Urticaria Skrevet 17. november 2010 #1 Skrevet 17. november 2010 Jeg kjøpte en bærbar pc for ett år siden (netthandel), hvor batteriet ikka tar lading og er mer dødt enn levende. Skal reklamere på dette, men butikken krever innsendelse av hele pcen. Noen som vet om de virkelig kan kreve dette? Ikke den store dealen egentlig, men siden jeg ikke maste meg til å få dekket kostnadene til frakt da jeg måtte returnere den første pcen jeg fikk (død ved ankomst), så synes jeg at det er litt "overkill" å sende hele pcen frem og tilbake når det kun er batteriet som er problemet. Jeg har tatt det opp med de, men de krever hele pcen fordi de sender den til "service". Noen som vet?
Elensire Skrevet 17. november 2010 #2 Skrevet 17. november 2010 Ja, det kan de kreve. Bedriften har rett til å forsøke å utbedre feilen før de eventuelt vurderer om du skal få et nytt produkt. Det er ikke slik at fordi forbrukeren sier at det er det og det som er feil, at det dermed er det som er feilen. I dette tilfellet kan det være en feil med pc'en som gjør at pc batteriet ikke vil lade. så for at de skal være sikker på hva som er feilen, så har de krav til å få inn hele pc'en så de faktisk får sjekket den. Det kan altså godt hende at feilen lar seg reparere uten at de bytter batteriet. send inn pc'en så får de sjekket ordentlig hva som er feilen.
Urticaria Skrevet 17. november 2010 Forfatter #3 Skrevet 17. november 2010 Tusen takk for svar! Men, etter forbrukerkjøpsloven § 29, og etter det som fremkommer i forbrukerportalen, så synes det å være opp til kjøperen om det skal skje en retting eller omlevering? Hva selgeren tilbyr er ikke spesielt nevnt... Kanskje jeg kan kreve omlevering av batteriet? (Jeg er nemlig sterk i troen på at det er batteriet som er trøbbelet her) De kan vel sjekke batteriet?
Elensire Skrevet 17. november 2010 #4 Skrevet 17. november 2010 Nei, det stemmer ikke. Kunden kan ikke velge omlevering før bedriften har forsøkt å rette feilen, hvis dette er det rimeligste alternativet for bedriften § 29. Retting og omlevering (avhjelp) Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. så hva selger ønsker å tilby er faktisk nevnt hvis du leser hele paragrafen. De fleste ønsker å forsøke å rette feilen, og det har de all rett til i følge forbrukerkjøpsloven. Men hvis de derimot ikke klarer å rette feilen etter to forsøk (det vil si at 3 gangen du sender den tilbake til de så har produktet fortsatt samme feilen som de to foregående gangene), så kan du kreve omlevering. § 30. Gjennomføring av avhjelp Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig. Så bedriften kan kreve å få inn hele pc'en slik at de faktisk kan se hva som er feilen. At du mener det er batteriet hjelper nok ikke. En vanlig butikk hadde og sendt inn pc'en da det kan være dårlige koblinger, en feil i diverse deler, etc som går ut over batteriet. Det vil tross alt være dyrere for selger å gi deg et nytt batteri fordi du sier det er feil, for at du så skal oppdage at det batteriet heller ikke funker, at det er pc'en det er noe i veien med. så send inn pc'en. Omlevering har du ikke krav på ennå ihvertfall.
Elensire Skrevet 17. november 2010 #6 Skrevet 17. november 2010 Bare hyggelig! lykke til med innsendingen og retting av feilen
AnonymBruker Skrevet 17. november 2010 #7 Skrevet 17. november 2010 Vær klar over at du mest sannsynlig ikke får noe nytt batteri, om de ikke er ekstremt hyggelige med deg. Du har ikke krav på noe nytt batteri, da batteriet er 1 år gammelt. Batteriet regnet som en forbruksvare, og er ikke en del av den vanlige garantien på PCen.
Elensire Skrevet 17. november 2010 #8 Skrevet 17. november 2010 Det stemmer at det har vært bransjens svar på batterireklamasjoner tidligere. Det er imidlertid blitt endret i det siste. Batteriet skal i følge forbrukerrådet vare i 2-3 år. så TS kan absolutt klage med loven i hånd http://forbrukerportalen.no/Artikler/2008/To%20ars%20reklamasjonsrett%20pa%20batteri http://www.teknofil.no/wip4/forbrukertvistutvalget-har-talt-dine-batterier-har/d.epl?id=26728
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå