Kada Skrevet 17. november 2010 #1 Skrevet 17. november 2010 Hei. Jeg har to katter, en kastrert hannkatt på ca 2 år, og en hannkatt på ca 6 mnd. Den største katten er veldig flink til å gå ut når han skal på do, han er mye ute, og har vært husren fra dag en! Minstemann både tisser og bæsjer over hele huset! Om natten er han som oftest innestengt på badet, hvor han har kattedo. Han er flink til å gå på kassen når han er på badet, men med en gang han har tilgang til resten av huset, gjør han fra seg over alt. Jeg tar opp avføringen fra kattedoen med en gang jeg ser det, og skifter sand flere ganger om uken. Her om dagen hadde jeg lagt en våt vinterjakke som tilhører min sønn, foran varmepumpa til tørk, og da hadde han jammen vært å tisset på den også. Begynner snart å få nok, vi tørker opp etter denne katten flere ganger per dag. Prøver å kaste han ut, slik at han får gå på do ute, men da gjør han fra seg når han kommer inn igjen. Veldig frustrerende! Noen som har tips og råd til hva vi skal gjøre for å hjelpe pusen til å bli husren? Kan det ligge et helseproblem bak dette? I det siste har jeg lagt merke til at katten "hoster" eller brekker seg litt etter den har drukket vann, vet ikke om det bare er tilfeldig.. Skal ringe dyrlegen i dag å få full helsesjekk!
Gjest indiska Skrevet 17. november 2010 #2 Skrevet 17. november 2010 Hei. Jeg har to katter, en kastrert hannkatt på ca 2 år, og en hannkatt på ca 6 mnd. Den største katten er veldig flink til å gå ut når han skal på do, han er mye ute, og har vært husren fra dag en! Minstemann både tisser og bæsjer over hele huset! Om natten er han som oftest innestengt på badet, hvor han har kattedo. Han er flink til å gå på kassen når han er på badet, men med en gang han har tilgang til resten av huset, gjør han fra seg over alt. Jeg tar opp avføringen fra kattedoen med en gang jeg ser det, og skifter sand flere ganger om uken. Her om dagen hadde jeg lagt en våt vinterjakke som tilhører min sønn, foran varmepumpa til tørk, og da hadde han jammen vært å tisset på den også. Begynner snart å få nok, vi tørker opp etter denne katten flere ganger per dag. Prøver å kaste han ut, slik at han får gå på do ute, men da gjør han fra seg når han kommer inn igjen. Veldig frustrerende! Noen som har tips og råd til hva vi skal gjøre for å hjelpe pusen til å bli husren? Kan det ligge et helseproblem bak dette? I det siste har jeg lagt merke til at katten "hoster" eller brekker seg litt etter den har drukket vann, vet ikke om det bare er tilfeldig.. Skal ringe dyrlegen i dag å få full helsesjekk! Samme var min plaget med, og det var en urinveisinfeksjon. Grunnen til at den bruker doen når den er innestengt på badet er fordi den er tvunget, den vil jo ikke være innestengt med sin egen urin hele natta. Så da trosser han smertene og går på doen (doen blir etterhvert assosiert med smerte). Når den er løs finner den andre muligheter og steder å gå på do, for i hans øyne gjør det vondt å gå på kattedoen. Naturligvis holder han seg da unna.
Kada Skrevet 17. november 2010 Forfatter #3 Skrevet 17. november 2010 Samme var min plaget med, og det var en urinveisinfeksjon. Grunnen til at den bruker doen når den er innestengt på badet er fordi den er tvunget, den vil jo ikke være innestengt med sin egen urin hele natta. Så da trosser han smertene og går på doen (doen blir etterhvert assosiert med smerte). Når den er løs finner den andre muligheter og steder å gå på do, for i hans øyne gjør det vondt å gå på kattedoen. Naturligvis holder han seg da unna. Hmm.. da må denne katten i såfall hatt urinveisinfeksjon i 5 mnd da.. Får høre hva dyrlegen har å si!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå