tar med meg!
Gjest Spinell Skrevet 22. november 2010 #13 Skrevet 22. november 2010 De fleste administrative stillinger innenfor kommune og stat har i alle fall fleksitid som likner på det Lotta345 og Christina_ beskriver. Jeg har hatt stillinger i ulike kommuner tidligere, og der har det vært en kjernetid mellom 09.00 og 15.00 (evt 14.30 på sommeren), der vi må være tilstede for ikke å få fravær. I tillegg har det vært en ytre kjernetid fra 06.00 til 18.00. Før og etter denne tiden har det vært overtidsbetaling hvis det har vært pålagt arbeid. På mine arbeidsplasser har det vært stempling inn og ut, slik at det er lett å holde oversikt over hvor mye pluss- eller minustid en har opparbeidet seg. Hjemmekontorordninger har vært veldig ulikt praktisert fra arbeidsplass til arbeidsplass og fra person til person (!).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå