Gå til innhold

Vaske ubehandllet tre før maling/beising?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Meg og min samboer har akkurat kommet i nytt hus og vi bestilte trapp i ubehandlet tre fordi vi ville male den selv.

Nå er den dekket i støv og sagmugg etter litt snekkerarbeid.. Hvordan skal jeg vaske trappen før jeg maler den? bare støvsuge eller stryke lett over med en fuktig klut også?

Skrevet

Ambefaler å vaske med fettløsende middel (salmiakk), og pusse vekk fiberene som reiser seg med veldig fint sandpapir. Deretter støvsug og mal på grunning. :)

Skrevet

Takk for tipset. Tar du bare salmiakk uten vann på en klut og stryker over treverket?

Skrevet

Tror nok ikke du bør bruke salmiakk! Du skal egentlig bruke noe som heter trerens... Enten det eller møbelrens. Jobber i fargehandel, og der er salmiakk og grønnsåpe fyfy på ubehandlet tre. Dessuten rengjør trerensen mye mer i dybden, og gir deg et penere ferdig resultat.

Skrevet

En liten kork salmiakk i en bøtte vann, ellers slår du nok knock out på deg selv og treet :fnise:

Men om trappen ikke er skitten/ytterst lite brukt så holder rent vann.

Og jeg har gått møbelsnekker, jotakkskalduha.

Skrevet

Jeg ville også brukt en trerens. Du kan bruke salmiakk, den får bort møkk og fett, men den kan reagere med malingen og da lukter det ikke godt. Eller kan du også bruke husvask. Denne produserer de forskjellige leverandørene som også produserer maling, f.eks jotun;)

Skrevet

Det går vel eventuelt an å bruke kraftvask for å fjerne alt fett og sånt som ikkje skal vere der før maling. Vi brukte det på all panel før vi malte eit soverom for nokre år sidan, kan trygt seie at vi såg forskjell på veggane etter vask med krafvask. :jepp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...