Gå til innhold

norsk + engelsk bryllup

littlebirgit

Anbefalte innlegg

Hei..

Skal gifte meg i slutten av året med en engleskmann. Det jeg lurer på er om noen vet hvordan engelske bryllupstradisjoner er. Har lyst på et "blandet" bryllup med litt norske og litt engleske tradsijoner og skikker..

hilsen littlebirgit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er de tradisjonene jeg kommer på:

-Voksne brudepiker

-Ushere -kamerater av brudgomen, hjelper til i kirken, deler ut program/salmebøker og viser gjestene til plassene sine. En av de skal også følge brudens mor til sin plass. Er "hjelpemenn" hele dagen.

-Små gaver til alle gjestene

-Kaste brudebuketten

-Gaver til brudepiker, ushere, forlovere og begge mødrene

...det var det jeg kom på, men din kommende svigerfamilie vet sikkert endel om tradisjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i bryllup i Canada, og der skulle brudgommen ta av brudens strømpbånd med bare munnen. Vet ikke om dette er engelsk tradisjon, men canadierene har det med å videreføre det engelske (godt blandet med det amerikanske icon_smile.gif).

Lykke til med bryllupet!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

Jeg var i et stort skotsk bryllup. Det var utrolig gøy. Det hele minnet om settingen i brylluppene i 4 bryllup og en gravferd, se den filmen du så får du et tips.

Som et tidligere innlegg sier er de engelske brudepikene noen utvalgte voksne venninner(familie) en av disse er "maid of honour" eller det som vi i Norge kaller forlover.

Det er også vanlig med barn som går foran bruden inn, de heter flowergirls (vet ikke det korrekte navnet for guttene)

Hatter er veldig viktig. De aller, aller fleste kvinner møter i hatt. Det syntes jeg var veldig morsomt og angrer på at jeg ikke selv bar hatt.

I skottland er det vanlig at alle har blomster i knapphullet, ikke bare brudgommen og hans forlover.

Ellers så var mye likt som i Norge, talenes rekkefølge ol.

Vi satt forresten ved runde bord. Det syntes jeg var ganske greit for en fikk god kontakt med alle på bordet, noe som er vanskelig når man sitter ved langbord.

Da vi skulle entre selskapsteltet til middag stod brudeparet, foreldre fra begges sider, brudens bridesmaids, brudgommen forlover og flowergirls'ene og ønsket oss velkommen.

Lykke til.

MJurf12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg husker en spesiell ting fra et bryllup jeg var i i Skottland.

Hver gang noen klirra på glasset skulle budeparet opp og stå (helst på stolen) og kysse hverandre.

De synes dette var veldig gøy der vi var og gjorde det til stadighet. Gjett om brudeparet blei slitne......12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar..

Vi skal ha to "forlovere" hver og to flowergirls og to pageboys (guttene som går opp sammen med jentene)..Ellers skal jeg ikke kaste buketten icon_smile.gif Kanskje litt egoistisk men har lyst til å ha denne selv. Ellers vil jeg prøve å få en salme på engelsk i kirken og har også lyst på en solist som synger en sang i kirken. Vi skal gifte oss i november hvis alt går etter planen og forhåpentligvis får vi mariakirken i Bergen hvis den ikke allerede er booket. Vet det er stor pågang på den.

Taler og slikt vil forgå mest på engelsk siden de aller fleste av oss nordmenn kan engelsk.

Gleder meg kjempemasse og håper tiden ikke går alt for fort siden det er mye og planlegge......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...